wie weet welk merk dit is?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Borgo, 14 apr 2023.

  1. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    beste allemaal, wil graag brandstof autos opknappen en reviseren en kijken of ze nog draaien willen,
    maar het zal met de nodige hulp van jullie kant moeten, ben nog leek in de auto wereld dus vandaar mijn vraag om maar eens te starten,

    ik kan dit model niet thuis brengen, om zo eventueel tekeningen te bemachtigen,
    dan de motor, iemand een ideetje welke het is, er staat niks op, evenmin op de auto
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    de motor ben ik inmiddels achter dat is de protech 3.5
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Misschien dat de auto dan een Protech Phaser (4) is? Merk bestaat allang niet meer, dus je zult aangewezen zijn op marktplaats of een lokale modelshop die misschien nog iets liggen heeft...
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan is de hele auto een Protech Phaser dat ook wat onderdelen deelt met de Protech Promax
     
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    dat hoop ik dan dat ik nog iets kan vinden op internet, heb de motor los liggen nu en die zit vast, de trekstart is ook afgebroken
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Een motor is waarschijnlijk wel uitwisselbaar als je iets met vergelijkbare specs kan vinden: cc, kant uitlaat, patroon montagegaten, ...

    Universele onderdelen zoals servo's, stuurstangen, banden zullen allemaal wel vindbaar zijn. Chassis en aandrijving zijn vaker model specifiek en uniek, dus heb je daar iets van nodig wordt dat lastiger.
     
  7. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ja klopt tamaniac, ik wil hem juist weer lopend maken, das vind ik het mooiste ervan,
    trekstart is alleen de kabel afgebroken,machanisme is nog in orde maar zuiger loopt heel zwaar
     
  8. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    na een lange stilstand, kan de olie ingedikt zijn.
    plug eruit, olie naar binnen gieten.
    of dat nou diesel is of wat anders. liever dezelfde olie als in after run, of in de methanol.
    kan zijn dat de lagers vast zitten. daar zou de olie wel mee moeten helpen.
    is de motor verkeerd weggezet (niet ge-olied) kunnen de lagers zelfs verroest zijn, wat natuurlijk niet goed is

    het zijn ABC motoren, dus bovenin zal de zuigerbus een tik taps toe lopen.
    daar zal de zuiger dus even stroef doorheen gaan (hopelijk)
    zit daar in heel de slag geen verschil in, kan het zijn dat de motor versleten is. geen compressie

    uit elkaar halen van de motor is natuurlijk leuk, zeker om ff te kijken hoe alles in elkaar steekt.
    maar in de regel als alles spelingvrij is, goed ge-olied, voldoende compressie zou ik hem niet volledig demonteren.
    ff de backplate eraf, zodat je het grote lager aan de binnenkant kunt zien (roest, aangekoekt)
    glimt dat je tegemoet, top.
    drijfstang. zit er speling op het big end? (geeft iedere omwenteling een klap op de drijfstang, waardoor deze uit elkaar knalt op een bepaald punt)
    via de uitlaatpoort kun je de binnenkant van de bus enigszins zien. groeven = fout.

    draait hij zonder plug redelijk soepel, met uitzondering van de zuiger bovenin wat stroef hoort te gaan, kun je hem in feite gaan testen.

    enigste wat je potentieel wel ff in een badje moet leggen, is de carb
    al die kleine buisjes willen ook wel eens ingedikte olie in zich hebben.
     
  10. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Ja student, ik de hele auto al uit elkaar gehaald, alles is schoon, de lagers opnieuw gesmeerd, de diffs ook, stuurass diff loopt soepeltjes, de achteras diff iets zwaarder, die heb ik ook los gehaald en opnieuw gesmeerd, geen verschil helaas.

    De motor is de olie compleet ingedikt, is gewoon vet geworden die laat ik een nacht in de diesel liggen kijken of dat de truc doet.

    De carb zal ik er ook inleggen,

    Het opbouwen kan weer beginnen
     
  11. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    So far
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    de handleiding ook nog gevonden hier op mbf
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ....
     
  14. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ben de motor weer in elkaar aan het zetten, wie weet of de piloot shaft op de krukas met blauwe loctite vast gezet moet worden?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Nooit loctite gebruiken!
     
  16. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen

Deel Deze Pagina