Als ik er aan toe ben (Donatus), moet ik een zuigerstang-zuiger, volgens de bouwbeschrijving, zachtsolderen. Daarna de zuiger op maat draaien. Vloeimiddel en zachtsoldeer Hoe maak ik deze soldeerverbinding, na het solderen, het beste schoon? Schoonmaakmiddel? Groeten, Eddy
Met al je soldeer vragen kun je bij Willum terecht. Dit soort vragen kun je het beste aan hem stellen. Je vindt hem in het draadje Hardsolderen. Groet, Ruud.
Als je kiest voor zacht solderen van de zuiger op de zuigerstang, dan kies je voor een machine, die alleen op lucht kan draaien en nooit op stoom. Het leuke is, dat de zuigerafdichting, teflon, wel geschikt is voor stoom. Waarschijnlijk kan je dezelfde constructie gebruiken zoals ik deze ga toepassen in mijn nieuwe stoommachine voor mijn stoomsleepboot. https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/ De zuigers heb ik bij deze stoommachine nog niet gemaakt, maar bij de huidige wel. Door de destijds toegepaste constructie, kan je de zuiger demonteren en door een borgmoer tegen losdraaien beschermen. Indien interesse, laat van je horen, groet Henk
Ga ik kijken, dank je. Waarom zou zachtsolderen niet kunnen? Ik dacht dat hardsolderen alleen wordt toegepast op de Ketel? Groet, Eddy
Het heeft te maken met de maximale bedrijfs- of gebruikstemperatuur. Zilverhardsoldeer is te gebruiken is toelaatbaar tot een bedrijfstemperatuur van 200°C. Zachtsoldeer, tin/lood mengsel of tin/koper 97/3, is toepasbaar tot 90°C. Hierboven verliest het soldeer zijn sterkte. Dus deze zijn niet geschikt voor stoom. Stoom heeft onder atmosferische omstandigheid een temperatuur van 100°C. Maar bij 1bar is de temperatuur van de verzadigde stoom ca. 120°C, oplopend tot ruim 140°C bij 3 bar. Het zachtsoldeer Resist 2 heeft een maximale bedrijfstemperatuur van 175°C, smeltpunt ca. 221°C Nadeel van dit soldeer is, dat als je wilt repareren, lossolderen door de hoge temperatuur en de mechanische kracht die je moet uitoefenen om de delen uit elkaar te trekken, is de kans op schade of vervorming groot. Voor meer info over soldeer, volg de link, klik op het product en vervolgens op het veld "technische informatie": Griffon | Producten Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel. Henk
Dank je Henk. Duidelijk. Zal in het draadje Hardsolderen nog een vraag stellen met een foto van de zuiger-zuigerstang. Gr. Eddy
Bedenk wel, dat een stoommachine een slijtage onderhevige machine is. Een kwetsbaar onderdeel is de zuigerafdichting. Voor het vernieuwen van deze afdichting is het makkelijk, dat je de zuiger kunt trekken, losnemen van de zuigerstang en uitnemen. Indien vastgesoldeerd, dan dien je bij een reparatie de halve machine te slopen en een nieuwe zuiger en zuigerstang te maken. Daarnaast, je gaat de zuigerstang inklemmen, en dan de vast gesoldeerde zuiger opmaat draaien. Indien fout, dan moet je twee delen opnieuw maken. Ik spreek uit ervaring, indien maar iets teveel voorgezet, dan verfrommelt de HBM 250 het geheel. Bij stoom moet je altijd onderhoudsgericht bouwen. Groet, Henk, die anderen wilt behoeden voor zijn gemaakte fouten.
Ik heb het zachtsoldeer nog even nagekeken op de site van Bengs. Het zachtsoldeer heeft een smelttemperatuur van 250°C. Gr. Eddy.
Dit soldeer materiaal ken ik niet en kan ook geen specificatie vinden. Ik ga geen advies geven over materialen, waarvan mij de kennis ontbreekt. Misschien kan @willum meer informatie geven. Groet, Henk.