Zaunkönig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Tom Verstappen, 14 jul 2004.

1. Phoenix

Phoenix Guest

Bedankt Tom.

:?: Weet iemand of hier iets voor is, en waar dit te verkrijgen is?

:?: Kan iemand wat vertellen over de roeruitslagen?

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De asverlenging moet je zelf maken, van een stukje messingbuis die je op de motoras vastzet en daar weer een stukje verenstaal invast lijmt. die maak je op lengte en daar zet je de Guntherprop op vast.

Zoek eens op Steve Webb, die is regelmatig op de interex geweest en die gebruikte ook dit soort verlengde assen op zijn speed 400 modellen. Ze zijn heel simpel en niet gelagerd.

3. Phoenix

Phoenix Guest

Theo bedankt voor de info. Dit is volgens mij de link:

http://www.sawfly.net/propshafts/propshafts.htm

Hmm, dit geeft wel weer extra massa :? . Misschien dat ik dan toch de rompneus inkort zodat de prop vrijloopt. Krijgt het kistje wel een ander 'gezicht', maar ja dat geeft dan wel weer een personal touch 8) . Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

4. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
  5. Phoenix

Phoenix Guest

Ziet er ook redelijk massief uit. Misschien dat een clublid een keer langs de TACU gaat, dan kan die er een meenemen, dus.... FMS Spaarnwoude vliegers bij deze:

Wie gaat er binnenkort naar de TACU beurs?

6. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    De truuk bij asverlenging is dat het licht is en flexibel. De prop zoekt dan z'n eigen zwaartepunt als een bord-op-stokje van chinesche circusact.

Doorontwikkeling van mijn simpele gunter adapter (tekening Steve Webb), doordat steve een verlengde as gebruikte waarvan het lager het begaf, maar daarna rustiger liep.
    2mm koolsof vliegerstokje blijkt het best te gebruiken voor deze truuk. Bij staal centreerd het niet meer en trilt je motor eraf.
    Het moet trouwens ook niet te kort zijn, want dan is het niet flexibel genoeg en trilt het ook weer meer.
    Prima trouwens om in picojet de as met 5cm te verlengen. Veel stiller en meer stuwdruk doordat de prop in "mooie" lucht loopt.

Steve Webbs pagina vind ik even niet meer op internet. Hier staat nog een foto. Kijk naar de voelsprieten van het lieveheersbeestje.
    http://www.das-nurfluegelteam.de/interex_2001.html

Voor 2.3mm sp400 asje heb ik een 2.3-3mm alu buis gevonden

Het maakt trouwens niet uit aan welke kant je de schroefring zet. Zo kan je de prop makkelijk voor duw en trek gebruiken.

7. Phoenix

Phoenix Guest

@Harold,
    waar heb je die 2.3-3 mm buis gehaald? Dat lijkt me wel een lichte goede optie. Zoals je op de foto's kunt zien heb ik een verlenging van 15-20 mm nodig.

Of je moet natuurlijk een stukje buis 'over hebben' :wink:

@Dirk
    Ik ben benieuwd wat het alu meenemertje weegt.

8. Phoenix

Phoenix Guest

Romp is nu klaar, er moet alleen een accuplankje in komen. De accu moet nl (plat) helemaal tegen het triplex schotje (ter hoogte van de achterligger) komen te liggen om het zwaartepunt goed te krijgen. Alleen nog uitsparingen maken in het stabilo, voor 2-3 gr gewichtsbesparing.

Gisteren alles gewogen zonder de stabilo uitsparingen, maar met alle radio en accu (56gr) erin dan weegt het 206 gr. De oralight komt er dan nog bij. Dus de 210 gr ga ik niet redden :( , zal eerder 225 gr gaan worden.

Van het weekend kan ik waarschijnlijk een strijkboutje lenen, dan kan ik begin volgende week beginnen met bespannen en het volgend weekend vliegen?? 8) Hangt een beetje van de wind af natuurlijk.

Ik heb misschien iets gevonden dat ik kan gebruiken om de propas te verlengen. Ik heb nog een plastic buis met een binnendiameter van ca. 2.2mm en buiten diameter van ca. 2.8mm. Deze klemt perfect om de as! Nu nog een stukje verenstaal of koolstofstaafje en eens gaan proefdraaien om te kijken of het boeltje niet uit elkaar trilt.

9. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    2.3 - 3 mm alubuis vond ik bij mij lokale modelbouw winkel (2brothersrc).

10. Phoenix

Phoenix Guest

Ik heb m'n gunther vervangen door een 6x4 (brandstof)prop met een Graupner 2.3mm meenemertje, probleem is nu ook opgelost.
    Verder kreeg ik het zwaartepunt niet goed (te ver naar voren door de relatief zware sp400). Dit heb ik opgelost door de elevator servo aan de zijkant in de romp onder het horizontal stabilizer te monteren (geeft groter statisch tegenmoment). De aansturing gaat dan ook niet door de romp, wat ik al een gepriegel vond worden, en het afstellen gaat dan ook stukken eenvoudiger.

De kist is nu qua houtbouw helemaal klaar en het bespannen kan gaan beginnen. Bij gebrek aan een folieboutje heb ik er gisteren maar eentje gehaald. Nu nog even tijd vinden van de week...

11. Aaalie

Aaalie Guest

Heeft iemand hem inmiddels gevlogen??

Groetjes

12. Phoenix

Phoenix Guest

Ik ben nu aan het bespannen met Oralight (wat een #@$ werk zeg) en de romp is klaar. Nu nog de vleugels, en roeren. Ik weet niet of ik alles klaar krijg voor het weekend, anders zou het zondag kunnen vliegen! maar dat hangt een beetje af van de wind. :?

13. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Nou antwoord ik wel een stukje voor Aaalie... Aaalie vliegt al een jaar met zijn electro zaunkönig, in meerdere configuraties, misschien al wel langer.
    Hij zal vast zelf wel even uitwijden over dit fenomeen. Ik zet hem vanavond wel even achter de PC..:)
    Tevens bezit ik de originele Zaunkönig met een cox, deze was vroeger van Aaalie.

groeten Vincent,
    en bouw ze!

14. Aaalie

Aaalie Guest

Hallo,

Waar het me vooral om gaat is het volgende: het ding (ja ding) is niet weg te krijgen, dit lukte alleen weer met de sal methode (ondervleugel vastlijmen). Wat nu het verassende is.... hij vliegt dus wel heel erg langzaam en heel erg goed (dan is het geen ding meer, maar errruggg leuk)Modelletje woog ongeveer 350 gram. begonnen met 280 bb simprop en 7 350 NiCd cellen. Uiteindelijk met mega 16-7-7, en 2S1P 2000MAh.... was een heeeele fijne combinatie.

Ben dus heel benieuwd hoe hij start (en vliegt) met een lagere vleugelbelasting.
    Indien ik misschien iemand kan helpen met eventuele vragen, zeker niet aarzelen om te vragen.

Groeten Aaalie.

15. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Hoeveel weegt die 16-7-7 2s1p combi?
    Volgens mij niet heel veel lichter dan de 280bb/nicads.

Beter door meer vermogen of ook door lager gewicht?

16. Phoenix

Phoenix Guest

@ Aaalie,

leuk te horen dat je het 'ding'al een tijdje vliegt. Je zegt electro en dan uitkomen op 350g?? Ik kom uit op zo'n 235g vliegklaar, waar zit het verschil? Toch niet alleen in de cellen?.

Met 235g volgens Motocalc 250W/kgin 8O met een Speed400/6V, 6x4 prop en 2S1 1200mAh. Stall speed 7.3m/s, wingloading 28.6g/dm2.

:?: Wat zijn jouw ervaringen met de roeruitslagen? Kun je wat aanbevelen?
    :?: Ik heb ook een probleem met de ondervleugelbevestiging, de elastieken komen over mijn aileronservo heen en dat gaat niet. Ik zit er aan te denken om een breekboutje te gebruiken of om het vast te lijmen. Blijft volgens jou de vleugel heel als deze vastgelijmd is aan de romp bij de landingen?
    :?: Ik ben ook wel benieuwd wat voor oplossingen jij hebt bedacht voor de roeraansturingen.

17. Aaalie

Aaalie Guest

Hallooo,

Ben nu met vakantie, als Aaalie weer terug is, maakt ie wel een paar foto's. Gewicht van de akku's is 88 gram, de 16-7-7 53 gram (gewogen), graupner prop 5*4,3 met spinner 14 gram. twee keer 9 gram servo's, gewone oracover, ouderwetse 6 amp jeti, en een rex 5. stuk TRIPLEX op ondervleugel voor de landing. Het geheel was heeel netjes gebouwd, maar nog de oude set (via Kruger modelbouw in Metjendorf). Niet echt gelet (altijd beetje, electrovlieger) op het gewicht.
    Roeruitslagen moet nog ff meten, even geduld. Wat me opviel is dat de aansturing van de roeren exact zo had gedaan als Simprop nu heeft en toevallig de kleurstelling ook.
    Misschien als de Vince dit leest (hij heeft sleutel van mijn huis), de Zaunkonig ligt in de kelder, kan hij alvast foto's maken...

Groetjes Aaalie.

18. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hey Aaalie,
    lekker in de zon he? :)

IK zal ff kijken wat ik kan doen, ik heb misschien nog wel een foto van het toestel. Dus zal proberen eens wat te plaatsen.. nog even uitzoeken hoe dit gaat werken op dit forum...nooit gedaan.

groeten Vip-er

19. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hey Aalie!!!!!

Ik dacht dat jij niet zo'n internetter was, en nu zomaar vanuit het verre Kreta op't forum?
    8) 8) 8) Je hebt toch wel wat te vliegen meegenomen? 8) 8) 8)

20. Phoenix

Phoenix Guest

Aaalie geniet van je vakantie, enne met dit weer zal het "Tuinkoninkje" voorlopig toch niet vliegen.

Deel Deze Pagina