Wie reinigt zijn airbrush met een ultrasoonbad?

Hey allemaal,

Ik heb begrepen dat het reinigen van een airbrushspuit ook gedaan kan worden met een ultrasoonbad.
Zijn hier ervaringen mee en wat zijn dan eventueel goede ultrasoonbaden voor deze toepassing?

Overweeg op het moment er eentje aan te schaffen.

Yep, doe ik ook. Ideaal om die kleine hoekjes waar je niet bij kunt schoon te krijgen.
In principe is iedere ultrasoon reiniger voldoende.

Niet je naalden erin leggen! Die gewoon met een doekje en water reinigen.
Ook geen kunststof delen (ringetjes e.d.) erin leggen als je oplosmiddelen in de ultrasoon stopt als reinigingsmiddel.

Inderdaad is elke reiniger prima. Ik gebruik zelf de U600 van metaaldetectors.nl bevalt uitstekend.

Belangrijk is dat je goed reiniger gebruikt. Ik gebruik de speciale reiniger Tickopur R33 verkrijgbaar bij airbrush services almere. Je moet hiervan een 3% oplossing in water maken. Met zo'n fles doe je dus eeuwen en het werkt fantastisch. Is speciaal gemaakt voor de ultrasoon. Werkt echt veel beter dan alle mogelijke huismiddelen.

Ruud

hunter58 zei:
Belangrijk is dat je goed reiniger gebruikt. Ik gebruik de speciale reiniger Tickopur R33 verkrijgbaar bij airbrush services almere. Je moet hiervan een 3% oplossing in water maken. Met zo'n fles doe je dus eeuwen en het werkt fantastisch. Is speciaal gemaakt voor de ultrasoon. Werkt echt veel beter dan alle mogelijke huismiddelen.
Ruud
Daar zet ik dus me vraagtekens bij of het nou zo speciaal is. Het lijkt op een soort zeep.
Maar de ultrasoon reiniger is juist zo mooi omdat hij reinigt dmv trillingen in plaats van met reinigingsvloeistof.
Wij hebben hier (op het werk) zo een ultrasoon reiniger staan en heb daar ook me airbrush ingedaan, verf op waterbasis kan gewoon met water schoongemaakt worden, en op terpentine basis kan je met terpentine (of iets anders op die basis) reinigen.

Ik zeg trouwens niet dat de reinigings vloeistof geen toegevoegde waarde heeft, het zal best wel wat doen.

René

Heren Thanxs,

Ik heb zojuist de U600 besteld voor €50,- Ik dacht altijd dat zo'n reiniger echt peperduur was, valt dus erg mee.
Op het moment heb ik nog geen reinigings vloeistof besteld omdat ik alleen maar op acrylbasis spuit.

ron van sommeren zei:
Waarom de naalden niet?
Je zou, als je al je airbrushonderdelen los in de ultrasoon legt, de punt van de naalden kunnen beschadigen als deze in de ultrasoon rond liggen te trillen.
Toegegeven, het is een kleine kans, maar je zal het maar meemaken. ;)

Ik pak daarom voor mijn naalden een natte tissue en die vouw ik om mijn naalden heen en wrijf ze (apart) rond in de tissue.

Overigens leg ik bepaalde onderdelen ook niet in de ultrasoonreiniger.
Aan mijn trigger zit een asje (die het luchtventiel induwt) wat scharniert met een geperst pennetje !, door het ultrasoon reinigen gaan deze asjes loszitten .
Het luchtventiel zelf doe ik uiteraard ook niet in de reiniger.
Probeer dus het liefst geen samengestelde onderdelen in de reiniger te stoppen, die kunnen lostrillen en de passingen worden dan minder nauwkeurig !

Ik zal ook even mijn bevindingen plaatsen.

Zoals gezegd heb ik dus de U600 besteld bij metaaldetectors.nl
Het eerste exemplaar welke ik al een dag later in huis had gaf helaas al de geest naar ongeveer 30 sec.
Met een telefoontje was dit snel opgelost en kon ik een dag later al een nieuwe U600 in ontvangst nemen. Metaaldetectors.nl dus :thumbsup: voor de snelle en goede service.

Ondertussen heb ik de nieuwe reiniger al vele malen gebruikt en ben er erg gelukkig mee. Voorheen maakte ik alles schoon met een klein pinborsteltje en water.
Ook al oogde het spuitje dan schoon, toch kwam er dan nog genoeg vuil uit wanneer ik hem in de U600 stopte.

Wanneer ik nu klaar ben met spuiten schroef ik mijn spuitje zo snel mogelijk uit elkaar en spoel hem dan goed af met water.
Vervolgens ongeveer 3 a 4 keer 5 minuten in de ultrasoon en dan hoef ik hem eigenlijk alleen nog maar droog te maken.
Echt ideaal dus!

Ik ga nog wel een fles met reinigingsvloeistof aanschaffen om te kijken of dit de werking verbeterd of versnelt.

Nagebruik

Misschien een rare vraag maar kun je het reinigingsmiddel in de ultrasoon laten zitten of kan dat niet ...
En welke hoeveelheid tickopur R33 gebruik je op 2,5 ltr water ?

alvast dank voor jullie reacties..

Best wel een moeilijke vraag ..gezien de reacties :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back