Zand in Zender. Tip!

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 18 nov 2024.

1. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Iedereen die wel eens op een zanderige plaats vliegt zal het herkennen.

ZAND IN DE ZENDER
    Liefst nog in de knuppels waardoor het sturen niet goed meer gaat.​

Er zijn oplossingen om het klemmen te verminderen/voorkomen door een rubber balg zoals op veel afstandbedieningen in de bouw worden gebruikt, maar dat is vaak niet mogelijk, ook gaat het knuppelgevoel erg achteruit.

Een andere optie is juist de spleet tussen de knuppel en behuizing te vergroten waardoor het zand er door kan en de knuppel niet meer vast komt te zitten. Wel krijg je dan meer zand in de zender.
    Ook in ongemodificeerde knuppels komt er bij het vliegen aan het strand, op de duinen zand in de zender. Dit kan zich overal afzetten, zeker ook waar je het niet wilt.

Een gemakkelijk én werkzaam middel is wat dubbelzijdig tape tegen de onderwand van de zender plakken. Hier zal het zand zich verzamelen en in de kast minder problemen geven.
    Vrijdag heb ik de tape die al redelijk vol zat vervangen en na het vliegen zaterdag heb ik toch al weer nieuwe korrels verzameld.

Zand-Zender-Tape.jpg

Het helpt!

Thedo, Berrie, arvaa en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Goede tip voor volgende zomer op het strand.
    Heb je ook tips tegen roestende stalen stuurstangen? ;-) (vraag niet waarom ...)

3. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    :beer: Eet beetje vaseline doet wonderen.

4. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    met deze typefout (of autocorrectie) wordt dit wel een heel raar advies:)

Hein.z en Rick NL vinden dit leuk.
  5. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    En om te voorkomen dat er (veel) zand in de zender komt heb ik:
    upload_2024-11-20_15-4-20.png

Houdt de handen warm en voorkomt (deels) zand in de zender als ik de zender toch een keer neer moet leggen. Bij deze versie kan ik vlot de hand waarmee ik het model gooi naar binnen steken. De versie met een soort van mouwen er aan is vast thermisch nog lekkerder maar dan vrees ik dat mijn werkhand onderweg naar de zenderknuppel te laat zal zijn.

Erik

Bijgevoegde bestanden:

6. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Deze versie (die ik nog niet heb) is denk ik beter met een pult zender. De mijne (met handzender) hangt als een soort hobbezak
    over de zender heen. Werkt prima, maar dit ziet er wel luxer uit. Ik heb er nog geen gevonden voor een handzender waar het nekkoord
    op de een of andere manier aan de hoes kan.

7. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Ik heb een HobbyKing variant van deze Hacker 'transmitter glove'. De HK versie heeft een opening in het transparante deel van de hoes waar een neckstrap door kan. Momenteel werk ik met een T14SG in een zender tray met twee aanhaakpunten. In beide gevallen 'zwemt' mijn zender in de hoes. Heb zelf een stuk koolstof staf als balein in de hoes gemaakt zodat hij beter open blijft staan.

Afgelopen zaterdag met zijn 5' en staan hellingvliegen. Was denk ik de enige zonder koude handen. Ga trouwens de tip van Rick opvolgen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Erik

8. M.l.v.Doesburg

M.l.v.Doesburg PH-SAM

Lid geworden:
    9 nov 2002
    Een plastic zak met 2 kleine gaatjes voor de sticks om de zender tapen gaat ook prima.

Rick NL en lecraM vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina