Er lopen bij ons een aantal theoretici rond die graag filosoferen over hoe iets al dan niet gestuurd moest worden. Daarbij kwam ook de vraag hoe windcorrecties uit te voeren. Nu kwam daarbij de voor mij ietwat onthuntsende stelling tevoorschijn dat je windcorrecties alleen met je rolroer zou moeten uitvoeren. Volgens mij uiteraard klinkklare quats, maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is De stellingname was daarbij ook dat men in rechte lijn vliegend een opstuurhoek (crab angle) kon verkrijgen louter met het rolroer. Ik heb wel gevraagd of dat ook gedemonstreerd kon worden, maar dat is er helaas niet van gekomen. Volgens mij kan dat alleen als je daarvoor uit een verticaal komt, dan kun je inderdaad door te rollen je opstuurhoek veranderen. Vragen: 1) is het mogelijk in rechte lijn vliegend een opstuurhoek te verkrijgen met je rolroeren (volgens mij niet) 2) indien je verticaal vliegt en daarna een horizontale lijn wilt vliegen met opstuurhoek, wat is dan de beste methode. a) rollen tijdens het trekken van de lus naar level zodanig dat je de opstuurhoek bekomt b) na het trekken van de lus je rudder gebruiken om de opstuurhoek te bekomen c) tijdens het lusgedeelte je rudder en rol beide gebruiken, je rudder voor de windcorrectie en je rol om je vleugel haaks te houden op de radius van de lus Ik denk zelf dat het een samenspel is, maar dat windcorrecties in eeste instantie worden uitegvoerd met het rudder. In een verticale lijn kun je je toestel wel al iets draaien met rolroeren om een opstuurhoek te verkrijgen, maar volgens mij valt dat onder het hoofdstuk smokkelen. Hoe het in een lusgedeelte precies gaat/zit, durf ik niet te zeggen, het is erg moeilijk theoretisch voor te stellen hoe/wat er dan precies gebeurd.. ik stuur het gewoon, denk er verder niet bij na.. denk dat je dan zowel rudder als rol gebruikt maar instinctief denk ik dat daar ook een stukje smokkelen inzit..
De opstuurhoek is niks anders dan het verschil tussen de hoek van de koers met de grond en met de omringende lucht. Dat kan natuurlijk prima met alleen rolroer. In een echt vliegtuig gaat de piloot natuurlijk niet zwaar op het rudder trappen als hij van A naar B wil vliegen met dwarswind. Hij zoekt de juiste kompas koers uit en rolt de kist in die richting, is de juiste kompas koers bereikt rolt hij de kist gewoon weer recht en vliegt gewoon met de neus perfekt tegen de wind in rechtstreeks van A naar B. Alleen als je de grond kunt zien zou je als passagier merken dat er dwarswind was, anders niet. Bij het in en uitgaan van verticalen moet je altijd een combinatie van rudder en rol gebruiken om het model vlak te trekken om de vleugels parallel met de grond te krijgen en de koers t.o.v. de grond met de juiste opstuurhoek bij dwarswind goed te krijgen.
Deel 2: accoord. Wat betreft deel 1.. ik denk dat hier een misverstand is, dat ik de vraag niet volledig genoeg gemaakt heb. Natuurlijk kun je met rollen een opstuurhoek verkrijgen. Ik bedoelde dit echter binnen het 'F3A' kader. Stel bijvoorbeeld.. ik kom na de 2 slagen spin in het B-programma inverted uit. Daarna komt de cubaan, er moet dus een redelijk eind inverted rechtdoor gevlogen worden. Stel nu dat ik in dat stuk merk dat ik naar mij toe waai, bv. ik heb het ergens eerder al fout gedaan of de wind is veranderd. Dat moet ik corrigeren. Dan kan dat met rudder en met rol. Met rol leg je dan de vleugels even uit het horizontale vlak, dus puntenaftrek (volgens de jurycursus althans). Met rudder niet. In dat kader is de vraag dus bedoeld. Ander voorbeeld.. bovenin de hoge hoed (het horizontale gedeelte) windcorrecties met rol? Lijkt mij niet de bedoeling toch?
Als je laag vliegt zie je de correctie met rudder nauwelijks, die met rol heel duidelijk. Als je hoog vliegt is het net andersom. Het hangt dus van de situatie af wat de beste keuze is.
De discussie over dit onderwerp is ontstaan naar aanleiding van de DVD die bij het boek van Peter Wessels zit. Hierin stelt hij dat een opstuurhoek louter en alleen verkregen kan worden door rol te gebruiken en deze methode te prefereren is boven het louter en alleen gebruik van rudder. Hij laat dat in voorbeeldfilmpjes zien en gebruikt de toegestane ruimte in rolmogelijkheiden in de verticalen om een opstuurhoek te realiseren bij het horizontaal trekken. Voor mij was dit een eye-opener. Ik gebruikte tot nu toe alleen het rudder. Dat geeft vreemde effecten bij dwarswind bij loopings en leverde mij altijd problemen op om goed koers te houden. Ik heb inmiddels gezien dat ik me een aanvullend automatisme aan moet leren, namelijk het ondersteunend gebruik van rol in deze gevallen. Heb het daarnaast bij het jureren in Wieringen goed waar kunnen nemen dat de toppers dit toepassen.
Kunstflug mit RC Modellen, Neckar Verlag http://www.amazon.de/Kunstflug-mit-RC-Modellen-Peter-Wessels/dp/3788306939
Ik wist niet dat hij een boek geschreven had Ik zou er niet aan beginnen, volgens mij is er geen "beste" techniek...
Ik weet de inhoud van het boek niet, en heb Peter Wessels nog nooit ontmoet. Heb er wel veel lovende dingen over gehoord. Uitermate kundig, waar wij als vliegers nog heel veel van kunnen leren. Dus er zal absoluut geen nonsens in staan! Wellicht is het niet geent op de hedendaagse F3A figuren? Hoe oud is het boek?
In Bremen was hij jurylid bij de Deutsche Meisterschaften (Daec) en gaf blijk van veel kunde over het hedendaagse F3A vliegen. Ik heb veel met hem gepraat (Weekend wedstrijd) en ben het eigenlijk eens met alles wat hij zegt. Opvallend was dat toen Derk het "F" programma moest vliegen Bernd Beschorner Bij het 2e figuur tegen Dick zachtjes zei van "Das ist eine 10!" er later bleek dat de 10 er inderdaad stond, van Peter Wessels. Later vloog hij het onbekende programma voor wat hem behoorlijk goed afging. Hoewel hij geen wedstrijden meer vliegt coached hij nu enkele jonge Duitse talenten waaronder zijn zoon.
Ik weet niet wat er in het boek staat of wat er op de DVD staat. Ik weet alleen wat ik hoorde van Br@m en Hans, en dat was gedeeltelijk onzin. De stelling dat je windcorrecties alleen met je rudder doet, is nochtans volgens mij niet waar, en die werd wel als absolute waarheid gepresenteerd. Dat bedoelde ik nou met dat je geen boeken of DVD's moet lezen, maar moet vliegen, Hans, dat je de opstuurhoek ook kunt realiseren door in een loopinghelft met je rol te spelen, is iets wat je automatisch gaat doen als je gewoon veel vliegt en dan niet alleen programma's vliegt. Ik ben als ik een lus(deel) vlieg altijd bezig met rudder 'en' rol. Niet altijd succesvol, maar dat terzijde. Daar kun je ook wat in valsspelen, bv. zorgen dat je niet kaarsrecht (met je vleugel tov de vlieglijn) naar beneden komt, maar stiekum al een heel klein beetje gedraaid. Als je dan je halve lus trekt naar level, heb je je opstuurhoek al te pakken.
Ik ben best wel verbaasd dat Peter Wessels hier zo weinig bekend is. Hij heeft toch een behoorlijk indrukwekkende staat van dienst, jeugdkampioen Duitsland geweest (RC1), meermalen lid van het duitse EK / WK team, meervoudig TOC (Las Vegas) deelnemer. Hij is personal trainer geweest van Chip Hyde voor het WK in 2005, op diens verzoek. Hij is tegenwoordig een van de organisatoren van het German Acro Masters tournooi. Als zo iemand iets zegt of schrijft dan is mijn eerste gedachte: 'Het zou best eens kunnen dat hij er verstand van heeft. Misschien kan ik daar wat van leren.' Absolute waarheden daar geloof ik niet zo in. Een open mind wel. Ook probeer ik niet te snel te oordelen over wat ik anderen hoor zeggen, het zou zomaar kunnen dat ik ze niet goed begrijp. Het boek is mijns inziens best het lezen waard, zeker voor beginners in het figuurvliegen. Het is beslist niet verouderd, integendeel, de inhoud is zonder meer actueel, zij het beperkt tot het 'buiten' gebeuren (F3A en F3A-X). Alle figuren worden behandeld, er wordt uitgelegd hoe je ze moet vliegen en wat de veel gemaakte fouten zijn, zeg maar de jurycursus. Verder zit er een uitgebreid hoofdstuk over invliegen, afstellen en trimmen in. Ook een hoofdstuk over trainen, wedstrijdvoorbereiding en hoe de jurering in zijn werk gaat. Dan zijn er nog wat hoofdstukken over techniek. Onzin staat er in ieder geval niet in. Wel is het zo dat wát er in staat, ook wel op andere plaatsen terug te vinden is. In die zin voegt het dus weinig toe. Het voordeel is dat je in één boekje een redelijk compleet overzicht hebt. Als je een handzame introductie en overzicht in het kunstvlucht wedstrijdgebeuren zoekt is dit geen miskoop. Uiteraard kan een boek nooit de plaats innemen van de praktijk. Maar dat wil niet zeggen dat je geen boeken moet lezen. Ook uit een boek of ander geschrift kun je iets opsteken.
Ik denk dat je 1 ding over het hoofd ziet, Br@m. Ik ben mij er erg van bewust dat ik niet het boek gelezen heb of de DVD gezien heb. Wat ik gehoord heb, is de interpretatie van twee personen van dat boek en die DVD. En daar zat nonsense tussen, sorry Ik oordeel niet, ik geef mijn mening. Als iemand tegen mij zegt dat je alle windcorrecties louter met rol moet doen (en dat was de stelling die kennelijk uit het boek van Wessels gedestileerd werd) dan zeg ik dat dat naar mijn mening nonsense is. Dat moet ik even nuanceren. A la karatekid; 'best way to avoid punch; no be there'. De beste manier om een correctie te voorkomen, is door de fout in eerste instantie niet te maken. Bij een crosswind houdt dat in dat je niet moet wachten tot je naar je toe of van je af waait, maar dat voor moet zijn. Stel dat je nu de perfecte piloot bent en je hebt te maken met de perfecte wind die altijd exact even hard dezelfde kant opwaait, in die condities geloof ik dat je met louter rollende windcorrecties weg kunt komen. Je zult dan wel in al je lusdelen je rol perfect zo moeten plaatsen dat je gelijk met de juiste opstuurhoek uit je lusdeel komt. In de werkelijkheid echter, bestaat die situatie niet. Je maakt zelf een fout, de windkracht/windrichting veranderd, je ziet een verplaatsing en moet daar op reageren. Als je dan op je onderlijn een koersverandering gaat corrigeren met je rol, kost je dat simpelweg punten, is het overduidelijkzichtbaar en ziet het er niet uit. Kortom: dan is het naar mijn mening gewoon fout. Het argument dat het op de bovenlijn juist andersom is, had ik nooit zo bij stilgestaan, maar kan ik mij dan weer wel in vinden. Een open mind houdt ook in dat je niet klakkeloos alles overneemt van 'een grote naam', maar ook dat je er zelf over nadenkt en ook openstaat voor de mogelijkheid dat wat 'de grote naam zegt' niet perse waar is, of dat je mogelijk wat 'de grote naam zegt' verkeerd geinterpreteerd hebt.
Dat je op de onderlijn met rol moet corrigeren komt in het hele boek niet voor. Het gaat alleen over het corrigeren met rol bij het in en uitvliegen van figuren en zo de juiste opstuurhoek kiezen. Daar is niks tegen in te brengen.
Zoiets vermoedde ik al, dat was echter niet de interpretatie die ik ervan gehoord had. Hoe dan ook, denk dan dat je het met mijn post verder eens bent?
Als ik het goed begrijp zorgt de richtingsroercorrectie bij het in of uitvliegen voor de juiste opstuurhoek en zorgt de daarbij horende rolroercorrectie ervoor dat de vleugel horizontaal blijft. m.v.g. Erik
Het is correct dat het niet in het boek staat. Maar hij zegt het wel op de DVD (zie posting Hans Meij). Ik was ook wel verrast toen ik het filmpje bekeek, maar hij zegt het echt. Zo goed mogelijk letterlijk vertaald zegt hij: 'In tegenstelling tot de gangbare mening wordt de correctie voor zijwind bij het rechtuitvliegen uitsluitend met rolroer gedaan. Bij deze [verwijst naar het beeld op de film] lage rechtuitvlucht wordt niet eenmaal richtingsroer gegeven'. Bij de correctie voor zijwind bij de looping is zijn tekst: 'De zijwindcorrectie bij de looping gebeurt wederom met rolroer. Zonder zijwindcorrectie wordt de looping door de wind verschoven. Rolt u het model voor het inzetten licht in de wind. Bij het optrekken blijft het model op lijn. Bovenin kan het zijn dat u nog iets meer rol moet geven, omdat het model dan langzamer wordt. Deze rolbeweging moet natuurlijk in de neergaande beweging weer verminderd worden. Wat mensen denken gehoord te hebben is voor hun eigen rekening. Bovenstaande is wat Peter Wessels zegt. Het enige wat ik er aan toegevoegd heb is de vertaling van Duits naar Nederlands.