Wig vastlijmen voor minder lift vleugel, hoe wat welke lijm?

BadBert

Forum veteraan
Goeiendag mense.

Ik ben sinds kort de troste eigenaar van een mooie charter (2dehands gekocht, vorige eigenaar heeft er 10 vluchten mee gevlogen)

Het is mijn eerste vliegtuig (heb ook 0 bouwervaring ofzo)

Nu wilde ik hier (bij de club) mee gaan leren vliegen maar er waren wat kleine dingetjes mee. Het zwaartepunt lag te ver naar achter (lood aan de voorkant dus) en de vleugel lag te ver achterover waardoor hij te veel lift had, en bij optrekken dus alleen maar wil stijgen.

Nu is mij verteld om een wig te maken zodat de vleugel aan de achterkant 7mm hoger komt te staan, en aan de voorkant hetzelfde blijft.

Ik moet deze van balsa maken, en op de bovenkant van de romp van de charter lijmen (zo dat het de vorm van de vleugen vormt, en aan de voorkant geen verhoging meer heeft)
Met welke lijm kan ik dit het beste doen?

De charter is trouwens verstevigd voor stuntvluchten, en de vleugel gaat met 4 breekbouten op de romp...
Krijg ik dan trouwens geen problemen met de bevestigingen van de gaten waar de breekbout in gaat? Deze komt dan lager te liggen dan de rand van de romp, moet ik dan hier ook een stukje balsa op plakken, zodat de vleugel daar weer raakt? Anders trek ik toch de bevestigingen los? Of worden ze iig een zwakker punt..... (of zie ik dan nu helemaal verkeerd)

even voor de duidelijkheid:
Ik moet dus balsa op balsa lijmen, ("bruislijm" werd me niet aanbevolen)
De bovenkant van mijn rom is open, met een vierkante rand zeg maar. Aan de zijkanten is de rand 5 mm dik denk ik. Ik zal de folie aan de bovenkant van de rand eraf halen, en straks het geheel opnieuw bedekken (is toch maar een klein stukkie ;))

Het gaat mij erom dat het stevig is, en niet zomaar los komt.

Ook graag tips over de bevestiging van mijn "gaten" waar ik mijn 4 breekbouten in vast schroef. Ik heb geen zin om ze los te maken van de binnenkant van mijn romp, ben bang dat ik iets kapot maak, dus zou ik er een laagje balsa bovenop kunnen doen? Met gaten waar de breekbouten weer doorheen kunnen, en zo kunnen pakken in de plastic schroefdraad die in de originele bevestigingspunten zit? Zodat dan de opgezette stukjes weer netjes de vleugel raken, en zo de originele bevestigingspunten niet omhoog worden getrokken... dit idee zeg maar:

vleugelruimte.JPG

(doe net alsof je nu 1 zijkant van de binnekant ziet hè ;) )

Met 5 minuten epoxie erop lijmen is meer dan sterk genoeg. Zorg er an wel voor dat de blokken waar de bouten in komen ook tot boven in verlengd worden. Dit kun je doen door een blokje hout boven die plastik houder te lijmen.

Thnx!!
Dan ga ik van de week ff knutselen ;)
Kan ik van het weekend mijn eerste vlucht misschien maken :P

Beter is het om een lichtere motor te plaatsen zodat je die wig niet hoeft te gebruiken. Door het grote vermogens overschot dat je nu hebt vlieg je met een te grote kruissnelheid, waardoor het dragend vermogen van het profiel zoals het bedoeld is te groot word, waardoor je model sterk klimt tijdens de neutrale vlucht.
Met een kleinere motor kom je uit op de voor dit model bedoelde kruissnelheid en zal het model niet meer zo sterk klimmen. Het eenigste nadeel dat je hier dan door krijgt is dat je voor de gronstart iets meer baan nodig is, zeker op gras. Maar het vliegt hierdoor dan vele malen prettiger voor jou als ook voor de instructeur.

Thnx voor de tip, maar ik heb geen andere motor... en geen geld om er 1 te gaan kopen.
Als ik de wig erop heb zitten kan ik er als het goed is gewoon mee vliegen. Als ik eenmaal kan vliegen kan ik er dan ook beter mee stunt vliegen.
Als ik het leer begrenzen we de motor even, zodat ik niet te veel gas kan geven.
De instructeur die mij les gaat geven heeft al vaker dit model gezien met grotere motor ;)

Maar thnx iig!

Kan ik trouwens ook gewoon superlijm van Bison proberen?
Volgens een online lijmwijzer wel ;)

Kan ik anders Epoxy lijm gewoon bij de doe-het-zelver halen??????

Ja, bij de dhz zaak, twee-componenten epoxy.

Als beginner zou ik GEEN gebruik maken van de breekbouten. Je zult namelijk nogal eens een onelegante schuiver maken. Daarbij blijven de breekbouten heel en breekt er iets anders. Twee houten pennen dwars door de romp, voor en achter de vleugel, en de vleugel vastzetten met PTT elastieken. Hebben ze je dat niet verteld op de club?

Volgens de leden van de club kan het allebei.
het model wat ik heb heeft geen pennen, maar is aangepast met bevestiging voor breekbouten.
Het hele vliegtuig en de vleugel zijn op verschillende plaatsen verstevigd.

Mijn instructeur zegt het volgende:
"Het had handiger geweest om een vleugel met elastiek vast te maken, maar als dit model al zo is, dan laten we het zo, en zullen we voorzichtiger te werk gaan bij het leren landen"

Ik vertrouw op mijn instructeur...... en hoop dat het goed gaat ;)

(eventjes nog: ik heb dit model niet zelf gebouwd, maar zo gekregen)

Ik heb het volste vertrouwen in jouw instructeur, echter, jouw eerste landingen zullen niet voor een schoonheidsprijs in aanmerking komen. Die pennen (rond beuken/berken hout) heb je er zo in zitten. Verstevingsplaatjes aan de binnenkant maken ...

Back