Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo beste turbinebouwers,

    Ik wil eigenlijk al heel lang gaan beginnen met het zelf bouwen van een turbine motor. Nu wilde ik een beetje gaan inventariseren wat hier zoal bij komt kijken. qua bruikbare machines heb ik alleen twee boorstandaards. Een loopt langzaam, de ander loopt snel(lichtere machine). Deze boorstandaards hebben geen slede of iets dergelijks, alleen een simpele klem. Uit jullie draadjes blijkt dat ik ook nog een freesbank en als aller belangrijkste, een draaibank nodig heb. Ook hierop wil ik me dus een beetje orienteren. Ik heb wel ervaring in slijpen, lassen, dus een beetje het eenvoudige metaalbewerking, maar nog niet in draaien en frezen. Nu heb ik de mazzel dat mijn broertje hiervoor leert (ikzelf studeer Elektrotechniek aan TU/e). Eerlijk gezegd was ik ook van plan wellicht de draai en frees bank CNC bestuurbaar te maken.

    Wat mijn vraag nu is, is eigenlijk waar ik het beste mee kan beginnen. Als eindbestemming voor de turbine heb ik een hydroplane speedboat, die ik ga maken zodra de turbine af is. Mijn bedoeling was om de turbine op propaan te laten draaien, maar of dit de goedkoopste/ beste brandstof is mogen jullie vertellen :) De boot zou een grootte moeten krijgen van rond 1m lengte, dus de turbine iets van 12 a 15 cm in diameter (te groot/klein??). Komt dit overeen met een KJ 66? Uit vorige draadjes heb ik begrepen dat jullie de turbine en compressor uit een Turbo v.e. auto halen, en de rest zelf maken uit diverse materialen (correct?). Dan heb ik geloof ik (dure) lagers nodig, maar welke precies weet ik nog niet. Tekeningen van een KJ 66 had ik al gevonden.

    De bedoeling van dit draadje, is eigenlijk ook het interessanter maken voor anderen om zelf een turbine te bouwen. Daar mijn vraag of jullie hierbij willen begeleiden :) Ik zou dus eerst heel graag een antwoord willen op de vele vragen hierboven , en me steeds beter orienteren op wat komen gaat....

    edit: Even een afbeelding erbij:
    [​IMG]
    [​IMG]

    alvast bedankt:)

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2008
  2. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Waarom bouw je niet gewoon de KJ-66 van de tekening na? En laat je hem dus op A1-jet/kero lopen? Ook hebben meerdere mensen de KJ-66 gebouwt, en kunnen je daar ook mee helpen. Ga je zelf de motor ombouwen naar iets anders, dan kan niet iedereen je helpen.

    Dat lijkt me makkelijker dan de turbine om te bouwen naar een propane turbine. En hoe wil je ervoor zorgen dat je propaan in de boot meegevoerd krijgt? daar heb je ook een tank voor nodig, en kwa veiligheid, is propaan niet het beste. Nogal een vluchtig gasje.

    Ik heb sinds kort ook een draaibank aangeschaft, omdat ik ook zelf wil proberen een turbine te gaan bouwen. De freesbank is in bestelling. Maar de meeste onderdelen zijn rond, daarom heb ik eerst de draaibank aangeschaft.

    Welk onderdeel eerst is moeilijk te zeggen. Met een 2 tal kolomboormachines wordt het lastig om je eerste onderdeeltjes te maken. Dit gezien de precizie lastig te bepalen is. Op een freesbank zit er een verdeling op de draaigrepen, waar je dat wel mee kan.
     
  3. Manuel

    Manuel Guest

    Van wat voor materialen/diktes zijn turbines over het algemeen gemaakt?
    Want ik wil over een paar jaar (minstens) ook met turbines beginnen maar ik wil alvast een CNC freesmachine maken voor andere dingen, maar het zou wel makkelijk zijn als ik er geen 2 hoeft te maken/kopen...
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rik.

    Allereerst welkom bij de turbine zelfbouwers.
    Ik zou inderdaad beginnen met een kj66 motor ,daar kun je zat onderdelen voor krijgen.

    Zelf maken van turbine wiel raad ik je af ,omdat dit echt veel ervaring nodig heeft.
    Je kunt ze beter kopen bij Dieter Albisser ,of bij tjt turbines.
    Lagers zijn ceramisch ,en kosten rond de 50 euro per stuk.

    Compressor wiel rond de 100 euro.
    Ja, en dan moet je nog beginnen.

    Net als Salamander schreef , met twee boorkolommetjes kom je niet ver.

    Maar , je hebt ook geen dure cnc frees en draaibank nodig .
    Het enige wat je moet krijgen is ervaring ,hoe moet je het maken .
    Ik zelf heb een simpel draai en frees bankje ,wat bij elkaar nog geen 1500 euro heeft gekost, praat ik wel over 1999,maar het gaat erom wie er achter de bankjes staat ,hoe precies ben je, dat is belangrijk.

    Wat je ook nog moet hebben is een puntlas machine , maar die zal je ook zelfmoeten maken ,anders word het wat lastig om de 5tiende rvs plaat voor de verbrandings kamer te lassen

    Een turbine op gas laten lopen is verleden tijd , ze deden dat wel vroeger met de jpx turbines , maar er zijn behoorlijk wat ongelukken mee gebeurd.
    Gastanks die explodeerde etc.

    Dan het verhaal boot.

    Ik weet ,het zal nog wel een tijdje duren voor dat je zover bent ,maar kijk uit om een turbine in een boot te zetten.

    Ik heb het zelf nooit gedaan , maar ik heb een goede vriend in Belgie die ook helemaal weg is van die speedboten ,en dit ook verschillende keren geprobeerd heeft.

    Volgas ,en dan je bootje om, dan is het gebeurd met de turbine , een splinternieuwe amt mercury ,op 175000 toeren kopje onder met het geluid van een slijpmachine.
    Alles krom en kapot , en van amt kreeg hij te horen dat de motor niet geschikt was voor een boot ,en weg service.

    Ik heb samen met bepaalde mensen die veel ervaring hebben met turbines en water de volgende dingen uitgedoktert om je turbine te besparen als hij een keer kopje onder gaat, en geloof me ,dat gebeurd een keer.

    Er moet een bypass duct voor de inlaat gebouwd worden zodat zodat de lucht wel in de motor komt ,maar het meeste van het water erlangs gaat .

    De motor moet diep in de boot liggen ,met de uitlaat een beetje schuin naarboven ,en dan en daarna recht naar achter .
    Er moet een draaibaar mondstuk op het uiteinde van uitlaat gemonteerd worden ,en daarmee stuur je ,anders gaat het niet zo goed.

    Voor extra veiligheid word voor de inlaat zijde een smoorklep gemaakt die dicht klapt als de boot in 1 keer kopje onder gaat ,dit word geregeld door een contact ,of schakelaar ,die een bepaalde schuinte voelt en dan een servo bedient die zeer snel een klep dicht gooid, let wel dit moet zeer snel gaan .

    Ik heb dit voorbeeld overgenomen van de Amerikaanse races voor turbine boten .
    Staat daar zelfs in reglement dat het verplicht is.

    Ik zou zeggen veel succes met de turbine.

    Als je nog iets wil weten ,dan hoor ik het wel ,of kijk anders even op mijn draadje (hallo mede turbinebouwers) dan kun je zien hoe ik een turbine motor maak.

    Groetjes,

    Martin.
     
  5. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Meer nog, het is tegenwoordig zelfs verboden om modelbouwturbines met vloeibaar gas als hoofdbrandstof te laten draaien.
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    Cnc freesmachintje kan je al maken voor 300/400 euro;)
    Maar mijn vraag is dus hoe precies hij moet kunnen frezen en welke materialen ...
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Manuel.

    Ik denk dat het mee valt voor een freesbankje.

    je moet eigenlijk alleen maar aluminium frezen ,en je hoeft niet perse in 1 keer 4mm weg te frezen ,kan ook in een paar keer.

    Ik denk voor frees en draaibank ,een aflezing van 0.01mm is voldoende.


    Groetjes,

    Martin.
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    zo zeg, wat een belangstelling ;)

    waar zal ik eens beginnen :) Allereerst bedankt voor al jullie reacties!

    Turbine:
    het was al mijn plan om de KJ-66 te bouwen, alleen ik had geen vermoeden dat die niet op gas, maar op vloeibare brandstof draaide. Dat brengt gelijk met zich mee, hoe kom ik aan kerosine?
    is het ook mogelijk om een turbine op nitro te laten draaien ?(let wel, ik ben me steeds meer aan t verdiepen, maar weet nog totaal niks specifieks van turbines he ;) )

    Turbinewiel en compressor:

    op ebay en marktplaats enzo staan ook genoeg turbinewielen en compressoren van turbo's. maar dan is de vraag, welke heb ik nodig? uit het schema van de KJ66 blijkt dat de extruder van de turbine 66 moet zijn, en de intruder 46,2. natuurlijk zal hier dan geen compressor aan voldoen, dus moet ik dan een grotere aanschaffen, en die bij draaien?, of zijn er toch zo kant en klare types?

    Lagers:

    waar te koop/goedkoopst?

    Draaibank/ freesbank:

    is het nu makkelijker om een draaifreescombinatie te hebben, of gewoon draaibank en freesbank. Ik heb trouwens bij de boorkolommem niet eens een kruistafel, dus dat ik daar niet ver mee kwam, was ik al achter :) Qua werkt vindt ik toch dat ik wel redelijk precies ben, maar het draaien en frezen moet ik nog leren. gelukkig kan mijn broertje me misschien hier bij helpen :)

    Puntlasapparaat:

    hiervoor wil ik eigenlijk mijn oudste (we hebben er twee) lastrafo gebruiken, en anders eventueel een lastrafo'tje via marktplaats regelen. De vraag is dan alleen, hoe maak ik de tang. RVS plaat kan ik genoeg aankomen gelukkig :D

    Boot:

    Het idee om de turbine in een boot te bouwen, komt van twee filmpjes, en mijn eigen (geplande) elektro boot. hiervoor de links:
    http://nl.youtube.com/watch?v=cLrodXRRCLk&feature=related
    http://nl.youtube.com/watch?v=CnyFteQO41U
    (zie die dingen eens wegscheuren :D)


    mijn romp

    van deze romp heb ik de CAD tekeningen nog (en een beetje improvisatie), en ik wil deze dus gewoon uitvergroten tot een meter. De romp wil ik dan van glasweefsel maken en epoxyhars, omdat dat de beste stevigheid/gewicht relatie heeft. Voor het omslaan heb je me een goed idee gebracht martin. Kan dit een vlinderklep zijn? Ik ga uitzoeken hoe ik dat kan maken, waarschijnlijk voor dat de boot omgeslagen is, is die klep allang dicht. Ik ben namelijk veel actief op gebied van digitale elektronica, dus dat komt wel snor (hoop ik) :) Ik wilde zelfs al met een sensor de hoek met de z-as meten, en hierop de twee spoilers (voor en achter) laten reageren, zodat de boot zelfs zou gaan vliegen als ie uit het water komt. Maar een roll kan ik nooit voorkomen (tenzij ik de spoilers splits, wat ik niet van plan ben)

    Ik wilde de turbine inderdaad zo diep mogelijk in de boot leggen, omdat als de boot omslaat, hij dan op zijn kop drijft op het water, en de turbine hopelijk niet nat wordt. Ik plaats namelijk piepschuim in de romp, ik hoop dat dat zal werken. voor de aandrijving wil ik een mechanische aandrijving maken, door een 2e turbinewiel erachter de ander te zetten, en deze met een gearbox naar het gewenste toerental reduceren. De uitlaat gaat omhoog, of naar achter, afhankelijk van het ontwerp.

    Zeg martin, kun je eens uitleggen wat je met bypass duct bedoeld?

    Materiaal:

    Dan nu de vraag welke materialen ik nodig heb voor alle onderdelen (de JET, maar ook voor de uitlaat te maken e.d.) Zoals ik begreep heb ik RVS plaat (welke dikte) nodig voor de verbrandingskamer. Dit kan ik voldoende aankomen denk ik(free). Uit andere draadjes heb ik begrepen dat ik ook inconel nodig heb, maar precies waarvoor weet ik nog niet.

    ----------
    Zoals al eerder vermeld ga ik me eerst maar een richten op de turbine, eerst goed bedenken wat er allemaal bij komt kijken, en wat ik nodig heb. Als ik informatie over de turbine heb zodra hij werkt (en dit kan lang duren) ga ik de romp van de boot pas maken. Ik ben al bezig met een ontwerp in paint, wat ik na mijn tentamenweek in Cinema 4D ga implementeren, en vervolgens renderen zodat goed zichbaar is wat ik wil /moet maken.

    Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp ! :D

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2011
  9. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Wat Martin met een bypass bedoeld is dat er een luchtstroom langs de motor wordt gecreerd, waar de waterdeeltjes langs vliegen. Het water heeft namelijk meer de neiging dan lucht om rechtdoor te gaan.

    Bij grote vliegtuig motoren (van het type 747 enzo) wordt een bypass gebruikt om lucht langs de eigenlijke motor (compressor, verbrandingskamer en turbine (de zogeheten core)) te verplaatsen. 80% van de lucht die aan de voorkant naar binnen gaat langs de fan, gaat niet door de eigenlijke core, maar dat is een lang verhaal over efficiency. Modelmotoren bevatten enkel een compressor, verbrandingskamer en turbine.

    Om terug te komen op die bypass voor dat water: Bij die grote jongens wordt na de lage druk compressor ook een soort scheider ingebouwd die met name zand en dergelijken uit de core moet houden.

    De reden om troep uit je motor te houden is bekend. Zand is een schuurmiddel en lagers vinden het ook niet erg leuk. Het fenomeen van water in de motor kan ook kwalijke gevolgen hebben, omdat water bij verhitting uitzet in een veel grotere schaal dan lucht (het gaat namelijk van een vloeibare naar een gas toestand) en dit kan leiden tot het oplopen van de luchtdruk en het verstoren van zowel in als uitstroom en het verbrandingsproces. Nou hebben we het over bovengemiddelde hoeveelheden water, en ik heb te weinig kennis van modelturbines om te weten of deze er ook last van hebben. Maar misschien beantwoord dit korte antwoord ;) je vraag...
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Dat gaat helemaal goed komen Rik.

    Het klopt inderdaad wat pluis zei over dat bypass duct .

    Het water vliegt er langs heen , zodat er maar weinig water in de inlaat komt.

    Ik dacht dat je een stuwdruk turbine ging plaatsen ,maar je wil dus eenfreepower turbine maken ,net als ik heb op m,n tractoren.

    Die zijn ook zelf ontwikkeld en gebouwd.

    Ik kan je wel even een tip geven ,maak geen kj66, want daar zijn geen freepower wielen voor te koop.

    En ik kan het weten want ik zoek er al jaren na voor mij tractor Heat die ook een zelfbouw kj66 met freepower heeft ,maar tot in den treure gezocht, maar vergeet het maar.

    Er is er momenteel 1 die ze heeft en dat is iemand bij frank turbines ,maar die verkoopt alleen maar kompete turboprop motoren op basis van de kj.

    Nee, wat je in mijn ogen beter kan doen is een mw54 maken ,die is wel kleiner ,maar levert zeker 7 pk op de as.
    Ik rij zelf met en gemodernifiseerde versie,en met een wielspin van momenteel dik over de 100km/u en dan met 25 kg lood er achter.
    Geen probleem voor de motor.
    Als je dit wilt,dan kan ik je wel helpen ,want ik heb de complete tekening van deze motor inclusief turbo prop.

    Je kan hier voor bij wren turbines terecht, dit zijn goede vrienden van mij .

    Kijk maar eens op www.wren-turbines.com , en dan zie je ook een power boat met een turboprop,of zo ik het noem een freepower turbine.

    mhz gebuikt ze ook ,en die hebben mooi mijn gear box nagebouwd ,heb ik een keer laten zien ,maar kwam er later pas achter dat het die mannen waren.

    Maar goed ,kijk maar even rond op hun pagina dan hoor ik het wel wat je wilt.

    Ik zal wel even een paar foto's op je draadje zetten van mijn freepower turbine.

    Veel succes,

    Mvg,

    Martin.
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    bedankt PlUis,

    ik weet ineens wat martin bedoeld. Zo'n 747 wat jij zegt, zorgt dan de turbofan voor de bypass?

    ik heb inmiddels een tekening gemaakt van wat ik wil gaan maken als dat kan lukken:

    oud:
    [​IMG]


    door mij aangepast:
    [​IMG]
    wellicht klopt de gearbox nog niet helemaal, het is maar een globale tekening. Ik ben er tenslotte nog lang niet aan toe :)


    graag jullie op/aanmerkingen :D

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hej bedankt martin :D

    (ik las je bericht net te laat)
    Na jouw verhaal kan ik dus beter een mw54 gaan bouwen. Zou je hiervan de bouwplans naar mij kunnen sturen? of liever niet ivm Crecht :lol:

    freepower (zoals jij het noemt ;)) lijkt mij beter als stuwdruk. Stel je voor dat die 7 Pk op die prop losbarst, dat ding gaat als een :banana: :)

    wat heb ik allemaal nodig voor die mw54 aan hoofdonderdelen die ik niet zelf (althans lastig) kan maken? en kan ik deze dan via wren (of jou) aankomen? Wellicht zou je me later dan ook met de gearbox kunnen helpen. Tegen die tijd vraag ik wel in het speedbotenhoekje welke snelheid de prop moet hebben.

    We zoeken gewoon weer meer info :thumbsup:

    Gr. Rik
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Je bent goed bezig Rik.

    Die tekening is perfect , dat is hoe een turboprop eruit ziet.

    Keurig netjes de gearbox getekend.

    Die foto die jij boven aan in je draadje heb gezet van die grote power boat.

    Die zie boven de cockpit die lucht happer ,nou daar zit dus die klep in.

    Die lucht happer die splitst zich in tweeen , en dan kan het water er aan de achtkant weer uit.

    Moet ik die foto's nog op je draadje zetten ?,want ik moet de motor voor het wedstrijd seizoen begint nog uit elkaar halen en nakijken ,dus ik heb nu enkel maar foto,s van de buiten kant.

    Mischien wel even interresant om te weten:

    Als je een mw54 zou bouwen dan krijg je de volgende gegevens.
    het motor toerental is 160.000tpm, en dan is je freepower toerental ongeveer 70.000.

    Mijn gearbox heeft een vertraging van 1 op 2,5 dus kun je uitrekenen wat het eind toerental is .

    Ik hoop dat het allemaal gaat lukken , zelf ben ik omenteel met een piepklein motortje bezig waarvan er straks drie op een tractor komen ,en natuurlijk met feepower.

    Als dit lukt zeggen ze, dat ik waarschijnlijk de kleinste freepowerturbine heb.

    We zullen zien.

    Als je nog info nodig hebt , dan hoor ik het wel.


    Groetjes,

    Martin.
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Even kijken ,wat heb je allemaal nodig voor de motor:

    Natuurlijk de twee turbine wielen , en het compressor wiel
    Een paar ceramische lagers , en de inconel sticks,of te wel je vlambuizen in de verbrandings kamer.

    Als je geen pobleem hebt met lassen van materialen dan kan je mischien zelf je stator maken ,maar dan moet je maar even kijken.
    In het engels noemen ze dit onderdeel NGV

    Ik wil j er wel bij helpen hoor ,dat is geen probleem , ik heb nog wel wat tips om het een beetje goedkoper te maken ,en net zo betrouwbaar.

    Ik moet eerst even kijken hoe het begin van het seizoen van de micropulling loopt , dan weet ik of ik wat tijd over heb,om mee te helpen ,als je dit goed vind tenminste.

    De spulletjes staan allemaal op de wren site.


    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2008
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hej martin,

    we lopen steeds lekker langs elkaar :D

    De klep is duidelijk :thumbsup:

    Hetgeen wat ik kan lassen, is (nu nog) met elektroden. Vind ik zelf niet zo'n zuivere koffie :?
    Ik ga een puntlasapparaat maken denk ik, en dan hiermee de NGV maken.

    Als je foto's wilt maken van je turbine, erg graag, want dan kan ik me beter voorstellen hoe zoiets er van binnen uit ziet. van de week al gekeken naar de dingen die jij maakt zegt. asjemenau, een woord: respect! :worship:

    Het toerental zou dus 28000 worden. dit is dan genoeg voor een tractor, maar ook voor een boot?

    De "plans" die jij hebt, staan die in PDF, afbeeldingen of is dat een boek. kan ik deze van je kopieren? Ik ben al lang blij dat ik uberhaupt hulp krijg, dus ik vind alles prima.

    zijn die vlambuizen het enige wat van inconel gemaakt hoeft te worden? de rest van RVS ofzo? De compressor heb ik nog niet kunnen vinden.

    Alvast bedankt voor je hulp,

    Groeten Rik
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  16. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    De bypass van deze vliegtuigmotoren is in eerste instantie bedoeld om een grote hoeveelheid lucht te verplaatsen, zonder het te comprimeren, op te blazen en uit te spugen. Bijkomend voordeel is dat je tenminste 80% van de troep en water al aan de zijkant laat stromen. Binnenin wordt het al een moeilijker verhaal...

    Ik denk dat ik maar eens een topic met flink wat plaatjes gaat maken over deze motoren.
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    puntlasapparaat

    in een ander draadje heb ik een link naar het puntlasapparaat van Rene Witteman gevonden
    Link

    Nu wil ik als ik weer thuis ben (zit nu op kamers voor nog 2 weken) eens beginnen aan het puntlasapparaat. Mijn vraag is eigenlijk welke materialen ik kan gebruiken voor het ding. Kan ik bijvoorbeeld ipv koper ook RVS gebruiken voor de smeltpunten. en ook bijvoorbeeld de houder uit RVS. Dit heb ik thuis namelijk voldoende liggen, en ik kan het lassen. Zou ik het uit alluminium maken, dan kan ik dit niet lassen. bovendien, smelten de koperen punten niet als je hiermee last, en wat als dit RVS zou zijn. of heb ik dan te maken met een lagere stroomconductiviteit?.

    alvast bedankt,

    Gr. Rik
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Rik,
    Lauk dat je ook aan deze tak van de modelbouw begint.

    Inzake het toepassen van RVS aan de secundaire kant van het puntlas apparaat moet je niet beginnen. Dit materiaal is een relatief slechte geleider (zowel stroom dus ook als temperatuurgeleider).
    Aluminium ook niet als electrode, heeft een te laag smeltpunt...punt verdwijnt...

    Vanaf de trafo moet je echt met koperen (messing kan nog net) electrodenhouders werken (optimale verbinding met de trafo) en de electroden zelf (de punten) moeten ook echt roodkoper zijn. Indien je andere materialen gebruikt wordt het tevens veel te warm. (door de electrische verliezen vanwege slechte geleiding).

    De punten van de electroden (bij gebruik koper) verbranden echt niet. Bij deze toepassing zijn de stromen zo laag (anders brand je alleen maar gaten in de te puntlassen onderdelen) dat de puntjes hooguit schoongemaakt moeten worden (moet toch regelmatig, voor optimaal kontakt, maar ook om de puntlas-grote te optimaliseren) evenals het werkstuk zelf zeer schoon moet zijn.
    Vergeet niet dat het de onderdelen zelf zijn die aan elkaar gelast worden. Niet de punten aan het werkstuk. Daarnaast heb je een mooie puntlas indien de plaats waar de electroden het werkstuk raken dit minimaal ingebrand is.
    Het feit dat bijvoorbeeld RVS zo goed te puntlassen is, komt met name door de hogere eigen weerstand (slechtere geleiding tov de koperen punten, houders en secundaire kant van de trafo), waardoor zoveel mogelijk de nodige lastemperatuur ontstaat, op de plaats in het werkstuk, waar de electroden elkaar raken.

    RVS is een schitterend materiaal, maar voor zover ik begrijp uit je verhaal op dit vlak niet toepasbaar. (wel voor de diverse werkstukken,.. verbrandingskamer, RVS buitenmantel, stuwkone etc...).

    OK?
    groet,
    Jacques
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    heej verfbrander,

    bedankt voor je reactie. Het klinkt inderdaad allemaal vrij logisch. ik bedenk me nu dat ik thuis een trafo van 3,5 V 50A heb staan. is deze ook hiervoor te gebruiken? Volgens Deze zou ik ook nog iets van een timer moeten maken. hebben jullie dit ook?

    Misschien is het handig dat iemand even zijn puntlasapparaat showt :D dan kan ik me beter voorstellen wat ik moet maken.

    Die koperelektroden, waar zou ik die kunnen krijgen?

    ik meen me te herinneren dat het RVS wat ik heb 1mm dik is. het is een grote plaat van 1m² ongeveer. Kan ik deze gebruiken, of is er verschil in RVS?

    Gr. Rik
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Rik,

    Inzake RVS wordt het meest 0,5 mm toegepast. De 1 mm is ook bruikbaar voor de NGV en wat andere zaken (relatief niet veel). Echter indien je de motor toepast in een boot, zou er best wat steviger gebouwd kunnen worden en hoef je niet zoveel op gewicht te letten.
    Ik ken bouwers die zelfs de buitenkant/omhulsel uit massief RVS hebben gedraaid.....

    Er zijn inderdaad de nodige RVS soorten, ik gebruik gewoon wat ik heb of kan krijgen. ( oude luchtkanalen van Martin (Frema), beplating oven, etc. Zoveel heb je niet nodig..

    Als electrode gebruik ik 8mm massief rond roodkoper, en die is verkrijgbaar bij een electrisch installateur. Wordt gebruikt voor aarding (grondpen) . Meestal heeft zo iemand wel een metertje liggen.

    Ik heb een timertje gemaakt die aan de primaire kant even de 220V schakelt middels een voetschakelaar. (heb ik twee handen vrij). Timing tussen de 01 en 2 seconden instelbaar.
    Dit was een bestaande timer uit eoa apparaat (dacht een ultrasoon) waarvan ik de electronica aangepast heb.

    Inzake de trafo lijkt mij dit aan de lichte kant. Ik heb hiertoe van een oud lastrafootje het weekijzerpakket afgestapeld en de spoelhouder(de secundaire kant ) afgewikkeld en hiervan de bestaande wikkelingen opnieuw gebruikt, maar dan 4x parrallel. Hiervan 5 wikkelingen. Per wikkeling heb je ongeveer 1 volt ( dus een 5 volt wordt dan gemeten. Door zoveel als mogelijk parallel (dus de ruimte gebruiken), krijg je lekker veel stroom. Meestal is de secundaire kant van breed, maar plat, zacht alluminium voorzien als wikkeling. Ook heb je vaak bij een eenvoudige lastrafo een stroomreging (zo'n wiel) Die is dan ook mooi bruikbaar om met de puntlasser zeer dunne materialen te kunnen puntlassen ( 0,2 mm lukt prima maar 2 mm ook).

    Helaas lukt het mij nog niet foto's op deze site te uploaden, maar volgens mij kan je in eerdere draadjes wel soortgelijke bouwbeschrijvingen en foto' vinden van verschillende oplossingen.

    groet,
    Jacques.
     

Deel Deze Pagina