Ik had al een ander draadje gekaapt maar dat was niet de bedoeling dus dan hier maar wat info en foto's over de X-Res. Deze kit heb ik via Zeller Modellbau in Oostenrijk besteld, hier zijn ook alle denk en wensbare accessoires te krijgen. https://zeller-modellbau.com Omdat er her en der al wat werd geschreven over het wel en niet toe laten van carbon in de bouwkitten en ik volledig houtbouw toch wel het leukst vind en niet onbelangrijk de looks, ben ik voor de X-Res gegaan. Deze kit vergt iets meer inzicht van de gemiddelde bouwer (foutje is zo gemaakt) helaas is de bouwbeschrijving niet helemaal compleet en missen er geüpdate elementen die wel zijn doorgevoerd maar niet zijn aangepast in het bouwplan. Goed lezen en nadenken helpt enorm Cockpit indekking is normaal van balsa 3 of 4 mm, ik heb er voor gekozen dit te maken van 0,8 mm triplex. hier kan je gelijk een mooie (natuurlijke) sluiting van maken die zicht zelf borgt en mooi aangesloten zit. Verder is het een stevige vleugel door de ingedekte voorlijst (D-box), 2 mooie spoilers wat theoretisch beter moet werken dan 1 centrale in het midden.... Wie het weet mag het zeggen. Ik heb een ballastbuisje gedraaid van glas en deze ligt in de romp onder de vleugel op het zwaartepunt. Hierin kan ik 50 of 100 gram extra kwijt. RC gear: Elev servo: DES 281 Rud servo: Turnigy TGY-9018MG Spoiler servo: Emax 9051 Batt: Eneloop lite 550 mah aaa pack Zepsus schakelaar De X-Res weegt nu vliegklaar 439 gram. Nu het mooie weer afwachten en dan zien of hij zo goed vliegt als ze beweren
Mooi gemaakt, ziet er goed uit. Ik vlieg nu een jaar met volle tevredenheid met de X-RES, welkom bij de “club”. Groet Hans.
Hi Hans, Leuk om te horen dat je er al een jaar mee vliegt, ben zelf ook heel benieuwd. Invliegen zal nog wel even duren.
Wat een topdag! Maiden geslaagd, vliegt heerlijk en reageert perfect op de inputs. Als kers op de taart mooie dikke bellen kunnen uitdraaien.
Goed om te horen, die ervaring is zeer herkenbaar. Afgelopen zaterdag ook voor de eerste keer dit jaar met mijn X RES gevlogen en meerdere malen de 6 minuten vol gevlogen. Heerlijke kist!
Ben ook verbaasd hoe kort je kan draaien met de X-res, dat lukte mij met de Slite niet. Zal ook wel met het oppervlak van het richtingsroer te maken hebben.
Voor de Xres wilde ik ook een “pook” rompje maken, oogt wat mooier en kan ik eea toch naar eigen smaak aanpassen. Carbon staartboom is onderweg, er komt een supra wippertje op (net als ik bij de Xdream heb gedaan) Staart delen heb ik al gemaakt van reststukken balsa, rudder komt op de pook en steekt niet uit aan de onderkant zoals het origineel.
Mooi. Hoe heb je die mooie ronde "puzzelstukjes" gemaakt in het richtingsroer? Die wou ik ook namaken maar dat heb ik maar opgegeven zonder frees of laser.
Eindelijk weer tijd gevonden om verder te rommelen. Staartdelen passen op de pook, zadel opgedikt voor de X-res vleugel, die moet uitharden en dan kan ik hem afwerken. Accu voorzien van xt30 stekker en laadaansluiting vast gemaakt aan het servo plankje. Neusje is een kopie van de Slite (de korte stompje neusjes vind ik niet mooi) En dan lekker alles is vorm schuren.
Lamineer epoxy met een berg microbaloons. Als je er genoeg bij doet krijg je een mooie dikke pasta wat zich goed laat schuren en het gewicht is te verwaarlozen.
Je brengt het dik aan, zijkant van de romp afplakken met plakband. (ik gebruik kapton tape) de onderkant van de vleugel ook met tape en ik wax het nog in. Vleugel erop, de bout aandraaien en laten uitharden.