hallo mensen, ik heb een probleem met m'n electro motor, standaard van de graupner sea commander maar die word een beetje heel heet van mijn 4amp lood accu's... en nu zoek ik iets wat klinkt als luchthapper en er op lijkt op die van de volgende foto!! wie kan me verder heplen??
Zou je niet eerst eens kijken of je schroef te groot is? Koelen is wel aardig, maar misschien heb je er een veel te grote schroef onder die vermogen vreet... Meten is weten: Zet een amperemeter tussen motor en accu (met de schroef in het water en stilgehouden model) en kijk eens of het opgenomen vermogen niet wat veel is... Roel
nee kan ik beter niet doen.... de schroef is berekend naar de motor en accu's daar kan het niet aan liggen dacht ik... ik wil het gewoon proberen met lucht koeling... alleen nu moet ik een luchthappertje hebben... zet je afmeting erbij... dan hoor je wel van me...
Wie zegt dat dat zo is? Jij DENKT het, maar.... zoals Roel al wijs opmerkte, Meten is weten. Als er 1 ding is wat ik wel geleerd heb, is het wel dat wat was, hoeft niet meer zo te zijn. Meten is weten, en dan weet je dus ZEKER dat het niet daaraan ligt. Kan je daarna altijd nog voor een lucht(water)happertje zoeken. Marco.
ja die zit er al op, achter de schroef maar dat haalt niks uit... kunnen de koolborstels van de motor niet aan strond zijn??
Een vriend heeft deze zomer een tijdje met de sea commander gevaren. Na ongeveer 15 keer varen gaf de motor de geest. Hij werd LOEIHEET. Ik vond de vertraging in deze boot nogal zwaar lopen. Misschien dat dat het probleem is. Paul
inderdaat, dat vind ik dus ook... de smering van de schroef is ook matig, als je er vet in pomp (wat voor vet dan ook) vaar je er een paar keer mee en zit het vet meer rondom dan in de as... heel vreemt... ik ga wel een andere motor kopen, dit word volgensmij niks zo...
vaar je met een 4 amp loodaccu ???, je motor is gemaakt voor 8,4 volt en de helft van de capaciteit, dus de accu is veel te zwaar !!!, in gewicht en in spanning, door het gewicht komt de boot nooit lekker op gang, en door de hoge spanning draait de motor niet in zijn werkgebied en gaat ongelofelijk veel stroom trekken en wordt dus kokend heet !!!. Advies als je met die loodaccu wil blijven varen neem een Graupner 600, 9,6 volt motor..... Beter een goede 3000 Nimh 8,4 volt accu kopen gaat ie veel harder mee en die gaat ook niet kapot. Die loodaccu kan namelijk ook niet die hoge stroom leveren en zal op den duur de geest geven, dubbel pech dus...............Peet...............8)
nee ik koop geen 9.6 volt motor ik heb nu een 7.2 volt motor met een 6 volt loodaccu erop van 4 amp. dat moet toch goed wezen? als ik een 9.6 motor koop dan is de snelheid helemaal weg... een 12v motor kan ik ook kopen en dan 2 dezelfde loodaccu's in serie doorschakelen...
Probeer het eens met een Nicad accu van 8,4 volt, je motor komt met die 6 volt accu die geen stroom levert gewoon niet op toeren !!! Loodaccu´s zijn voor sleepboten !! Punt. Wij hebben in ons groepje een Sintra varen (is broertje van de Sea commander) en die vaart op 8,4 volt in de standaardversie ongeveer 30 Km ...... Dus is mogelijk................Peet...............8)
hallo raf hier in de club hebben we ook iemand met en sea commander die heeft er 2 x 540 motoren in liggen direkt drive en die vaart op 6 nmh van 3 amp per motor derzitten twee benneke schroeven onder 2 blad van 32 mm als die boot op topsnelheid is dan raakt hij geen water zo snel is hij want hij heeft ook geen gewicht mee te nemen de vaartijd is ongeveer 30 minuten dus een verbruik van om de 6 amp per motor ze zijn water gekoeld de regelaars zijn V8 van graupner dus alleen vooruit het nadeel van zulke motoren is dat het gesloten motoren zijn ook die 600 700 en andere super en bb zooi je kan aan zulke motoren niets repareren zijn je borstels naar de haaien ganse motor weg gooien ik vaar met open motoren van Dr Speed of de pink van lrp je kan daar de borstels van vervangen de anker kan er makkelijk uit om op een ankerdraaibankje terug de collector zuiver te draaien en noem maar op plus je kan de voorloop regelen waarmee je het verbruik naar believen kan instellen binnen bepaalde grenzen een gewone open car motor voldoet voor een boot zeer goed en een aluminium buisje rond de motor en twee messing buisjes op de borstel houders doen wonderen wat keoling betreft je moet een motor kiezen met een groot koppel het toeren tal is van minder belang je gaat met een sea commander nu eenmaal niet racen ????????????????? of wel :lol: