Zaunkönig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Tom Verstappen, 14 jul 2004.

  1. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Frezen

    Hoi,

    Ik schrik even van al de reacties, daar ben ik natuurlijk enorm blij om al was het in eerste instantie niet de bedoeling.

    Nu voor hen die graag eentje willen, stuur even een gewone mail naar mij.
    tom@t-birds.be

    Dat maakt het een beetje overzichtelijker en kan ik genoeg balsa gaan halen. :wink:

    Zondag kom ik in de voormiddag naar Jets over Pampa en dan breng ik voor hen die het wensen het nodige materiaal mee.
    Zoals afgesproken 20 euro zonder de verzendkosten indien dit nodig is.
    Je mag ook altijd bij mij thuis langs komen natuurlijk. :D

    Alvast tot hoors.
    Tom
     
  2. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Foto's

    Heren,

    Hier vind je zoals beloofd een paar foto's van de eerste Zaunkonig.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ben eens benieuwd naar de reacties. :twisted:

    Tom


    Aangepast, img tags toegevoegd.

    Niek
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    8O

    Dat ziet er zéér goed uit! :D Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen als ik het zo zie! :)
     
  4. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Even voor de record. Harold scrijft dat een Zaunkonig met speed 400 en 8x500AR afgeschoten zou moeten worden. Ik heb hem met 7x500AR gebouwd en gevlogen. Dat ging als een trein en hij is goed te gooien. Vliegsnelheid redelijk hoog door de tochwel grote vleugelbeslasting.

    Maar het ging en gaat nog steeds. Gewicht een kleine 400gram.

    Wel leuk dat dit ding een nieuw electroleven ingeblazen wordt. Ik heb dit 5 jaar geleden al gedaan.

    Zie ook:
    www.home.zonnet.nl/modelvliegen


    Grz

    Mark
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Knap gegooid dan. Is mij met orginele zaunkonig met 400 nooit gelukt.

    Voor 400 (of jamara pro 480 HS) met 8xpenlight wat een aantal mensen voor depron "flansbouw" projectjes gebruiken bij ons op de club denk ik aan een depron versie van 50cm.
    Nog steeds klein, maar 25% opschalen betekend in termen van gewicht een verdubbeling (1.25x1.25x1.25 = 1.95). Een 450g 50cm zaunkonig voelt dan als een 250g orgineel. Zal net even makkelijker starten en landen.
    Volgens mij is dit uit 1 plaat depron te halen. Vleugel op de pibros manier zonder verdere versteviging als het even kan.

    Hoeveel V-stelling hebben de vleugeltjes eigenlijk? Ik heb alleen rompgedeelte van de tekening.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Harold v-stellling is 16mm onder de laaste rib met één vleugel helft vlak op de werkbank (uiteraard bij de "originele" Zaunkönig) ..... ARF'je lijkt meer V-stelling te hebben (dubbele ???)
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Heb vanavond de gefreesde onderdelen in ontvangst mogen nemen. Ziet er erg goed uit! Kwaliteit is perfect te noemen. Voor dit geld ga ik niet al die ribjes zelf lopen schuren, zagen en vijlen! Hoef nu alleen nog te plakken, vergemakkelijkt de bouw aanzienlijk!

    ...overigens heb ik nog eens nagedacht over electro of Cox-versie. Als ik hem electro wil bouwen moet ik een Sp400 motortje kopen, regelaar én accu pakket. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden ga ik dan natuurlijk gelijk voor LiPo met alle kosten die dat extra met zich mee brengt. Daarentegen heb ik ook nog een Cox TeeDee .049 (0.8cc) liggen waarmee ik de kosten laag houd. Daardoor blijft het een leuk projectje! Misschien dat ik de Hs55's uit m'n BUG-DLG gebruik in de Zaunkönig of dat ik een paar servo's erbij koop. Moet ik nog even zien, tot die tijd lekker bouwen! :)

    Theo en Niek, wat voor electro setup hebben jullie in gedachten? (concreet)
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    speed 400 met Gunther, daar is het motorspantje al voor gemaakt.
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gewoon een cox er op Jorrit!
     
  10. jetpower

    jetpower Guest

    denk dat ik het makelijk hou koop gewoon de arf versie ben binnen twee uur klaar servo's motor vertraging zittten er allemaal al bij hoef ik dan niet appart te kopen :wink:
     
  11. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ik heb het kitje van Tom besteld. Ik zat in eerste instantie te denken om een Little Captain te bouwen, maar ja ik wilde toch iets met ailerons. De Zaunkonig is dan dus de ideale vervanger. Radio spul (5.4gr servo's, 2S1 Lipo) haal ik van m'n Liteflyer af, die ik inmiddels wel gaar gevlogen heb.

    Wat ik me afvroeg is als je de kist (uiteraard) zo licht mogelijk bouwt en zo rond de 250-300 gram uitkomt, is dan een Speed 300 7.2V direct drive een optie i.p.v. een Speed 400? (Minder stroom, langer vliegen, geen nieuwe regelaar nodig :wink:, wel minder vermogen)

    EDIT: wat zijn de aanbevolen roeruitslagen? En is de aileronaansturing a la RBC indoor warbird (servo op z'n kop onder in de romp, en dan met twee stangetjes direct naar roerheveltjes)
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Als je m op de 250 of lager weet te houden wel, de holliday 280 vliegt daar ook mee.. Alleen heeft een dubbeldekker behoorlijk meer weerstand.

    Deze draad is begonenn met sp400, maar het arf ding blijkt met een vertraagde 280 rond te fietsen.

    @Jorrit, ik ben nog even aan het nadenken over eea.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Phoenix,

    SP300 - 7,2 V met Günthertje liefst op 3 Lipo's (350HD's zijn voldoende voor 4-10 minuten vliegen) en het gas een beetje in de hand houden ( behoud SP 300) ..... zelf de Simprop ARF blijft dan onder de 250 gram ....

    Tip :idea:

    De bovenvleugel ook van ailerons voorzien, daar wordt hij (of is het een zij) beslist een stuk giftiger van .... koppeling tussen boven en onder vleugel d.m.v. 1 mm koolstofstaafje dat "los/vast" tussen de ailerons verbonden wordt, met een schanier van krimpkous of siliconen-slang (de buiten mantel van 0,75mm² siliconen snoer) en een speld of kort ingelijmd (koolstof) staafje.

    Iets makkelijker los te halen, op de achter lijst stukjes van 10 mm binnenkabel lijmen op dusdanige wijze dat een "Z" gebogen stukje 0,8 mm staaldraad, eventueel versterkt met een stukje koolstofstaaf/krimpkous, er tussen klemt aan de bovenvleugel deze stangetjes borgen (b.v. door de poot van de "Z" 15 mm maken en de laatste 3mm voorzichtig omzetten als deze door het schanierbusje zit) .....
     
  14. Phoenix

    Phoenix Guest

    Wat zijn precies de gegevens (parameters) voor de Speed 300 7.2V? Hij komt nl. niet voor in Motocalc en in Pcalc.
     
  15. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Verzendkosten bekend

    Hoi,

    Voor hen die interesse hebben ik ben net even langs het postkantoor gegaan om te vragen hoeveel het kost dit binnen België en Nederland te verzenden.

    Voor België komt er 4 € verzendkosten bij.
    Voor Nederland is dit 5 € aan verzendkosten.

    Tot hoors
    Tom

    Ik ben benieuwd naar de bouwverslagen. :wink:
     
  16. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ik heb helaas (nog) geen digitale camera dus dat zal wat lastig worden.

    Ik ben wel benieuwd wat anderen doen om met een zo'n licht mogelijk kistje te eindigen.
    Wat Dirk al postte; lichter balsa gebruiken. Ik zit te denken aan 2mm ipv 3mm plaat voor romp boven en onderkant, en overal extra gaten in maken in de romp. Liefst gebruik ik slechts een 2S 1200mAh lipo voor een lange vluchtduur, 4-10 minuten vindt ik wat kort met die 350HD. Waarschijnlijk wordt het de E-tec 1200HS, is tot 8.5C te belasten (ca. 10A). Gezien de waarschijnlijk nerveuze vliegeigenschappen (door geringe span) laat ik de ailerons in eerste instantie alleen op de onderste vleugel zitten. Beide vleugels kan altijd nog later.

    Ik ben zelf nog in dubio over de radio setup. Vast staat dat het twee 5.4gr servootjes worden en m'n reeds bestaande webra ontvanger van 14 gr. Ik heb nog een 10A regelaar dus dan zit ik toch te denken aan de standaard Sp400 6V + gunther en 2S E-tec 1200HS. Blijft onder de 10A zitten vol pot, en motor/batt. is dan ca. 135 gr. Ik wil uiteindelijk niet zwaarder uitkomen dan 300 gr dus blijft er 165 gr over voor de rest...
    Maar ik ben benieuwd wat anderen gaan toepassen.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Phoenix,

    De originele "Zaunkönig" is ontworpen om te crashen .... in die tijd was je echt spekkoper als je hem/haar onder de 350 gram vliegend kon bouwen ... Cox'jes zijn niet regelbaar en gaan net zolang door tot het tankje leeg is ..... zonder motor is een zware "Zaunkönig" snel geen vliegtuig meer maar een baksteen die behoorlijk ongekontroleerd uit de lucht valt .....

    Dus gewoon het hout op de weegschaal, dan zie snel waar gewicht valt te besparen ..... airframe onbekleed tussen de 50 en 60 gram lijkt me een goed uitgangspunt (is ca. 80 gram bekleed zonder RC) , dan zou je met een SP400 + 2S1P Etec 1200 zelks nog op 250 gram uit kunnen komen, en met een SP300 7,2V en 700Mah lipo's net boven de 200 gram .......
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  19. Phoenix

    Phoenix Guest

    Bedankt Jorrit (ook voor de PB). :thumbsup:
    Nu snel deze spullen halen voor het weekend dan kan ik zondagmiddag (na het vliegen 's ochtends) beginnen met bouwen.
    Zaterdag heb ik geen tijd. Je schijnt je 30e verjaardag 8O nu eenmaal te moeten vieren...waar blijft de tijd. Dat wordt de hele dag satestokjes en shaslicks in elkaar flansen en de nodige drank in huis halen.
     
  20. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Iwan,

    Is de doos al aangekomen???
    Dat zou snel zijn...

    @Jorrit: Er zitten normaal nog 2 triplex onderdelen bij...eentje voor een Speed 400 en één spant.

    Tot hoors
    Tom
     

Deel Deze Pagina