Bouwverslag X650F met Quadrino Zoom V1E MultiWii

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Coen 015, 26 mei 2014.

1. Coen 015

Coen 015

Lid geworden:
    28 apr 2014
    Na een hele tijd te hebben gelezen uiteindelijk toch ook maar eens de stap genomen om mijn eerste quadrocopter te bouwen. Mijn belangrijkste doel is om foto's / video's te maken tijdens golf- of windsurfen. Met name dat 2e wordt nog een leuke uitdaging, aangezien wij vanaf 18 knopen pas varen. Maargoed: Dat wordt een uitdaging voor later.

Voor nu eerst maar eens mijn set-up van de quad zoals ik die nu heb gebouwd:

Flightcontroller:
    Omdat ik een groot fan ben van het zelf tweaken of deels schrijven van de software voor mijn FC en ik de mogelijkheid open wilde houden om in de toekomst het e.e.a. uit te gaan breiden om te kunnen vliegen in wat hardere wind, heb ik besloten om voor een Quadrino Zoom MultiWii te gaan. Op Ebay vond ik een V1E voor een kleine 40 dollar inclusief verzenden. De quadrino is voorzien van een magnetrometer, barometer, gyro en accelerometer; voldoende dus om hem -in de toekomst- softwarematig stabiel te gaan houden.
    Quadrino Zoom op Ebay

Motoren:
    Via andere bouwverslagen hier op het forum ben ik uitgekomen op NTM Prop Drive 28-26 short shafts, 1100kv. Waren beschikbaar in het EU warehouse en leken me prima motoren om mee te beginnen. Als je ze ook koopt, vergeet niet het accessory pack mee te bestellen.
    HobbyKing: NTM Prop Drive 26-28s
    HobbyKing: NTM Prop Drive 26-28s accessory pack

ESC's:
    Hiervoor heb ik gekozen voor Turnigy plush 25A's. Achteraf zou ik misschien hebben gekozen voor de HK 30A UBEC met de simonk firmware, maar misschien dat die er in de toekomst nog opkomen. Meer mogelijkheden tot tweaken = meer beter in mijn ogen. ;-)
    HobbyKing: Turnigy plush 25A ESC

LiPo:
    Gewoon, een simpele 3,3A Turnigy Li-Po batterij.
    HobbyKing: Turnigy 3.3A li-po

Frame:
    Omdat de SK450 in backorder stond, ben ik gaan kijken voor een ander leuk frame om mee te beginnen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de X650F. Redelijk betaalbaar, landingsgestel om op te staan en de mogelijkheid om er een GoPro onder te hangen.
    HobbyKing: X650F frame

Power distribution board:
    Omdat ik geen zin had om alle ESC's aan elkaar te solderen (ik houd het graag modulair) heb ik een power distribution board gekocht. Ook gewoon bij HobbyKing. Wel heb ik per ongelijk degene genomen met de 2mm bullet connectors; had liever de 3,5mm gehad. Maargoed: Voorlopig werkt dit ook gewoon.
    HobbyKing: Power distribution board

Transmitter / Receiver
    Voor nu gekozen voor de goedkoopste optie met toch redelijk wat functionaliteit; een Turnigy 9x met bijbehorende receiver. Had de mode 1 besteld (wist het verschil nog niet), maar na ontvangst meteen omgebouwd tot mode 2.
    HobbyKing: Turnigy 9x8Cv2 transmitter + receiver
    iFixit: Turnigy 9X Mode 1 to Mode 2 conversion

Props:
    Omdat ik geen idee had wat ik wilde en wat ik nodig had, heb ik gewoon redelijk wat verschillende maten en kleuren props gekocht. Steeds gezorgd dat ik 2CW en 2CCW van elke had, zodat ik lekker kan testen wat ik wil. Heb via HK wat besteld en via Ebay.

Overigen:
    - Losse 3,5mm bullet connectors (je hebt er 12 nodig voor de motoren) (Ebay)
    - Losse 2mm bullet connectors (8 nodig voor het power distribution board) (Ebay)
    - iMax C-403 Li-Po balancer (HobbyKing)
    - Low voltage alarm + tester (Ebay)

Problemen:
    De problemen die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn eigenlijk allemaal toe te wijzen aan niet op letten / geen verstand van zaken hebben. ;-)

- De ESC's gaven steeds de melding dat ze een 'Abnormal Throttle Value' kregen. Logisch, ik had de signal wire van de FC op de -draad van de esc's, in plaats van op de signal draad.
    - De motoren wilde niet 'armen'. Uiteindelijk heb ik dit met de MultiWiiConf weten op te lossen door te laten armen met de 'gear' switch op de transmitter.
    - Bij de eerste testvluchten steeg de quad niet op, maar 'flipte' hij direct over. Wat bleek: De voorkant van de FC zat niet naar de voorkant van de quad gericht.

Voor nu ben ik eerst vooral even bezig met leren vliegen. Eerst even oefenen met een FMS en af en toe voorzichtig buiten een beetje in een grasveld. Zodra ik dat onder de knie krijg wordt het tijd om eens te kijken wat er nu écht mogelijk is met zo een quadcopter. ;-)

Hoe hij er nu bij staat: (let niet op de afwerking, still working on it ;-) )

Eerste test (toen de FC nog verkeerd gericht zat):
    [media=youtube]zr3o-W-slgw[/media]

FC gedraaid en opnieuw getest:
    [media=youtube]_TIGDfZggmM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Heb het frame ook Coen maar blijf hem wat te zwaar vinden :) leuke filmpjes, lekker stuiteren ha ha. Het frame kan gelukkig wel wat hebben.

Deel Deze Pagina