Zaunkönig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Tom Verstappen, 14 jul 2004.

1. Phoenix

Phoenix Guest

Nee ik heb het nog niet ontvangen. Maar ik ga er van uit dat het pakje morgen of overmorgen aankomt. Althans ik hoop het. En anders ga ik zondag middag toch ook vliegen! Wordt lekker weer dit weekend.

2. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
  3. Phoenix

Phoenix Guest

Ik zie trouwens op de tekening staan dat er een topsheeting op de vleugels komt ter hoogte van de romp. Is dit nog nodig voor een electrokistje? De microbipe van RBC heeft dit bijv. niet.
    En is het verstandig/handig om de onderste vleugel vast te lijmen aan de romp?

4. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Ik heb hier een originele Zaunkönig liggen, die heeft geen top sheeting aan de bovenkant van het profiel. Lijkt mij ook overbodig bij zo'n klein modelletje om eerlijk te zijn.

Ikzelf ga de vleugel vastzetten met M4 breekboutjes ipv die lelijke elastieken. Wat dat betreft zou ik de onderste vleugel er niet permanent op vast lijmen.

5. jacques

jacques Guest

had Robbe ook niet zo een ding vroeger?

6. Phoenix

Phoenix Guest

Afgelopen zaterdag kreeg ik m'n kitje binnen. Ik maakte 'm open en schrik, de onderdelen kwamen me tegemoet! :( Snel de hele verpakking opengemaakt en toen bleek alles er nog te zijn, maar een romphelft lag in drieën. Ik heb deze nog wel kunnen repareren met CA en daarna opschuren :p . Je ziet nu alleen de breuklijn nog een beetje.
    Verder alvast begonnen met alle onderdelen loshalen en gladschuren.

:?: Dit wordt het eerste kistje dat ik in z'n geheel moet opbouwen en vroeg me af hoe ik een sterke verbinding krijg in het midden van de vleugel waar de liggers bij elkaar komen en de V-stelling er in moet. Ik zat te denken aan een grenen "V" die tegen de beide liggers geplakt wordt. Goed? adviezen zijn welkom.

7. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Iwan,

Zal ik je een nieuwe helft sturen?

Tot hoors
    Tom

8. Phoenix

Phoenix Guest

Als je dat wil doen graag. Want ik zag dat de romp aan de voorkant weer wat spitser toeloopt en de romp dus enigzins gebogen wordt. Dat zit dus precies bij de breuklijn. Verder alles tiptop, kwaliteit is uitstekend te noemen!

Ik heb overigens gekozen voor de Speed 400 6V met 2S 1200 Etecs en gunther en ik heb een nieuw ontvangertje gekocht de Graupner XP10 ik geloof dat ie slechts 7 gr is.
    Wat me opviel aan de Sp300 7.2V is dat deze volgens Motocalc, en volgens het verslag van de Fokker G1 van Wouter, niet op half gas gevlogen kan worden maar eerder op zo'n 80% gas.

Ik heb al het bouwmateriaal in huis zelfs al de Oralight, ik ben alleen de 'asjes' voor de vleugelelastieken vergeten. Tja eerst maar eens beginnen met de vleugels.

9. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    De originele vleugel is gewoon 'koud' tegen elkaar aan gelijmd en is verstevigd door het midden in te dekken met balsa beplanking.

Even wat beplanking verwijderd... 8)

Ik overweeg Niek's setup overigens. Typhoon 5/3D + Tsunami 10 regelaar en 2x 1200 Etec o.i.d. Waarschijnlijk met Graupner R600 (10gr.) en 2x Hitec Hs55 (7,8gr.) maar misschien koop ik er ook wel andere servo's bij. Futaba FS30 of Hitec Hs50. o.i.d.

...dit is m'n eerste electro model, dus een beetje feedback is nooit weg... :roll:

10. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    @jorrit,

Met HS50'jes zou ik uitkijken vooral de aileron(s)servo krijgt het bij het landen behoorlijk voor zijn kiesen en daar kunnen HS50'jes heel slecht tegen (gepoetste tandjes .... :murder: ) ....
    Mischien als je hem rond de 200 gram kunt bouwen dat je gecontroleerd land ..... maar ga er maar vanuit dat het meer neerploffen op goed geluk wordt, met een leuke radslag als toegift ..... :thumbsup: .....

11. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Iemand al bezig met plakken??

In de kit van Ton zitten 12 ribjes zonder afgeknotte voorkant en ligger sleuf.. lijkt mij niet de bedoeling?

12. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Die ribjes moet je tegen elkaar plakken. Dat zijn je wingtips in spe... :)

13. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Niek,

Inderdaad dat zijn de wingtips, ik heb ervoor gezorgd dat jullie deze niet zelf moesten gaan schuren in vorm, gewoon de zijdelingse afronding maken is genoeg.
    Wou het jullie gewoon een beetje eenvoudiger maken.
    Trouwens in Helchteren heb ik het je verteld van die 12 ribjes!!! Remember???

Wat de ribben betreft denk ik zelfs dat er 2 ribjes teveel zijn, want als het fout zou lopen met één rib heb je er reserve, weer een besparing in tijd.

Alvast bedankt voor de uitleg Jorrit. :wink:

Tot hoors
    Tom

14. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Tja Tom toen was Niek Bezig met zijn mini Jet model en dan neemt hij niet zoveel andere info meer op.

15. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    tjsa, ik wor ook al weer een dagje ouder.. :?

16. XAF

XAF Guest

ik heb het setje ook binnen, ik ga een dezer dagen ook es beginnen aan de bouw, nadat het tuinhuis geschildert is :lol:
    de kit ziet er goed uit :thumbsup:
    De vleugel moet dus niet beplankt worden?

Greetz

Xaf

17. Phoenix

Phoenix Guest

he daar ben ik weer . Ik was een tijdje uit de lucht ivm ziekte. Toen bleek m'n toetsenbord er ook geen zin meer in te hebben, en dan blijft het stil..

Ik ben inmiddels al aardig gevorderd met de bouw. De ondervleugel met ailerons is klaar. Een kleine tip voor de ailerons, snij deze uit 2 of 2.5 mm balsa dan hoef je beduidend minder te schuren. Ik heb de vleugel in het midden aan de BOVENkant beplankt, om hierin vervolgens de servo op z'n kop te kunnen monteren, de servo-armpjes vallen dan in de vleugel. De aansturing is ala de RBC indoorwarbird. De bovenvleugel is bijna klaar, alleen nog de achterlijst schuren. Ook hier geldt dat je deze beter van 2-2.5 mm balsa kunt maken.
    Nog een tip laat de grenenliggers 3 mm uitsteken aan de tips. Dan kun je met slechts 1 wingtip de tip maken door er een uitsparing maken. Dan hoef je maar 4 tips te gebruiken van de 12.

Ik ga nu beginnen met de rompuitsparingen. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik deze allemaal ga doen. Ik zit er sterk aan te denken om de romp niet breder te maken dan de speed 400 die er ingaat. Maar ik weet niet of dit een goed idee is?? Iemand een suggestie? Lijkt me dat de kist minder weerstand heeft en minder balsa, dus minder gewicht.
    Ik zal maandag m'n kistje op het werk eens fotograferen, want ik ben nog niet in het bezit van een digitale foto.

Overigens gaan de gewichtsvoorspellingen van Dirk aardig kloppen. Ik hoop zelf ondanks de Sp400 rond de 220-230 gr uit te gaan komen.

@ Tom
    laat die vervangende romphelft maar zitten. Ik zit er aan te denken om de romp in z'n geheel uit 2.5 mm balsa te maken. Dan gebruik ik jouw romp gewoon als malletje.

18. Phoenix

Phoenix Guest

Weer wat verder, nog steeds geen foto's...

Beide vleugels zijn nu klaar. Uitsparingen in de romphelften gemaakt, een beetje op de gok waar ik wat weg kon halen. De romp zelf wordt niet breder dan de sp400, zoals ik al van plan was (zie vorige posting). De romp/vleugels zijn dan tevens wat meer in verhouding om te zien. Ook ga ik de romp boven de sp400 niet beplanken. Goede koeling, minder gewicht, zeker omdat ik de romp smaller maak.

Ik zit nu alleen nog een beetje te stoeien met de sp400.
    :?: De motorsteun die er bij zit moet die dezelfde domping krijgen als het cox spantje die op de tekening staat?
    :?: Motor 1-2 graden naar rechts plaatsen?
    :?: Bestaat er zoiets als een asverlenger voor de sp400? Als ik de gunther erop zet dan loopt de prop tegen de ronde neus van de romp. Als deze niet bestaat dan haal ik een deel van de ronde neus eraf.

Nog een EDIT op de vorige posting: De romp zijkanten zijn 2mm (geen 2.5mm) en de onder-boven beplanking wordt 2.5 mm.

Nu nog op zoek naar een 'strijkboutje' die heb ik nl niet. En met zo'n klein fragiel kistje is een gewone strijkbout wel erg lomp.

19. Phoenix

Phoenix Guest

Ok, even gauw wat foto's gemaakt op 't werk.

De ondervleugel met aileronservo. Vleugel is alleen aan de bovenzijde in het midden beplankt. Servo valt dan in de vleugel.

De romp in aanbouw. Je kunt nog zien waar de romp gebroken is geweest.

Een samengestelde compositie zonder vertical stabilizer.

Eentje met maar nog niet passend gemaakt.

En nog een vooraanzicht.

Gisteren alles gewogen met wat extra balsa voor de rompbeplanking, maar exclusief accu, ontvanger en oralight, kom ik uit op 142 gr. De accu met ontvanger weegt bij elkaar 60 gr en de Oralight 20 gr??. Het streefgewicht wordt nu 210 gr, moet denk ik wel gaan lukken met nog een uitsparinkje hier en daar.

20. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Phoenix,

Dat ziet er fantastisch uit!!!!
    Wat me direct opviel is dat je aan de vleugeltips maar één plankje gebruikt hebt ipv de 3.
    Dit maakt het natuurlijk lichter. :thumbsup:

Blijven posten zou ik zeggen :wink:

Tot hoors
    Tom

Deel Deze Pagina