Zaunkönig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Tom Verstappen, 14 jul 2004.

1. jetpower

jetpower Guest

Zo even een update. In 1 woord perfect! Je gooit hem makelijk weg, gewoon vastpakken voor de onderste vleugel.
    Vliegtijden met een 2s1p 1500mah pakket zijn vluchten van een kwartier mogelijk. De motor is een standaard speed300 met vertraging en een gws 7x4 prop die bij de arf versie geleverd wordt.
    Hij is wel duur maar bedenk wel: Er zitten servo's, motor met vertraging bij en hij is gebouwd en bespannen. Vergelijk dat maar eens met een CNC gefreesd pakketje die je helemaal moet bouwen, servo's en motor met vertraging kopen. Ik denk dat je dan duurder uit bent ten opzichte van de arf versie.

2. Phoenix

Phoenix Guest

Goed te horen dat het zo goed vliegt. Ik ben er nog steeds niets mee opgeschoten. Flink aan het verbouwen thuis, nieuwe job, en volop met m'n Ultimate aan het vliegen, ook een topkissie. Binnenkort krijg ik m'n Holiday en de Zagi is ook in de maak.

Ik heb m'n Liteflyer aan een collega gegeven en ik ben van plan om de Zabarak ook te gaan verkopen (amper mee gevlogen,vliegt wel super!). Ik vlieg nu eenmaal liever met kleinere kistjes (lees: handzame lipo-kistjes) en ik ben (blijkbaar) niet zo'n houtbouwer. Kost me te veel tijd. Maar mijn Zaunkonig zal eens vliegen... toch?

3. Aaalie

Aaalie Guest

Vandaag gevlogen... foto's

Grrrrr...
    Aanloopje, en dan:
    Racen....

Zoals ie hier vliegt, vliegt ie vlot (sneller dan de rijdende auto's). Dit doet ie zeker een half uur, dan is de akku nog niet leeg, maar zijn je handen te koud om nog te vliegen. Je moet het gas er goed ophouden, als je te rustig vliegt, koelt de akku af, en zakt de spanning in zodat de regelaar afslaat. Maar met een kwartje gas vliegt ze nog heel erg goed alleen krijg je het bovenstaande probleem. :wink:

Fijn vliegweer vandaag.

4. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Mooi kistje, mooie foto's, mooi weer en mooie vlieglokatie. Nog even en dan sta ik er ook weer met de DLG.
    Kon gister ook wel :oops:

5. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Hoe doet de Typhoon 6/20 het op de Zaunkönig? Redelijk betaalbare setup, namelijk €85,- voor de 6/20 en Tsunami 10...

@ Peter (Jetpower)

Jij ging toch de Typhoon van je Keith Ryder op de Zaunkönig ARF zetten? Hoe is dat bevallen?

6. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Hee, doet me denken aan een (Op zolder met een 1cc dieseltje liggende) Hacker Funny! Hrmz, misschien eens van zolder trekken?

Ton.

7. jetpower

jetpower Guest

ga proberen van het weekend de zaumkoning om te bouwen.
    was geen 6/20 maar een 6/15 dus we zullen zien hij is in ieder geval klaar voor de meeting op 7 mei op ons veld

8. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Ik heb dus nog steeds mijn freespakket liggen van de Zaunkönig en wil hiervoor een brushless aanschaffen. Welke raden jullie mij aan? Zat zelf aan een Typhoon 6/20 te denken of iets in die geest. Hoe geschikt is deze, en wat zijn de alternatieven?

Wil een Phoenix10 en 2s1p gaan gebruiken overigens.

9. Aaalie

Aaalie Guest

Hoi hoi,

Motor die altijd gebruikt wordt is een MEGA 16-7-6. Verder varieer ik nogal veel. Meestal wordt/werd ze gevlogen met een 2S2P pakket (2000 milli's) en een 4,7*2,3 propje. (Vliegt goed, snel maar net niet loodrecht blijven klimmen, vliegtijd ruim een uur). Heel veel fun en makkelijk (Satoer vloog ermee weg alsof ie de kist al jaaaren had gevlogen). Iets lastiger te starten (aan de vleugeltip wegslingeren).

Verschillende setups:
    -Mega 16-7-6 , 4,7*2,3 prop, 2S1P 850 polyQ. Vliegt goed, ruim een kwartier, makkelijk te starten.
    -Mega 16-7-6 , 5,5 * 4,3 cam, 2S1P 850 PQ. Vliegt een kleine kwartier echter loodrecht zonder einde. Beest.
    -Mega 16-7-6 , 5,5 * 4,3 cam, 3S1P 1000 milli's noname Lipoly. Vliegt kleine kwartier echter ongekend racebeest. Loodrecht uit de hand te starten.

Meestal vlieg ik met een 2S pakket (de 3S is noodgedwongen ontstaan door nachtvliegen in Harsewinkel. Dit was een 2S2P pakket die het nachtvliegen helaas niet heeft overleeft). Een 3S pakket is dus ook vette overkillllll, en beslist niet nodig.

M.a.w. deze motor is heel breed inzetbaar. De gebruikte regelaars zijn Jeti 08-3P en ook een CC Ph.10.

Het makkelijke van die motor is dat je hem simpel tussen de wangetjes kan plakken waar normaal je coxje tussen komt te zitten. Je laat simpel het triplex spantje weg, hierdoor gaan de draden naar binnen, en heeft het geheel een goede koeling.

De kleine klapprop (4,7 * 2,3) is voorral om propbreuk te voorkomen. alle propjes worden gemonteerd met een graupner alu spinnertje (met zo'n zwart kunststofdopje), dit staat netjes afgewerkt.

Succes

Gr.A.

10. jetpower

jetpower Guest

he he eindelijk heb ik er tijd voor gehad heb mijn zaumkoning eindelijk omgebouwd van een geborstelde setup naar een borstelloze setup
    te weten een typhoon 6/15 met een tsunami 10 regelaar en een camspeed 5,2x5,2 ombouwtijd +/- 35 minuten
    en als accu ga ik een kokam 1500mah 3s1p paket gebruiken
    ga hem van middag eff testen foto's volgen nog

11. jetpower

jetpower Guest

ha ha ha wat en lol gisteren zeg met een redelijke harde oosten wind
    heb ik hem ingevlogen en wat een lol zeg met half gas recht omhoog
    heb nog niet het lef gehad om volgas te gaan anders wordt tie wel erug klein vliegt super 8) 8) 8) 8)

later kater

12. frodo

frodo

Lid geworden:
    31 jan 2004
    Jetpower,

Hoe lang kun je vliegen met deze setup ?
    (hoeveel stroom trekt dat ?)

13. jetpower

jetpower Guest

+/- 10min op half gas en stroom meet ik nooit als ie het doet doet tie het
    en als de lipo's niet te warm worden

14. jetpower

jetpower Guest

hier dan de foto's
    en nog 1

15. yannic

yannic

Lid geworden:
    11 okt 2004
    ik kom mischien wel een beetje laat aanzetten maar zijn die freespakketjes van 20 euro er nog ( worden ze nog gemaakt )
    en heeft iemand de tekening van dat kistje eens proberen met depron te maken met een fietsbel ofzo. 8)

16. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
  17. yannic

yannic

Lid geworden:
    11 okt 2004
    bedankt daar kom ik al een end mee.
    maar bestaat er geen schaal tekening van dat ding ? :?

18. Airo

Airo

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Hey allemaal,
    khad effe een vraag :

Zijn er ondertussen al mensen die het MH43 profiel kunnen vergelijken met het origineel? Heeft hij betere vliegeigenschappen gekregen of niet?

Dan weet ik wat ik moet bestellen ;)

19. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jongens,

Alles staat weer ingesteld om een paar van deze Zaunkonigs te frezen.
    Zijn er mensen die interesse hebben zo ja, stuur me maar een PBtje....

Tot hoors
    Tom

20. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Gisteren het setje van Tom ontvangen, mooi gefreesd, super!

Deel Deze Pagina