YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    Om bouten en moeren te fixeren en te voorkomen dat deze los trillen gebruik ik meestal loctite.
    Nu zag ik da op de bediening stangen en moeren van de kolm een soort lak is gedaan wat loskomen verhinderd.
    Heeft iemand er ervaring mee en hoe dit heet .
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.344
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat kan ieder soort lak zijn.
    Ik zelf gebruikte altijd nagellak droogt snel en in geval van een breuk zie je dat gelijk.

    Grt John
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De motor passend gemaakt in de motorbok.
    De voorkant is demontabel gemaakt om de voorste rubbers te kunnen monteren.
    De gehele unit is al pas om in de romp te lijmen.
    In de romp is geen side- en downtrust ingebouwd twijfel nog om dit alsnog te doen ,of het met een mixer op te lossen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het richting roer heeft een prachtige verlopende vorm, karakteristiek voor de Yak 3 .
    Om het in 1 keer te bekleden zijn wat hulpmiddelen nodig.
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Inmiddels heb ik de verzegeling lak gevonden.
    Na een project tussendoor weer verder met de Yak 3
    De motorbok afmaken en zodanig vrijmaken van de steunpunten dat bij het swingen van de motor de bevestigings punten niet worden geraakt.
    De bok is af en kan ingebouwd worden.

    [​IMG]
     
    kvlasblom en ramses vinden dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.344
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi man.
    Je hebt amper ruimte op je bouwtafel met deze grote kist.
    Dit ziet er al zeer goed uit.

    Grt John
     
  8. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er indrukwekkend mooi uit Ed!
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    Sikorsky en kvlasblom vinden dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bijna dicht, nu eerst het intrekbare staart wiel inbouwen.
    Ondertussen de schaaldetails van Jerry Bates bestuderen.
    De 2 stuks koolstof buizen passen mooi in de romp.
    De horn wordt van 2 mm dik koolstofplaat gemaakt met M3 8.8 wordt de kogel hevel vastgezet. door de korte slag van de hevel is er geen verzet en kan de afdek kap er net als bij het origineel overheen.
     
    Sikorsky en kvlasblom vinden dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    URL=https://imageshack.com/i/pnPYB2Ecj][​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het staartwiel past nog niet in de hoofd draagconstructie.Hieronder de buis waardoor alle kabels naar de staart lopen.Van kevlar gemaakt dit keer.Had alleen nog keper weefsel in glas ,dit werkt niet fijn om een buis te maken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2020
    Sikorsky en HansH vinden dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Voor het eerst een intrekbaar staartwiel.
    Het inbouwen gaat wel goed , maar hoe bestuur je dit staartwiel , er is een horn bovenop de demper.
    Pull pull zegt sierra. Moet er een aparte servo voor ingebouwd worden?, hoe maak je de horn vast , zelf denk ik aan een veer. moet ook de rotatie van het staartwiel volgen.
    Wie heeft er ervaring met een bestuurbaar intrekbaar staarwiel.
     
    Sikorsky en pascall vinden dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.788
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Werkt dat niet het zelfde als met een intrekbaar neuswiel?
    Dus aansturen met pull-pull.
    Als het wiel wordt ingetrokken komen de kabels los te hangen, wordt het uitgeklapt, dan staan de kabels strak, en kan je sturen (met de zelfde servo als rudder)
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    Dank je voor je reactie.Het is iets gecompliceerder, de stuur handel is niet aan de aansturing kant van de rudder hevel.
    Het staartwiel draait heel soepel over de demper.
    Met losse kabels kan het staartwiel gemakkelijk iets draaien waardoor het wiel niet geheel ingaat.
    Een extra servo welke met een mixer een beperkte uitslag maakt is niet ingewikkeld maar ik zit met het rechthouden tijdens het intrekken.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    In de horn zijn 3 gaatjes, mogelijk moet er in het centrale gat een veer zodat het wiel tijdens het intrekken altijd gecentreerd blijft, aan de beide hevels kan er dan een kabel worden gemaakt.
    Ga eerst maar een proef opstelling maken.
     
  16. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    133
    Hoi Ed,

    Kan je het kanaal niet zo programmeren dat het wiel (en dus die servo) alleen te bedienen is als het landingsgestel uitgeklapt is? Dan heb je tijdens het vliegen ook niet de hele tijd een servo die voor niks beweegt.

    of alleen het landingsgestel inklappen als je toestel recht in de lucht hangt en je dus niet hoeft te sturen met je richtingsroer?

    het lijkt er trouwens op de je het wiel gewoon kan besturen ook tijdens het inklappen want op de moment ben je de spanning op de kabels direct kwijt en kan het dus geen kwaad.

    Groet Frans
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Dag Ed,

    Wat een mooie kist wordt het !
    Het staartwiel recht houden tijdens intrekken zou je op de volgende manier kunnen doen.
    Bij mij is dit het neuswiel, het principe is echter hetzelfde.

    upload_2020-5-24_13-11-12.png

    upload_2020-5-24_13-11-58.png

    Succes met de bouw verder !

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    Beste Frans,

    Dank voor je reactie, wel een goed idee om de besturing alleen te laten werken bij uitgeklapt wiel.
    Ik denk aan een mix functie master servo lucht schakelaar slave richtingroer .
    Door een aparte servo te gebruiken kan het sturen van het staartwiel met een mindere uitslag afgesteld worden.Als de spanning van de kabels af is draait het wiel en kan blokkeren, moet iets hebben om het wiel recht te houden zodra de spanning van de kabels af is.
    Wordt steeds leuker.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    Beste Arnoud,

    Fijn dat je meedenkt, stuurkabels worden los op het moment van intrekken.
    Ik zie op de foto dat je ook de geleiding van de poot centraal aanstuurt.
    Ik denk aan een opstelling van een aparte servo achter in de romp met stuurkabels en een spiraalveer om de demper met landingsgestel in het midden te houden.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Nu nadenken over de besturing van de kleppen.
    Of met 2 mini servo s of met een F3A hevel wat ik gebruikte om met 1 servo 2 hoogteroeren te sturen.
    Het mechanisme voorziet in onafhankelijk stellen van de stuurvlakken , dus ook de kleppen.
    Kan verder als de aluminium buis er uit is .
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020

Deel Deze Pagina