Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik had nog geen plankenbuiger en aangezien ik op zulke dingen graag bezuinig, zeker als ik al een soldeerboutje heb liggen, ben ik aan de slag gegaan met een draadeind, 2 moeren en een stapeltje carrosserie ringen. Even in de boormachine langs de schuurmachine om een mooi glad oppervlak te krijgen. Bij Amati tel je daar €35,00 excl. verzendkosten voor neer. Je hebt hem nodig als je strips van 2 mm. dik wil buigen. 1 mm. kersenhout is makkelijk te buigen, maar 2 mm. breekt snel.
    IMG_3327.JPG
    IMG_3328.JPG

Zandstrook incl. de Tingel (strip op de zandstrook die tegen de kiel ligt) zitten op hun plek.

IMG_3329.JPG IMG_3332.JPG IMG_3335.JPG IMG_3336.JPG IMG_3337.JPG IMG_3339.JPG

2. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Vervolgens een strip dunner gemaakt in mijn zelfgebouwde van dikte bank en deze met mijn strip cutter op maat geknipt

IMG_3326.JPG

Plankjes aangebracht:

IMG_3333.JPG IMG_3334.JPG IMG_3338.JPG IMG_3340.JPG IMG_3341.JPG

vervolgens met een hete injectie naald de nagels aangebracht. Niet te netjes natuurlijk want het is een Hollander.

IMG_3342.JPG IMG_3343.JPG

Bedankt voor het kijken.

3. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Is weer een prachtig stukje modelbouw.:thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Frank Wouts en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Mooi werk weer!
    Klein maar relevant detail denk ik;Witsen schrijft over de tingel: "Als de kimmen geboeit zyn , leght men een gat in de plank , en neemt een paffer , de Tingel by de kiel ; men leght de zelve meetende of het binnen en buiten even in t gemeen wat verder van de kiel , als de wydt is ; daar na tekent men met de paffer kiel boven de kiel - gang komt , dit noemt by de kiel langs op de plank wat daar af men het Lok - gat , of Waterlozing , ' t geen moet , neemt dan de plank af , en lynt met aan 7 , op de plaat by V , is te zien ..."

Als ik het goed begrijp ligt de tingel dus een stukje van de kiel af, zodat het water zich daar kan verzamelen om te worden opgepompt.

5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als ik het goed begrepen heb uit de uitleg in het boek van Ab Hoving zijn boek over Witse zegt hij dat de tingel een driehoekige plank is die met de scherpe kant tegen de kiel ligt. Hierdoor ontstaat er een goot onder de tingel waardoor het water loopt. Lockgat.
    20230322_020609.jpg
    Ik heb een tekeningetje gemaakt.
    Als dit zo klopt dan gaan we er maar vanuit dat die holte er zit. Wat op die manier is die niet zichtbaar.
    20230322_021311.jpg

Frank Wouts, ISOLA2 en Ptèr vinden dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Mooi gemaakt Stephan. Ook leuk om te lezen hoe gedetailleerd zaken beschreven staan in Witsens boek en de uitleg waarvoor het diende. Blijft heel boeiend om te volgen, bijna niet na te maken op een dergelijke schaal.

7. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    upload_2023-3-22_7-27-32.jpeg

Deze screenshot heb ik gemaakt uit Witsen, via Google Books (handige app trouwens en je kan dit boek gratis downloaden, het is dan ook doorzoekbaar!). Het is misschien niet helemaal goed te zien maar je ziet hier de ontstane goot die even breed is als de kiel hoog is ten opzichte van de zandstrook. Zo las ik ook het citaat van Witsen eerder. Hoving heeft het ook over de scherpe kant die van de kiel af wijst dus dat klopt dan wel.
    Overigens is deze discussie niet bedoeld om te wijsneuzen maar als uitwisseling van ideeën. Zoals je weet boeit mij deze materie ook mateloos!

Frank Wouts, pauwels en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @Matthias Noback ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal nog eens in het programma van witse kijken. Want daar heb ik hem van afgeleid.
    Daar leek hij tegen de kiel te liggen.
    Veranderen lukt denk ik niet meer. Is ook niet te doen dat latje in schaal 1 op 75 is iets van 1,5 bij 0,5 mm. Goed gezien. Ik kijk vaak in het boek, maar digitaal kan je het mooi uitvergroten. En of we het latje ooitnog terug gaan zien als de romp klaar is....
    De planken op de spiegel zitten ook niet helemaal goed zoals het hoort. Moeten eigenlijk onder een flauwe hoek zitten (80 graden ongeveer en vaak zelfs 45, ik had naar de William Rex gekeken). Maar omdat ik ze bevestigd heb voordat de spiegel op de kiel bevestigd zit, heb ik ze recht erop gezet. Je ziet het op de foto omdat het hout nog glanst van de Clou. Maar na schuren en eind behandeling kan je de onderliggende latjes nauwelijks waarnemen. Nu heb ik wel een mooie strakke verbinding langs de kiel ook omdat die latjes iets minder dan 1 mm dik zijn en die worpen niet helemaal strak zijn waartegen ze komen. Heb ik nu ook een vlakke afwerking op de spiegel, iets wat ik belangrijker vond dan een plankje onder een hoek. Niet helemaal juist maar dat zijn wel meer dingen bij onze bouw. Ik zag op de foto ook dat de beide luiken niet hetzelfde formaat hadden, dit hebben ze nu wel. Het rechter Luik heeft aan de binnenkant een mm erbij gekregen.
    Matthias vooral kritisch blijven kijken, ik weet ook niet alles.

Dank je Peter, dat boek is alleen niet te lezen. Yk schijnt makkelijker te zijn, als je dat makkelijk kan noemen. Maarten vertelde mij dat hij dit boek tijdens zijn dagelijkse treinrit naar zijn werk uitgelezen had. Na een aantal pagina's went het zei die..... ja ja.

Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @Matthias Noback Ik heb het vanmorgen nog eens heel goed bestudeerd allemaal en je heb 100% gelijk. Het programma in Witsens.nl laat het niet duidelijk zien in de bouwfase, ook staat het niet vermeld in de toelichting over de Tingel. In het boek dus wel. Volgende keer meer research doen voordat ik iets maak. Bedankt nogmaals voor je bijdrage. Ik heb zelf nog een duidelijke tekening gemaakt hoe het zit. Wel in het Engels.
    tingel.jpg

10. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Het is maar zo'n klein dingetje op het model en het gaat straks natuurlijk verscholen achter een hoop andere onderdelen, maar leuk om hier toch uitsluitsel over te hebben.
    Overigens kan ik Van Yk aanraden als boek dat je als modelbouwer goed kan lezen. De volgorde van de hoofdstukken is heel ordelijk en er zitten veel leuke anekdotes in over dingen die tijdens een bouw mis gingen en hoe het er op de werf aan toe gaat. Toevallig heb ik net als Maarten het boek in de trein kunnen lezen en deel zijn ervaring dat het lezen snel makkelijker wordt. Met Google Books kan je ook nog switchen tussen modern en origineel lettertype, dat is ook prettig soms.

11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Toch mij maar eens door Yk heen worstelen.

12. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Echt geweldig! Super zeg al die details ook. Wanneer verwacht je het model helemaal klaar te gaan hebben? Groeten Tim

13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je Tim. Ik hang er geen datum aan. Lekker op mijn gemak en met veel geduld. Daarbij heb ik nog 2 stuks staan die ook tussendoor komen.
    Maar voor deze trek ik met gemak een jaartje of 5 uit. Maar waarschijnlijk zelfs meer.

Frank Wouts en Timber vinden dit leuk.
  14. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Lekker bezig!

15. pauwels

pauwels

Lid geworden:
    14 aug 2014
    goed bezig... hier nog een plaat van een tingel. #beetje laat. 1-42.2Pinas Den Helder.1033. - kopie.jpg

Pinas-Den Helder

16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel Pauwels, ja water na de wijn :) zullen we maar zeggen. Wel een mooie foto. heb hem proberen te verwijderen maar maakte meer schade dan goed. Laat hem lekker zitten en hij verstevigd nu de verbinding van de zandstrook op de kiel. Deze zit, door deze foute montage van de tingel, muurvast. Wel handig als ik de vloer planken een voor een ertegenaan monteer. Ik heb boeitangen gemaakt voor dat klusje, maakt het toch makkelijker. Zal straks een update hiervan plaatsen.
    Leuk dat je de bouw volgt, tenslotte heb jij mij hiertoe geïnspireerd. :koud:

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @pauwels ik zie aan jou profiel foto dat jij de maze bouwmethode toepast. Ik wil de zaanse bouwwijze gebruiken. Gebruik wel het lijnenplan om het model een beetje te volgen. Het is een manier die ik wil proberen. Lukt het niet, begin ik opnieuw met de maze wijze. Weer een ervaring rijker.

18. pauwels

pauwels

Lid geworden:
    14 aug 2014
    @pauwels ik zie aan jou profiel foto dat jij de maze bouwmethode toepast. Ik wil de zaanse bouwwijze gebruiken. Gebruik wel het lijnenplan om het model een beetje te volgen. Het is een manier die ik wil proberen. Lukt het niet, begin ik opnieuw met de maze wijze. Weer een ervaring rijker.

Ik ben benieuwd naar de spantvorm van de Zaanse bouwmethode. :) Shell-first?

Laatst bewerkt: 25 mrt 2023
  19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Op zijn Engels heet dat inderdaad shell-first. Ik ben samen met iemand op SOS een hollander aan het bouwen. Hij een fluit en ik dan een tweedekker.

20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Even een update over de klemmen die ik heb gemaakt. In het verleden gebruikte men een gelijkwaardig iets en noemde men deze boeitangen.
    Ik had al van alles geprobeerd om het te klemmen, niks werkte maar deze wel.

IMG_3348.JPG IMG_3349.JPG IMG_3350.JPG IMG_3345.JPG IMG_3347.JPG

De messing ringen die zorgen voor de spanning op de voorkant en de afstand om het parallel te kunnen klemmen. Simpel 2 plankjes met 2 boutjes ertussen. Het hout is hardhout uit een raamkozijn van een heel oud huis. Dit hout is zo hard dat je niet eens een nageltje erin krijgt zonder voorboren. Ideaal voor zoiets dus.

Stephan DM, Scheepshoorn, Jinny en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina