beste allemaal, wil graag brandstof autos opknappen en reviseren en kijken of ze nog draaien willen, maar het zal met de nodige hulp van jullie kant moeten, ben nog leek in de auto wereld dus vandaar mijn vraag om maar eens te starten, ik kan dit model niet thuis brengen, om zo eventueel tekeningen te bemachtigen, dan de motor, iemand een ideetje welke het is, er staat niks op, evenmin op de auto
Misschien dat de auto dan een Protech Phaser (4) is? Merk bestaat allang niet meer, dus je zult aangewezen zijn op marktplaats of een lokale modelshop die misschien nog iets liggen heeft...
dat hoop ik dan dat ik nog iets kan vinden op internet, heb de motor los liggen nu en die zit vast, de trekstart is ook afgebroken
Een motor is waarschijnlijk wel uitwisselbaar als je iets met vergelijkbare specs kan vinden: cc, kant uitlaat, patroon montagegaten, ... Universele onderdelen zoals servo's, stuurstangen, banden zullen allemaal wel vindbaar zijn. Chassis en aandrijving zijn vaker model specifiek en uniek, dus heb je daar iets van nodig wordt dat lastiger.
ja klopt tamaniac, ik wil hem juist weer lopend maken, das vind ik het mooiste ervan, trekstart is alleen de kabel afgebroken,machanisme is nog in orde maar zuiger loopt heel zwaar
na een lange stilstand, kan de olie ingedikt zijn. plug eruit, olie naar binnen gieten. of dat nou diesel is of wat anders. liever dezelfde olie als in after run, of in de methanol. kan zijn dat de lagers vast zitten. daar zou de olie wel mee moeten helpen. is de motor verkeerd weggezet (niet ge-olied) kunnen de lagers zelfs verroest zijn, wat natuurlijk niet goed is het zijn ABC motoren, dus bovenin zal de zuigerbus een tik taps toe lopen. daar zal de zuiger dus even stroef doorheen gaan (hopelijk) zit daar in heel de slag geen verschil in, kan het zijn dat de motor versleten is. geen compressie uit elkaar halen van de motor is natuurlijk leuk, zeker om ff te kijken hoe alles in elkaar steekt. maar in de regel als alles spelingvrij is, goed ge-olied, voldoende compressie zou ik hem niet volledig demonteren. ff de backplate eraf, zodat je het grote lager aan de binnenkant kunt zien (roest, aangekoekt) glimt dat je tegemoet, top. drijfstang. zit er speling op het big end? (geeft iedere omwenteling een klap op de drijfstang, waardoor deze uit elkaar knalt op een bepaald punt) via de uitlaatpoort kun je de binnenkant van de bus enigszins zien. groeven = fout. draait hij zonder plug redelijk soepel, met uitzondering van de zuiger bovenin wat stroef hoort te gaan, kun je hem in feite gaan testen. enigste wat je potentieel wel ff in een badje moet leggen, is de carb al die kleine buisjes willen ook wel eens ingedikte olie in zich hebben.
Ja student, ik de hele auto al uit elkaar gehaald, alles is schoon, de lagers opnieuw gesmeerd, de diffs ook, stuurass diff loopt soepeltjes, de achteras diff iets zwaarder, die heb ik ook los gehaald en opnieuw gesmeerd, geen verschil helaas. De motor is de olie compleet ingedikt, is gewoon vet geworden die laat ik een nacht in de diesel liggen kijken of dat de truc doet. De carb zal ik er ook inleggen, Het opbouwen kan weer beginnen
ben de motor weer in elkaar aan het zetten, wie weet of de piloot shaft op de krukas met blauwe loctite vast gezet moet worden?