Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    En de oplossing voor de klemmen. losse onderdeeltjes krijg je niet samen tussen de klem, maar deze lijm ik met een dotje lijm erop en dit werkt wel.

IMG_3477.JPG IMG_3478.JPG IMG_3479.JPG IMG_3480.JPG IMG_3481.JPG IMG_3482.JPG

Stephan DM, Baker, Ronald Vis en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtige oplossing. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel Jaap voor de trouwe bijdrage. En al de andere voor de likes. Het word gewaardeerd.
    Geen update vandaag. Een redo van de laatste gang. Het bleek nadat hij erop zat dat hij onder een verkeerde hoek zat en daardoor de afwijking nog groter werd tussen bak en stuurboord. Terwijl het de bedoeling was dat het beter moest worden. Nadat ik alles gedemonteerd had, bleek ook de gang ervoor niet vloeiend te lopen. Dit heb ik opgelost met het schaafje. Na een paar keer erlangs gaan paste de gang veel beter over de lengte. Als alles klaar is een paar foto's.
    Wel blijkt de update op de klemmen goed te werken.

Baker en Ptèr vinden dit leuk.
  4. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Knap werk blijft het. Soort van experimentele archeologie dat wordt uitgevoerd in dit topic! :)

5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Thanks, hoewel het hier soms lijk op een liedje van Paula Abdul, one step forward and 2 steps back.
    Maar schamen doe ik mij niet voor het vaak opnieuw plaatsen van plankjes. Ik had het met Ab hierover en hij vertelde mij dat pas de 2e vlakbouw er enigszins schot in kwam zonder al te vaak een re-do. Dat was trouwens voor zijn boek Abel Tasman.
    Het is wel een aanrader om een keer een schipje zo te bouwen, zo leerzaam om te doen. Je leert veel over de hollandse vorm van een schip op deze manier.

Laatst bewerkt: 19 apr 2023
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De gangen zitten er opnieuw op, het verschil is inderdaad een stuk kleiner geworden.
    Alles opgepoetst en geschuurd. Moet nog hier en daar op enkele plekken een splinter hout tussen de gangen lijmen. Maar dat moet ik nog bezien. Met de vergrootbril lijkt alles erger dan het is.

IMG_3483.JPG IMG_3484.JPG IMG_3485.JPG IMG_3486.JPG IMG_3487.JPG IMG_3488.JPG IMG_3489.JPG IMG_3490.JPG IMG_3491.JPG IMG_3492.JPG

Stephan DM, pauwels, Ronald Vis en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @Heinrich deelde in mijn verslag op SOS nog een paar afbeeldingen van hoe de WB gebouwd werd op een zelfde manier. Leuk om te zien en dat wilde ik jullie hier niet onthouden

Er zijn nog een paar fases voor fase 1 en dat is de 1e fase de kiel, 2e de spiegel, 3e de zandstrook en 4e de vloerplanken. Fase 5 zijn dan zoals hieronder is afgebeeld in fase 1. Waar ik na nog 1 gang te hebben aangebracht aan ga beginnen.

Bouw-Barschip-Fase-1.png bouw-Barschip-Fase-2.png bouw-Barschip-Fase-3.png bouw-Barschip-Fase-4.png Bouw-Barschip-Fase-5.png

pauwels, Ronk, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Een eerdere reparatie tussen de gangen is in deze afbeelding zichtbaar.
    Groene pijl reeds gedaan en de rode nog niet

IMG_3492a.JPG

Op die manier trek je het oog weg van de toch wat donkere inham die alleen zichtbaar is als je er recht op kijkt. maar voor mijn gevoel moet die weg.

Stephan DM, pauwels, Ronald Vis en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ziet er weer schitterend uit. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt Jaap

11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  12. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt voor de duimpjes Tim.

Stilletjes ben ik verder aan het gaan met de gangen. Maar ook al aan de balken aan het werken voor op het vlak en kijken of ik enigszins overeenkom met de tekeningen van het HZ model.
    Aangezien het breedste spant nummer 17 is gaan we die maar het eerst uitmeten. Tot nu toe had ik dit met knipsels van papier gedaan en daaruit blijkt dat ik grote lijnen gelijk ga. Maar echte zekerheid heb je pas als je een mal van hout maakt waar ik straks ook de eerste balk van kan maken.
    En ik kan vertellen dat ik blij ben met het resultaat. Tot nu toe heb ik uit vrije hand gewerkt en om dan zo uit te komen. De stippellijn geeft de afwijking op de tekening weer. Dit spant zet ik nu vast om dit verder zoals de bouw ook beschrijft als leidraad te gebruiken. Ik zal deze metingen ook op het voor en achterschip uitvoeren.

IMG_3493.JPG IMG_3494.JPG IMG_3495.JPG IMG_3496.JPG IMG_3497.JPG

Stephan DM, Ronk, Scheveninger en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Wat je laat zien is een behoorlijke afwijking, ga je nu je huid hol maken om dit te corrigeren ?

14. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ik vind het knap wat je aan het maken bent, maar het is idd een behoorlijke afwijking die enigszins een andere rompvorm gaat tonen. Ik doe het je niet na, maar ik ben even benieuwd hoe je nu verder gaat?

15. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ben ook heel benieuwd hoe u dit gaat oplossen.

Vriendelijke groet,

Jaap

16. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Ongelooflijk wat een prachtig project...
    Plots lijkt alles zo simpel tot ik er zelf aan zou beginnen...

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt voor het mee kijken heren. Dat houd de bouwer scherp
    De afwijking valt mee, daar ben ik het niet helemaal eens mee. Op de foto lijkt het erger dan het is. Je praat hier over een afwijking van max. 2,4 mm over de hele lengte van het middenschip. Knap als je dat kan waarnemen zonder er een liniaal er naast te leggen.
    Ben het wel eens met dat de vorm verandert door de bolling na de holte die ontstaat als ik het spant blijf volgen zo vroeg in het proces. Als ik de beplanking voort zou zetten zonder dat spant krijg je die holte gevolgd door die bolling niet.
    Als ik het schip volgens de vlakbouw had gebouwd en het was een Pinas dan was er wel een heel ander beeld van de bouw te zien. Het vlak zou recht zijn, maar ik probeer de tekeningen terug te voeren en dit geeft een veel bollere buik en is niet zo recht aan als je normaal bij vlakbouw ziet. Die holte naast de kiel in de tekeningen zou er dan niet zijn.
    IMG_3496b.jpg

In de tekeningen van Winter zit die holte tegen de kiel, bij mij komt hij iets hoger uit bij de 2e gang na de zandstrook. De fout zit ook in de eerste 2 gangen en de zandstrook. Die corrigeren zou beteken dat ik opnieuw moet beginnen. Misschien doe ik dat ook als deze iets verder af is. Of niet en ik probeer deze toch wat meer rechter te maken. Een oplossing zou zijn zoal in de foto, het gedeelte wat ik rood heb gemaakt weg te schuren en daardoor een rechter vlak te krijgen om toch bij de kimmen goed uit te komen. Wat weer belangrijk is voor de bovenbouw en verder verloop. Ja dat is wel een puntje om te laten zakken.

Je moet bij deze bouw het denkbeeld loslaten van ik moet exact de tekeningen volgen. Je moet hier meer denken om een romp te bouwen die vloeiende vormen heeft, geen knikken, holtes die overdreven aanwezig zijn, alsook bollingen. Ook moet je niet verwachten dan stuurboord en bakboord hetzelfde zijn. Je bouwt een Hollander, daar was dit niet belangrijk. Ik gebruik de tekeningen alleen om het formaat en of ik in de juiste richting zit sinds ik besloot om vlakbouw te doen. Een afwijking van 1 tot 6 mm vind ik acceptabel afhankelijk natuurlijk op welk punt van het schip. Is het erg zichtbaar of valt het eigenlijk niet op. Deze afwijking zal niet gaan opvallen als je bedenkt om welk gedeelte van het schip het gaat. Hoe klein dat gedeelte is van de gehele romp.

Hol2dekontw2.jpg

Het groene vlak geeft het gebied aan evenals de blauwe cirkel in het spanten plan. Het gaat om een afwijking op spant 11 tot ongeveer 21. Vanaf WL2 gaat de vorm immers de spanten volgen die er dan op komen. Ik maak me eigenlijk geen zorgen over dat de rompvorm gaat afwijken door die 4 gangen in het begin.
    Als je naar het oorspronkelijke model kijkt dan is daar ook veel op aan te merken qua verhoudingen en rompvorm. Daar mag je stuur en bak ook niet over elkaar spiegelen.

IMG_3313.JPG

Hopelijk neem ik zo de zorgen weg en komt het allemaal goed.

Ronk, Ronald Vis, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt Jef, leuk dat je mijn bouw bezoekt.

19. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Nadat ik u bouwwijze heb gezien, ben ik er van overtuigd dat het goed gaat komen.

Vriendelijke groet,

Jaap

20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Jaap, "u" klinkt erg formeel. Zeg maar gewoon jij of Stephan :)
    Bedankt voor het vertrouwen.
    Het maken op deze manier gaat me goed af, de latjes vormen en verbinden, niks mis mee. Het probleem ontstaat door de vorm van het schip in de tekeningen van Winter en de vorm die normaal ontstaat in vlakbouw. Daar zit wel wat verschil in, een mooie tussen oplossing vinden is het probleem.

Jaap Smith vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina