Wie kan mij helpen een leuk en goedkoop FPV setje uit te zoeken?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ycdlawip, 11 jan 2016.

1. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Hallo,

Ik ben op zoek naar een leuk FPV beginners setje. Waarschijnlijk wil ik iets bij Gearbest of Banggood halen aangezien het daar een beetje betaalbaar is.

Ik weet alleen niet precies welke ik moet kiezen want ze hebben er zoveel.

En verder is er nog het aantal mw. 200mw is de meest gangbare maar toch wil ik eigenlijk ietsje erboven zitten. De reden is omdat ik niet weet of het natuurlijk wel echt 200mw is en of ze sterk genoeg zijn en ik wil ook een beetje rekening houden met de toekomst mocht ik toch verder willen. 600mw lijkt me dan weer iets teveel van het goede en het zuipt ook stroom dus ik zat eigenlijk te denken aan 300 tot 400mw. Is dit een goed idee?

200mw voor $31.80: http://www.gearbest.com/rc-parts/pp_27971.html (maar dit is denk ik iets te weinig)
    400mw voor $34.78: http://www.gearbest.com/fpv-system/pp_217746.html (hier zit ik eigenlijk naar toe te nijgen alleen zie ik zowat geen reviews, zou dit goed zijn denken jullie?

Of zou ik toch voor die 200mw gaan en dan betere antennes erbij halen? Ik wil eigenlijk toch de 2km halen en gewoon goed en zuiver beeld behouden, maar een groot aantal mw gebruikt meer stroom en dat gaat weer ten koste van de vliegtijd. Dus ik probeer een beetje de juiste balans hierin te vinden.

Als er alternatieven zijn hoor ik het graag :)

Alvast bedankt

2. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    2 Km met een goedkoop setje 200mw kan lastig worden.
    Goede antennes is echt een must.
    Maar, wat dacht je van de besturing! Die halen vaak 2 km niet of zeer slecht.
    Dus zeer onverantwoordelijk.
    Wat ga je vliegen?
    Komt er een beeldschem aan of FPV bril?
    Beelscherm mag geen zogename "bleu Screen"hebben.
    Ik heb geen ervaring met kwaliteit goedkope setjes maar met 600mw kom je een heel eind (met goede antennes)
    En het verbruikt minder stroom dan je denkt.
    Weet waar je mee bezig bent als je dit soort afstanden gaat vliegen.
    Een zender met telemetry en een FPV set met OSD is heel belangrijk.

3. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Bedankt Ard,

Ja ik ga waarschijnlijk geen 2km ver vliegen, maar ik wil het wel kunnen. Met name zodat de kwaliteit goed blijft. En ik wil beginnen met een schermpje en dan in de toekomst eventueel een fpv bril. Maar ik wil eerst nog even zicht hebben op de quad.

Ok dus zoveel verschil zit er niet in het stroomverbruik van een 200mw videozender en een 600mw videozender? Ik dacht namelijk dat een 600mw 3X zoveel zou gebruiken als een 200mw. Maar dat is dus niet zo?

bedankt voor je reactie.

4. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
  5. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Laten we zeggen dat een zender van 600mW maximaal driemaal meer stroom verbruikt dan eentje van 200mW. Het hangt voornamelijk van de interne voeding af. Als die lineair is, dan zouden ze beide zelfs evenveel kunnen gebruiken. Bij een geschakelde voeding met identiek rendement heb je voor 600mW drie keer zoveel stroom nodig als voor 200mW. Maar het rendement bij hogere spanningen is vaak wat hoger. Evengoed blijven het drie druppels op de gloeiende plaat (de aandrijving verbruikt nog veel meer).

Martin

6. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Ik had het niet beter kunnen zeggen Martin!
    Bedankt voor je aanvulling.
    Let wel, grote afstanden met een Quad vliegen (kan) erg riskant zijn.
    Een OSD met met accu spanning en/of verbruikte Mah is een een must.

7. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Bedankt allemaal

Ok dus het stroomverbruikt tussen de 200mw en de 600mw is eigenlijk te verwaarlozen vergeleken met de motoren?

Ik was namelijk bang dat als ik 600mw zou hebben (i.p.v. 200mw) dat de vliegtijd veel minder wordt. Maar het valt dus allemaal wel mee? Scheelt het een beetje of scheelt het zo weinig dat het niet te merken is?

Laatst bewerkt: 15 jan 2016
  8. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar ik wil hem eigenlijk herformuleren... Wie heft er een goed werkende set (met FPV-bril) die ik zo, zonder enige aanpassing op mijn Phantom 1 kan monteren? Misschien iemand die zijn set wenst te vervangen door een upgrade, en voor zijn "oude" set nog heel wat eurootjes wenst te recupereren? Of misschien is er iemand die extreem bereidwillig is en voor mij een set wenst samen te stellen, in ruil voor een kleine bijdrage? Deze vraag lijkt misschien eigenaardig maar ik ben hoofdzakelijk bezig met lijnbesturing en FPV is voor mij nog steeds een beetje "rocket science" en ik zie door het bos de bomen niet meer...

9. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Misschien is 400mw toch de gouden middenweg. 200mw net te weinig, 600mw net iets teveel, 400mw toch de beste?

Iemand tips/advies over dit setje http://www.gearbest.com/fpv-system/pp_217746.html van ongeveer ~30 euro? Lijkt me wel mooi voor 400mw. Hoe ver zou ik komen met de standaard antennes, en hoever zou ik komen met betere antennes met dit setje?

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    200mW verschilt niet zoveel met 600mW laat staan met 400mW, d.w.z. je vliegt er minder dan 2x zo ver mee. Met goede antennes vlieg je wel makkelijk 4x zo ver, dus daar maak je veel meer verschil mee.

Wat betreft stroomverbruik, het hangt natuurlijk ook van je motor af. Ik denk dat een gemiddelde vliegtuigmotor ongeveer 10A stroom verbruikt en een gemiddeld FPV setje max 0.5A bij 12V. Dat is dus maar 1/20e deel. Even grof gerekend dan he. Als je gaat thermieken met FPV, dan telt zenderverbruik harder, maar b.v. op een 1Ah accu (dat is een heel kleine lipo) draait je FPV wel 2 uur.

Martin

11. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Ok thanks

dus eigenlijk zeggen jullie van haal gewoon een goed betrouwbaar veel verkocht 200mw setje op die site bijvoorbeeld en investeer dan in betere antennes?

12. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dat laatste zeker. Maar "gewoon" een 200mW setje halen zou ik niet zomaar doen zonder me eerst te verdiepen in toegestane frequenties en vermogens.

Martin

13. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    5.8ghz is toch gewoon de toegestane frequentie? en 200mw het vermogen?

14. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Volgens mij is voor 5.8GHz vergunningsvrij max. 25mW toegestaan. Met vergunning mag je vast meer. Maar wat ik ook bedoel is dat als je je bewust niet aan de regels houdt, weet dan tenminste welke "schade" je veroorzaakt, zowel voor anderen als voor jezelf.

Martin

15. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    maximaal 25mw? Dat lijkt me heel sterk want al die zendertjes gaan pas vanaf 200mw :s

maar wat voor schade bedoel je dan?

16. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Wat Martin bedoeld is net als een snelle auto kopen. Je moet de regels kennen en weten dat je eigenlijk maximaal 130km per uur mag in Nederland. Koop je een snelle auto dan wil je ook sneller rijden. Gebruik dan je verstand!. Zo zit dat ook met zendvermogen. Maximaal toegestaan is 25mw, ga je voor sterker dan wil je dus verder vliegen en heb je meer risico's. En wat voor schades je kunt maken? Google maar eens. Een quad die van 150 meter hoogte naar beneden komt kan heel wat schade veroorzaken. Kortom ken de risico's en ken de grens wanneer je 200mw of zwaarder gebruikt.

17. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Bedankt Ard, dat bedoelde ik inderdaad. Alleen met "schade" bedoelde ik niet fysieke schade, maar meer in de zin van weet wie je mogelijk stoort met je te grote vermogens en evt. afwijkende frequenties. En ook, weet wat je te wachten staat als je gesnapt wordt. Hier in Nederland valt het geloof ik wel mee met de boetes, maar over de grens is dat soms anders.
    Ik denk trouwens niet dat je op 5.8GHz heel snel iemand anders stoort (behalve collega FPV vliegers dan). Maar ik heb me nooit in deze frequentie verdiept en ik heb geen 5.8GHz apparatuur, dus ik hoef het ook niet te weten.

Martin

18. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Bedankt Martin!
    Op 5.8Ghz zal je niemand storen, ook niet snel met wat meer zendvermogen. Wanneer er nog iemand vliegt met 5.8Ghz is het wel raadzaam om van te voren verschillende frequenties af te spreken en eerste te testen zodat je elkaar niet stoort. Let wel, 5.8Ghz heeft een kleine golf en komt minder makkelijk door materie heen. Achter bomen of andere obstakels vliegen kan gemakkelijk storing geven.

19. ycdlawip

ycdlawip

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Bedankt Martin en Ard,

Ik was inderdaad niet van plan om over huizen te vliegen (wellicht die van mijn ouders met toestemming) en met name over weilanden en bossen en zo. Wegen en huizen laat ik achterwegen. Dus met uit de lucht val schade zal het wel meevallen.

Goh ik wist helemaal niet dat je maar 25mw mag hebben. Dat is ongeveer genoeg om met je quad van de slaapkamer naar de badkamer te vliegen. Of misschien 30 meter in open veld. Ik denk dat ik het maar op 5.8ghz 200mw ga houden en dan alleen in bossen en zo ga gebruiken dat ik in ieder geval geen andere dingen stoor.

20. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Je zit ernaast ycdlawip, met 25mW zijn best grote afstanden te halen, als je maar goede antennes en een goede ontvanger gebruikt. Ik zit niet echt te wachten op een discussie over wetgeving, maar je gaf te kennen "gewoon" een 200mW zender te willen halen. Om teleurstellingen te voorkomen dacht ik er goed aan te doen om de regeltjes er even bij te halen. Dan weet je er in ieder geval vanaf :)

Martin

Deel Deze Pagina