WK F5B / F5D - Italië

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 1 aug 2016.

1. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    In navolging van de college van F3J, hier dan ook maar een topicje over het WK F5B en F5D.

Het WK vindt plaat in Lugo (Ravenna), Italie. Niet al tever van de kust, en ongeveer op 0mtr hoogte. Een heel verschil met Oostenrijk in 2014, waar we op 620mtr zaten. Dat had best forse invloed op de aandrijvingen, in Lugo zal alleen de hogere temperatuur een invloed kunnen hebben.

Het tijdschema:
    19/20 Aug: Open wedstrijd
    22 Aug: Processing
    22-26 Aug Ronde 1t/m 8 (2 per dag).
    26 Aug Banquet & ceremonie-winnaars

Het Nederlandse team bestaat dit keer uit: Pieter Douma (piloot), Rick Ruijsink (team manager) en Gerben van Berkum (piloot).
    We vertrekken zondag aanstaande richting een wedstrijd in België. 's avonds overnachten we in Duitsland bij een bevriende F5B piloot in de buurt van Mannheim. De volgende dag hoeven we dan nog maar een 850km om in Italie aan te komen (scheelt weer tov 1250km).

In Italië hebben we een appartementje geboekt via Airbnb, een 10km van het veld. De recenties zijn erg goed, dus ik ben benieuwd ('a zen like atmosphere', precies wat we nodig hebben om tot rust te komen :) ).

Ik zal proberen met enige regelmaat dit draadje, of de F5B.nl facebook pagina bij te werken (als jullie dat leuk vinden tenminste). Zoals altijd in de aanloop naar het WK is er nog veel te doen in deze laatste week, dus het hangt af van de beschikbare tijd, maar we doen ons best..

Groet,
    Gerben

Berrie, bobt, Thedo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Jan Weststrate

Jan Weststrate

Lid geworden:
    17 jul 2003
    Alvast veel plezier en succes! Ik ga het volgen.

Groeten,
    Jan

3. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Dank je Jan. Wordt weer een leuke uitdaging :)

4. eelko

eelko

Lid geworden:
    12 nov 2008
    Heel veel succes, doe je best!! Heel leuk als je hier wat kan plaatsen,Ik ga het volgen....

Groeten Eelko Douma
    (Mvc Pegasus)

5. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    ik ga dit evenement natuurlijk ook volgen, ben heel benieuwd naar alle prestaties, techniek en tactieken natuurlijk. De rondes op het WK de F5B zijn net een soort GPs van de F1!

Ronald

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Zal het zeker weer volgen. Ben benieuwd hoe de logger soap af gaat lopen. En natuurlijk ook naar de resultaten;-)

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ben ondertussen druk met de (laatste) voorbereidingen..

Een van de ontwikkelingen is de bouw van een eigen limiter-tester om de Unilog's en Neu apparatuur te kunnen checken. Dit project is afgelopen winter gestart. Helaas liep het wat uit en was de eerste inbedijfname vorige week. Omdat er nog wat fine-tuning nodig was, zaterdag richting Duitsland gereden, om samen met de ontwikkelaar van de electronica, de tester bedrijfsklaar te maken. Lukte niet op de dag zelf, apparaat laten staan en weer richting huis, was een 1000km dagje (vlotjes trouwens de 500km heen en 500km terug beiden onder de 4uur per kant).

Maandagavond de hele avond zitten solderen, lipo's, motoren en shunts omsolderen van Plettenberg stekkers naar 6mm LMT-achtige (ivm de NEU limiter).

Omdat ik eerder dit jaar twee modellen beschadigd had, die weliswaar weer gerepareed zijn, wil ik toch een nieuw model hebben. Model kwam pas laat binnen en ben ik deze week aan het opbouwen. Vannacht de electronica gesoldeerd en de aansturingen gebouwd. Ook nog een motor gemodificeerd met een nieuw anker, waardoor de kv iets lager komt te liggen (nieuw rotor design van NEU).(latertje, 01:00). Hopelijk vanavond model instellen in de zender en wat details afwerken.

En zo hobbyen we vrolijk verder in de aanloop naar het WK. Ik ben wel eens beter voorbereid geweest, maar het zij zo..

Gerben

9. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    tjonge, jonge, wat een gedoe met de neu-telemetry, was al voorspeld door Gerben en Pieter tijdens de jaarvergadering.

Gerben: helemaal eens met de limiter-tester. Dat is de way to go. Meten is weten, gissen is missen.

En whatever de uitkomst van de ""jury"" van het WK mbt de limiters, diegene die zich het best op de omstandigheden weet in te richten heeft de beste kansen op een hoge notering.

MvG Ronald

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    We zijn zondag ochtend vertrokken naar België voor een wedstrijd in Anthisnes. Veel wind schitterend clubgebouw en goed als laatste training.
    De discussies rond en de problemen met de nieuwe loggers blijven voorlopig voor onrust zorgen.
    Het blijft nog zoeken en testen. Gerben werd 2e Pieter 4e en ik 7e van de 9 piloten.
    In de namiddag richting Duitsland voor een pitstop bij Jürgen Burkhardt die samen met Gerben een meetsysteem heeft gebouwd om loggers/limiters te testen. Een schitterend en nauwkeurig apparaat die met de Unilog super reproduceerbare resultaten geeft. Met de Neu logger met 434 MHz zender minder reproduceerbaar, zeker bij hoge stromen (260A). Uitgezocht moet nog worden wat de oorzaak is.
    Na een korte nachtrust naar Lugo, daar aangekomen blijkt ons AirB&B alle verwachtingen te overtreffen.
    Vandaag gaan we de eerste Italiaanse WK testvluchten maken.
    Wordt vervolgd.

Jan Weststrate en bobt vinden dit leuk.
  11. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
  12. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Vandaag goed getraind op een veld dat de lokale club van Forli ter beschikking van de WK piloten heeft gesteld. Het zijn erg vriendelijke mensen hier die erg behulpzaam zijn. Het veld is 155 meter lang dus past het parcours er mooi op. De pits heeft mooie zonneschermen die ook echt wel nodig zijn. De heaterboxen hoeven hier nauwelijks te werken.
    Gerben heeft 6 vluchten gemaakt en Pieter 5 stuks. Ik op rak B als strenge maar (meestal) rechtvaardige lijnrechter. We vliegen het hele programma inclusief de 10 minuten zweef en doellanding.

Van alles uit geprobeerd en bediscussieerd, de invloed van de hogere temperatuur hier, hoe het beste te reageren op een 'cut', kan de snapflap nog wat efficienter, hoe zijn de lokale thermische omstandigheden etc.
    Verder gewoon routine aanscherpen.

Al met al was het een zinvolle dag, morgen en overmorgen nog meer vrije trainingen. De sfeer is ontspannen maar zeker ook alert. We houden elkaar scherp o.a. met alle soorten humor. We zijn er klaar voor.

Jan Weststrate vindt dit leuk.
  13. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Korte update:
    Vandaag 7 en 5 vluchten gevlogen. Minder goed weer maar goede training met minder weer, slechts 26 graden en wat bewolkt. Wat propellers getest met dit weer, snapflap aanbevelingen van de T/M overgenomen met succes, steeds netjes 30 landingspunten en super gezellig en lekker gegeten met de Belgen en Denen.

Morgen weer verder. Hopelijk met wat plaatjes want dat maakt het toch levendiger.

14. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Goeiemorgen vanuit Faenza :)

Net wakker, we gaan er vandaag een ontspannen dagje van maken. Paar vluchtjes, even naar het wk veld op het eind van de middag en dan weer genieten van de Italiaanse cuisine.
    Laatste trainingsdag, vandaag de laatste puntjes op de i en dan zal het wel goedkomen. Ik ben benieuwd naar morgen, de eerste ervaringen met de NEU logger in competitie. Zal een interessante dag worden. Gistervaond een Belgische NEU logger getest, die gaf bij 1750Wmin een flink hogere waarde aan (2168Wmin). Ben blij met ons test-apparaat, het NL team heeft in ieder geval de gelegenheid de slechte loggers eruit te pikken voor een WK vlucht..

Later meer, nu maar eens douchen en richting het veld...

16. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Steve Neu zal niet blij zijn met de tester.
    450 W/min is wel een enorm verschil!
    Als iedereen gaat protesteren bij de wedstrijdleiding kan het een gezellige boel worden.

Maar hoe dan ook, veel plezier en succes en hopelijk doen jullie het daar beter dan de nederlanders in Rio.

GJ

17. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Vandaag weer een aantal trainingsvluchten gemaakt om het ritme vast te houden. Daarna naar het WK veld voor de eerste T/M briefing. Morgen gaat de Eurotour Lugo Open van start met 53 ingeschreven piloten. Dat vindt de organisatie wat veel omdat ze verwachten (net als wij) dat ze dan geen 4 ronden (2 per dag) kunnen vliegen. Mogelijk wordt het aantal deelnemers beperkt. Maar hoe ze dat gaan doen is niet duidelijk, en hoeveel protesten het op gaat leveren ook niet.
    War wel duidelijk is dat geen van de deelnemers happy is met de logger situatie. Alleen weten we het nog niet van de Amerikanen want die hebben zich nog niet laten zien.
    Het veld van Lugo is mooi qua afmetingen, alleen veel greppels in lengterichting.
    De rakken zijn zo slap als wat en waaien lekker met de wind mee, daar zal nog wat aan moeten gebeuren.

We hebben een paar vluchten van ander teams gezien, maar er valt nog niet veel van te zeggen. Alleen jammer dat Josef Mouris, de in Engeland wonende en voor de UK uitkomende Nederlander een Avionik voor onze ogen gecrashed heeft. Geen lekker begin. Dat er ook een pylon racer de sterkte van de pylons getest heeft kon worden verwacht, resultaat trouwens 1-1.

Morgen worden de eerste logger ervaringen op een echte wedstrijd opgedaan, iedereen is in spanning.

bobt, Berrie en mig 3 vinden dit leuk.
  18. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    De voorwedstrijden zijn van start gegaan vandaag! En zullen nu ongeveer stoppen want het wordt donker in Italië om 20:30u. Ben heel benieuwd!

19. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Nou Ronald, de eerste resultaten: Julian Schild en Karl Waser 50 rakken. Keith Flatt ook, maar met 1850Wmin. Jos deed ook 50, maar moest een reflight maken die wat minder soepel ging (47).

Pieter begon wat moeizaam met een motor in en een cut, maar wist zich goed te herstellen tot 44. En met vrij weinig verbruilkte energie, is er zeker nog potentiaal.
    Luc deed 47 (ook een motor in en een cut), Hugues als ik me goed herinner 46 en Willy iets van 46.

Ik begon met een motor in, snel daarop een cut. Met het mes tussen de tanden toch nog een 49 kunnen vliegen. Kwam met 1658Win uit de rakken. Gelukkig had ik super-thermiek snuffelaar Pieter naast me, anders hadden daar zeker >1750Wmin uitgekomen, nu bleef het bij die 1658.

Het is voor iedereen nog wat aftasten, met veel motor ins en cuts. Wolf en Christian zijn niet op komen dagen. Heiko vliegt een B15, dus geen Go-One 8en meer in het WK. We zullen zien hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Vandaag een halve ronde 2 gevlogen, gaat morgen verder met Stefaan die mag beginnen, Willy, ikzelf en Luc volgen vrij snel daarna. Pieter start als 7e, daarna hebben we dan een uurtje of 2-3 Pauze (of zelfs 3-4). Het is in ieder geval weer gezellig, de tijd vliegt voorbij en er wordt wat afgelachen op zo'n dag.

Groetjes,
    Gerben

PS er staan weer wat nieuwe foto's op de FB pagina.

bobt vindt dit leuk.
  20. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Goed om te horen dat jullie goed van start zijn. 49 met een cut en motor in, heel knap. Pieter met 44 en nog upward potentie. Klinkt al met al dat de omstandigheden niet heel ""on nederlands"" zijn. Zal de FB eens bekijken!

Deel Deze Pagina