Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Na een hoop passen, meten en proberen tot een goede oplossing gekomen die maar een minimale aanpassing op het originele ontwerp heeft en ook meer in de richting komt van een vlakbouw. Die extra bolling moest weg voor de kimmen en daar heb ik een goede oplossing voor door de ronding dusdanig aan te passen dat het bovendeel hetzelfde blijft en ik geen gegolfde vloerdelen krijg.
    IMG_3499.JPG
    IMG_3498.JPG
    IMG_3501.JPG
    IMG_3502.JPG
    IMG_3500.JPG
    Correctie.jpg
    Groen is de nieuwe situatie. De fout is ontstaan bij de zandstrook. Die is bij dat gedeelte bijna vlak gemonteerd (volgens het programma van Witse en de boeken.) Daarin stond dat de zandstrook gelijk moest komen met de bovenkant van de kiel, tenminste zo stond het volgens mij afgebeeld. Die had dus eigenlijk schuin omhoog moeten wijzen onder een hoek van bijna 45 graden en dan had ik geen bolling gehad maar een holte langs de kiel. Leermomentje voor iedereen die dit leest.

Stephan DM, Ronald Vis, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Mooie oplossing, ziet er weer strak uit.:thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. CXello

CXello

Lid geworden:
    4 okt 2018
    Mooie progressie Stephan! Let je een poosje niet op :)

4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel Chris, ik heb er ook erg veel plezier in. Er is zoveel aandacht nodig voor iedere stap die je neemt, dat maakt het erg spannend allemaal.

5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    GROTE UPDATE

IMG_3503.JPG

Teveel kleine afwijkingen en een grote aan de achterzijde deden mij toch beslissen om opnieuw te beginnen met de huid. Om een of andere rede trekt toch het achterschip zich samen bij iedere gang die ik aan breng. De spanning op de laten is daar oorzaak van. Maar ook de verkeerde start van de zandstrook stoorde mij enorm. Geen problemen mee want binnen een fractie van een seconde was de beslissing genomen. Veel geleerd met deze en we beginnen opnieuw. Er zal wel iets van een mal moeten komen om die verandering van vorm te voorkomen. Maar eens goed nadenken daarover. Of een overstap naar de Maze methode ligt ook in het verschiet, iets wat meer bij dit schip past qua vorm.
    De kiel is schoongemaakt en klaar om verder te gaan.

IMG_3504.JPG
    IMG_3505.JPG
    Geleerd van de foutjes die ik gemaakt heb, gaat het vast goed komen. We geven in elk geval niet op.

Stephan DM, Scheepshoorn, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dapper en knap Stephan, kan niet anders zeggen. Niet opgeven is het devies.
    Indien het niet lukt met deze methode, dan toch maar eerst de spantjes maken en de huid er tegenaan zetten.
    Ik vermoed dat het model dat je namaak ook zo gemaakt is en niet volgens de vlakbouwmethode.

groet,
    Peter

P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel Peter. Ik ga nog eens goed nadenken, deze in mijn achterhoofd als inspiratiebron voor de mal.
    eerste-zitter-1.png

8. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Sluit mij geheel aan bij Peter, opgeven is nog lang niet aan de orde. Ben ervan overtuigd dat het jou gaat lukken. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

9. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Ik gooi regelmatig het werk van dagen weg..........maar dit waren volgens mij weken.
    Gelukkig weet je niet van ophouden. Komt vast goed Stephan.

10. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Durfde het niet voorstellen, maar zou het ook doen , komt goed , respect voor je werk :worship:
    Op die schaal ziet het timmermansoog het te laat, zou toch een aantal buiten mallen maken, volgens mij gebeurde dat in het echt ook.
    In de bestekken werd er beschreven hoeveel de bodem moest rijzen bij de kim

11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Komt goed Jaap. Heb er zin in om weer verder te gaan.

Een weekje of 6 denk ik. Tja als het niet goed voelt moet het opnieuw. Dat is bij scratch gebruikelijk. Aangezien dit geen conventionele bouw is, ben ik bang dat dit niet de laatste keer wordt. Maar ik ga stug door.

Dankjewel, ja zoiets moet het gaan worden. Alleen nog kijken hoe ik dat oplos.

12. Ronald Vis

Ronald Vis

Lid geworden:
    2 jan 2017
    Ik moet toegeven, 6 weken werk weggooien en dit besluiten in een fractie van een seconde……, ik zou dat niet kunnen denk ik…. Erg moedig…, wat een geduld moet je hebben…. Respect…

13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Des te groter is de voldoening als het wel lukt en dan zeg je tegen jezelf. Het is het allemaal waard geweest! :)

14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @Ronald Vis bedankt voor het compliment en @Ptèr jazeker, daar heb je helemaal gelijk in plus het ontdekken hoe het moet maakt het ook erg leuk

Vandaag geen oranje gedoe, maar heel veel neuzen in de tekeningen van Blom, Dik en Winter.
    Vlakbouw vraagt een vlakke bodem en het Hohenzollern model heeft dit eigenlijk niet. Maar aangezien ik mijn zinnen gezet heb op vlakbouw, al was het alleen maar vanwege de uitdaging, ben ik eens goed gaan kijken naar de lijnen plannen.
    Conv7PtoHZ.jpg
    In blauw het Hohenzollern model en in rood de 7 Provinciën van Dik
    Ik heb ze in verhouding gelijk gemaakt zodat ik ze over elkaar kan leggen. De 7P is natuurlijk groter. Maar je kan dan min of meer de lijnen zien. De 7P oogt als een vlakbouw vanwege de vlakke bodem.
    Ik denk dat ik met minimale aanpassingen het lijnenplan kan veranderen in een vlakbouw hetgeen de bouw op die wijze meer ter rechte komt.
    Het gedeelte dat ik dan verander heb ik op onderstaande foto geel gemarkeerd.
    HZ model 1930.jpg
    Deze minimale aanpassing zal geen afbreuk doen aan het model en er een meer Hollandse boeg en bodem aan geven. Nu lijkt het schip erg op de Wasa op die plekken.
    Dus terug naar de tekentafel en dan de mal uitwerken die ik in gedachten heb. Dit wordt een mal die ik alleen gebruik om de gangen uit te meten. Het plaatsen en monteren zal dan nog steeds op dezelfde wijze gaan. Mits het niet gaat kromtrekken, want dan moet ik de mal laten zitten. We zullen het meemaken en zien tegen die tijd.

P Voogt en Matthias Noback vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ben heel benieuwd naar het resultaat, maar dat zit wel goed denk ik zo. Zeker als ik de spreuk onderaan lees. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

16. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Heel dapper, moet eerlijk zeggen dat ik het zunt vind, maar je ga het natuurlijk weer even mooi maken...

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je Jaap en Ronk, in elk geval na te veel koffie toch de tekeningen goed gekregen. Je kan aanpassingen doen in het lijnenplan voor de frames, maar die moet je dan weer uitzetten op de waterlijnen. En daar mogen ook geen gekke knikken in ontstaan. Dus je moet een paar keer corrigeren totdat je een mooie tussenoplossing hebt. Dat maakt het een dingetje om in het lijnen plan te rommelen. Maar het is gelukt. Boven waterlijn 3 is niks verandert en eronder voornamelijk het midden deel met een overgang naar de boeg en spiegel gedeelte.

Het oude plan
    HZ.jpg

het nieuwe plan
    HZcor.jpg

hier beide plus de 7P van Dik
    P7HZHZcor.jpg

de waterlijnen
    Conv7PtoHZkl.jpg

Saai verhaal natuurlijk en voor vele nieuw om een lijnenplan te bekijken. Ik zal even een toelichting geven. Op de laatste tekening zie je de waterlijnen. Als je tegen de zijkant van het schip kijkt kan je denkbeeldige horizontale lijnen tekenen van voor naar achteren. Dit laat dan van bovenaf de doorsnede op horizontaal vlak zien. Een beetje de voorstelling van Jan zwart zijn Victory waar hij lades heeft gemaakt van die vlakken.
    Die lijnen (paars) hebben raakpunten met de frames die uitgezet zijn in de zwarte lijnen -1 tot en met 29. De groene lijnen zijn de kiel vanaf boven gezien en de paarse middenlijn is zoals de naam voorspelt het middengedeelte van het schip. Kijk je naar de 2e tekening zie je de buitenlijnen (zwart) van de betreffende spanten, links de spanten van het achtergedeelte en rechts het voorste gedeelte. Verticaal zie je ook de WL, waterlijnen aangegeven. En wederom de kruispunten met de buitenlijnen van het frame. De afstand van de middelijn tot dat kruispunt moet overeenkomen met het kruispunt in de laatste tekening. Ik werk met AutoCAD en je kan dan de punten met elkaar verbinden en AutoCAD maakt dan zelf een vloeiende lijn ertussen. Op de tekentafel gebruik je daar een Burmester sjabloon voor
    ar-5039.jpg
    In autocad werkt dit een stuk makkelijker, de functie SpLine maakt vanzelf deze lijnen tussen raakpunten en kan je makkelijker correcties aanbrengen. Ik hoop dat deze toelichting een beetje duidelijkheid geeft.
    Anders hoor ik het wel.

TIMBERWOLF, P Voogt, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    De rode lijnen uit het plan zien er Hollandser uit. Met name het vlak is daar duidelijk "horizontaal". De schepen van die tijd waren nogal "vierkantig" qua rompvorm. Lastig uitleggen, maar als je het ziet dan snap je het.
    In het boek van Willem Vos wordt dat ook zo beschreven en hij geeft aan dat alle schepen (VoC, retourschepen, fluyten enz) deze karakteristieke rompvorm hadden i.v.m. de manier van bouwen.
    Verder noemde hij nog iets opmerkelijks, in zijn studie naar het schip Batavia en de scheepsbouwkunde van die tijd, schreef hij zelfs historische modelschepen uit die tijd af. De reden is dat ze onbetrouwbaar waren qua vorm en bouw.
    Tja, wat moet je nu als hobbybouwer... :eek:

ISOLA2 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Die rode zijn van de 7P van Dik.
    Ja wat moet je als modelbouwer. Zomaar vlak maken gaat niet. Je hebt met een 3D model te maken en ik wil de bovenkant hetzelfde houden. Ik had het lijnen plan uitgeprint om te zien of ik iets met potlood nog kon uitwerken en die waardes weer over te brengen in CAD. Beter nu dan straks. Deze is in principe goed, maar het kan geen kwaad om te zien of ik het vlakker kan krijgen zonder al te veel afbreuk te doen aan de bovenbouw. De romp van het HZ model is gewoonweg te rond voor een Hollander.

Ptèr, ISOLA2 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  20. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Een beslissing binnen zo’n kort moment zou je ‘impulsief’ kunnen noemen. Maar je hebt er een veel langere periode naartoe geleefd. Dus weloverwogen, Stephan. Het losbreken gaat dan binnen die seconden. Net als het zetten van de zaag in een model. De aanzet is korter dan die seconde, maar het proces er naartoe …… En nu is het een bouwverslag met de nodige oooh’s en aaaaaah’s!
    Heb veel respect voor je beslissing. En straks is de voldoening zo veel groter.
    Gr. Peter

Deel Deze Pagina