yacht Riviera 1:10

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Koen van den Ende, 14 mei 2013.

1. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Hierbij het begin van mijn bouwverslag van de riviera, gekocht van forumlid horsepower.
    De romp is 85 cm lang. Ik ga hem afbouwen volgens de tekening. De schaal is 1:10. De orginele lengte van het schip was 8,5 m en had een maximum snelheid van 38 knopen(ongeveer 70 km/u toch?) volgens de data op de tekeningen.

Foto's:
    Voor de aankoop(foto van lid horsepower, stuur maar een berichtje als u het vervelend vind dat ik uw foto gebruik)

En ik heb vandaag de schroefassen vastgezet op hun plek met een klein beetje epoxy, kan dus nog redelijk makkelijk aangepast worden.

Eind van de schroefas steekt 11 cm uit de romp vanaf de bovenkant gezien op de foto en is 3 cm van de bodem verwijderd aan het eind aan de bovenkant.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Leuk Koen.
    Ik ben geen expert, maar lees wel eens dat er kritiek is op de te grote hoek van de schroefassen met de waterlijn. Ik hoop dat daar nog leden met meer deskundigheid op gaan reageren.

Lijkt het je ook niet nodig/verstandig om schroefas uithouders te gebruiken. Deze uitsteeksels lijken me behoorlijk kwetsbaar.

Succes en veel plezier met de (af)bouw!!!

Groet,

Ad

3. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo koen!

leuk dat je een bouwverslag start en inderdaad, je schroefas staat te schuin!
    hoe rechter je schroefas staat, hoe beter je boot gaat varen!

veel succes nog!!
    gr Brecht

4. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Dat weet ik, maar veel platter kunnen ze niet. Nu zit er tussen het blad van de schroef en de romp 10mm ruimte, als ik nog een halve cm zak zou ik nog een halve cm overhouden maar dan heb ik niet echt speelruimte als ik er misschien nog eens een nieuwe schroef onder zet. Er zitten nu volgens mij 35 mm schroeven onder.
    Ik heb even op de tekening gekeken en daar is de hoek 10 graden en bij mij is die ongeveer 15 dus ik ga ze nog wel laten zakken. Uiteraard komen er nog verstevigingen.

5. NelisDelissen

NelisDelissen

Lid geworden:
    12 aug 2011
    Hey Koen,

Wat gezegd word over de hoek van de schroefassen is idd waar. Ik wilde een riva gaan bouwen en ook op mijn tekeningen was de hoek niet goed. Inmiddels ben ik een ander project gestart. Ik zou toch proberen om de assen wat langer te maken en de moter wat meer voorin te plaatsen. Anders komt de boot te ver uit het water wat ten kosten gaat van het vaargedrag en dat zou jammer zijn.

Succes met de bouw

Grt Niels

6. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    welke motoren komen er in? Het moet wel een racemachine zijn vind ik!

7. NelisDelissen

NelisDelissen

Lid geworden:
    12 aug 2011
    Koen,

Lees anders mijn bouwverslag eens door hier staat een filmpje waarin te zien is wat er gebeurt als de hoek van de assen te stijl zouden zijn.

bouwverslag-riva

Hoop dat dat je misschien een beetje een beeld geeft.

Grt Niels

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Koen,
    De beste remedie tegen te steile ashoek is eigenlijk simpelweg langere assen, zodat je bij eenzelfde afstand tussen naaf en dek toch een vlakkere hoek krijgt. De assen gaan dan verder naar voren toe de romp in en ook de motoren komen verder naar voren. Dit laatste kan soms een probleem zijn als daar geen ruimte voor is in de romp.
    Zorg in ieder geval dat je motoren zo laag mogelijk zitten, liefst praktisch tegen de rompbodem aan, dat scheelt al een hoop. En brushless motoren, die zijn bij eenzelfde vermogen kleiner dan hun brushed varianten...

9. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Over experts gesproken.:rolleyes:

Leuk bootje Koen, ga je volgen.
    Veel succes.

Jan

10. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Ik snap het probleem van een te steile ashoek, maar bij mij zit het probleem niet in de romp maar erbuiten. Namelijk de maat van de schroeven waardoor de assen niet vlakker kunnen dan met een ashoek van 10 graden dan heb ik nog 5 mm ruimte tussen schroef en romp en die wil ik wel hebben. Lijkt op de foto trouwens steiler dan het is, je ziet maar een klein stukje van de romp dus het vertekend een beetje.
    Ik wil ook niet te veel uitgeven aan dit project, ik bouw hem voorlopig eerst op met de spullen die ik al heb liggen. Motoren worden boormachinemotoren, elektronica gebruik ik ook van de putter, alleen voor de roeren moet ik een servo kopen. Hoeft dus ook geen echt racemonster te worden in eerste instantie.

11. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    De gaten waar de schroefaskokers doorheen gaan naar voren verlengen, dan kun je de assen vlakker leggen.
    (sleuf maken)

12. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Afgelopen maandag en vandaag gespoten, alleen het rode en witte is gedaan, morgen komt het donkergroene gedeelte.

13. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ziet er netjes uit Koen. Was het wel nodig het wit aan de bovenkant zo strak af te plakken? Voor het groen moet je toch weer afplakken, dus zou dat niet zo nauw komen.

Groet,

Ad

14. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ziet er idd lekker strak uit! lekker bezuuuugh

15. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Bedankt.

Weer een update:
    Vandaag het groen gespoten en het hele dek geschuurd en met blanke lak gespoten.

16. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    En weer super strak! staat goed dat groen en dat houten dek.

17. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    dat vond ik zelf dus ook :) het groen vertekent wel wat op de foto(is met tablet gemaakt, want mijn accu van mijn spiegelreflex was leeg). Het groen is donkerder dan op de foto en glimt wat meer,

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Eindelijk gevonden.
    Verfwerk ziet er netjes uit.

19. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
  20. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse