Wie weet waar ik kerosine of jet A1 kan bemachtigen

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Ger Kovacs, 15 aug 2004.

1. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Wil gaan proefdraaien met mijn turbine motor maar wil alleen de voorgeschreven brandstof gebruiken omdat de ECU hierop is geprogrameerd en heb nog totaal geen ervaring met turbine,s om eventueel met petroleum te gaan draaien.

Ik woon in Zwijndrecht NL.

2. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Probeer technische dienst van bijvoorbeeld KLM. Of een andere oprator op bijvoorbeeld Rotterdam die jet toestellen onderhoud. Vaak wordt een toestel "gedefueled" als er onderhoud aan wordt verricht. Deze brandstof mag niet meer gebruikt worden voor vliegtuigen ivm mogelijke contaminatie en wordt weggegooid of in werknemers hun dieselauto's gemikt ;-)

Groeten, Cor

3. jetpower

jetpower Guest

ik gebruik zelf petroleum van zibro kamin dat is een zeer zuivere petroleum .
    de kerosine of jet A1 zitten toevoegingen in zoals antischuim antiklots
    wat je dus niet nodig hebt voor je model turbine

4. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Ik heb het inderdaad overwogen, die zibrokamin kachel brandstof, een vriend van mij vliegt hiermee met een AMT, maar weet niet precies hoe het zit met de verschillende verbrandings eigenschappen van kerosine en petroleum, en wil niet het risico lopen om mijn gloednieuwe turbine op te fikken.
    PS de motor komt in een schaal model en daar is veel werk in gaan zitten, ik probeel dus zoveel mogelijk risiko's te elimineren.
    Bedankt voor je reactie
    Groet Ger.

5. jetpower

jetpower Guest

bij zibrokamin loopt de motor lager in temperatuur dan gewone petroleum
    je moet het maar eens vragen aan de fabrikant van de turbine

6. Sandor

Sandor Guest

stook maar wat je wilt
    petroleum
    diesel/benzine mix
    zibro

als je perse veel wilt betalen voor a-1 ga je gang
    deze word net als petroleum net zo geel na een week staan
    je turbine zal het echt niet boeien die draait wel
    ik draai er gemiddeld 500 liter er door heen per jaar

7. delirious

delirious Guest

Ik begrijp dus dat de prestaties van de turbine bijna gelijk blijven ongeacht de brandstof?
    en die diesel/benzine mix... wat is de verhouding daarvan?

Moet de brandstof toevoer dan wellicht niet anders ingesteld worden in verband met een andere (lees lagere) calorische waarde?
    of zal de turbine meet brandstof vragen omdat er bv een lagere afgas temperatuur ontstaat of omdat het toerental achter blijft op de normale prestaties bij kerosine?

Ik ben van plan om als rookie een KJ-66 te gaan bouwen.
    En ben dus benieuwd of ik straks niet met vreemde storingen zit omdat ik andere brandstof gebruk dan kerosine.

Ik heb ook nog een vaag verhaal vernomen dat kerosine een uiterste houdbaarheid heeft. Het klonk me vreemd in de oren maar de uitleg dat er dat een soort verval optreed met vlokvorming ofzo leek me min of meer toch wel een belangrijk punt om eens over te vragen. Is dit waar?

8. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    jet a1 zou je gewoon op een 1:1 vliegveld in de buurd moeten kunen kopen
    en als je wilt weten of het ook echt op het veld bij jou in de buurd te koop is moet je gewoon ff zoeken op het net
    maar schiphol heeft zekers jet a1 en roterdam ook

Deel Deze Pagina