wie kan er m2 tappen op een asje??

een tapsetje kopen voor iets wat ik maar 1x gebruik lijkt mij nogal zonde,, het gaat om een eenmalig asje uit gegalvaniseerd staal of rvs,,iets wat niet makkelijk te tappen is,,

ook moet de as een dikte hebben van 2,25mm

Dan kan je beter je vraag duidelijker stellen.
Lijkt me makkelijker voor anderen
Want 2.25 is anders dan 2.
En als het staal is wordt het weer lastiger.

Als je dit allemaal in 1 keer had gevraagd.
Wordt het als maar duidelijker.

Maar op een hardstalen asje zit denk ik niemand te wachten om er draad op te snijden.
Het heet dus snijden.
Tappen doe je binnendraad en ik neem aan dat jij buitendraad wil.

ja sorry,, ben niet zo thuis in deze wereld,, weet er wel iets vanaf maar belangerbena niet alles,,

maar ik kreeg van iemand de tip om te kijken naar fietsspaken,, deze zijn van rvs en schijnen m2 draad te hebben,, mijn vaders fiets heeft voor 2mm en achter 2,36 dus ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel 2,25mm of ergens dichtbij hebben

Met een draaibank en puntbeitel zal je het moeten doen, een tapset werkt niet op rvs...Heb laatst nog op 6mm gehard staal M6 gesneden, gaat best als je nog eens kan natappen met een tapsetje...heb geen M2 tap, maar wel een draaibankje...
...Maar als je echt niemand in nederland vind wil ik wel helpen...

Niels

niels polfliet zei:
Met een draaibank en puntbeitel zal je het moeten doen, een tapset werkt niet op rvs...Heb laatst nog op 6mm gehard staal M6 gesneden, gaat best als je nog eens kan natappen met een tapsetje...heb geen M2 tap, maar wel een draaibankje...
...Maar als je echt niemand in nederland vind wil ik wel helpen...

Niels
m2 op een draaibank :? ??? ik denk niet dat dat goed zal lukken

El Barto

F.van.Gent zei:
Hoe denk je dat klokkemakers het doen dan
@ ELBARTO :evil:
draadsnij kussen,..., rollen....
wil in ieder geval geen ruzie maken..... :D

El Barto

spaken worden in dikte nog steeds aangeduid met SWG (standard wire gauge). Hoe groter het getal in SWG hoe kleiner de diameter. Dat heeft te maken met het aantal spaken die door een vierkante inch matrijs kunnen. De fietsemaker weet dat , en als je heel nauwkeurig meet met een schuifmaat kan je bij hem 1,9 of 2.01 over de toonbank kopen, zowel in RVS als gewoon staal(SWG 20 or 22). De schroefdraad is niet metrisch , dus nooit M2. M2 zelf tappen uit de hand is een crime. Ik heb het pas geprobeerd en kreeg uiteindelijk 5 mm lengte draad op de spaak , maar de draad zat er scheef op . Wanneer je wil starten met 2.25 mm dan moet je eerst je diameter verkleinen. Voor het gemak iets kleiner dan 2 mm ! Dus, in jouw geval : laat het een ander doen . Bijvoorbeeld de fietsmaker , de opticien of de horlogemaker. Vervelend , maar mischien toch een uitweg.

@jan vos
het is m2 schroefdraad maar een 2,25 mm asje,, dat maakt het zo lastig,,

ik heb zelf al rond gezocht naar 2,25 mm maar niet kunnen krijgen :(

2,25 is er wel hoor, spaken dus, ik maak er stuurstangen van en snij er m 2,5 draad op om kogellinks op te schroeven. de standaard draad van een spaak is niet getapt maar gerold, het is ook niet metrisch.

Voor de schroefas : begin er maar niet aan want het zal lastig zijn en uiteindelijk zit je met hetzelfde probleem.

Dus ga naar de modelbouwzaak of klokkenmaker of zoek eenzelfde bootje met een ander probleem. Dan kun je het asje overzetten.

op een asje van 2,25 mm , 2,50 mm draad snijden nooit van gehoord.
loop gewoon een modelzaak binnen , en ze hebben er van een meter lengte liggen.

Back