Hallo, Ik ben bezig met het bouwen van de Witte Zee III in de schaal 1:50. Het is de eerste boot die ik bouw om mee te gaan varen en nu heb ik een aantal vragen.... Maar op dit moment zijn de belangrijkste.... wat voor soort verf kan ik gebruiken op de romp?? (Het is een romp van kunststof) En weet iemand misschien de juiste kleuren voor de boot?? Dat de romp (van onder af) rood/zwart/blauw/geel moet worden weet ik, maar weet iemand welke kleur rood/zwart etc.. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite, en ik hoop als ik weer een stapje verder ben ik nog meer mag vragen. Met vriendelijke groet, Ronald http://www.zeeslepers.nl
Zij is zo tezien het zelfde als de Zwarte Zee. Ik denk dus dat je gewoon de kleurstellingen van haar over kan nemen. Dus ben ik even naar de site van Billing Boats gegaan en daar gekeken. http://www.billingboats.com/col/zwarte.html Hier staan de kleuren (met nummers) op. Groeten, Jan
Hartelijk bedankt, soms kan het leven zo simpel zijn, als je weet waar je moet kijken Kan je me misschien ook vertellen wat voor soort verf ik moet gebruiken? er zal eerst een primer op moeten, maar daarna gewoon flexa??? (ofzo) En moet het mat of glans.... Ik heb zelf het idee om het rood mat te doen en voor de andere drie kleuren zijdeglans te gebruiken. thnx Ronald
Beste gaat t met humbrol, die hebben de exacte kleuren en ook in zijdeglans, in een billing doos zit ook altijd een verwijskaart met humbrolnummers.....................Peet...................
Het ligt er helemaal aan. Wil je een schip zou hebben dat ie net van de werf komt, dan mag ie wel een beetje glimmen. Maar wil je ze een beetje een gebruikte look geven dan kan je misschien beter mat verf gebruiken en overal roest vlekken maken. Persoonlijk vind ik dat mooier, hoewel veel modelbouwers dat niet met mij eens zullen zijn. De humbrol verf schilder ik altijd gewoon direct op de romp. (Wel eerst goed glad schuren met waterproof 400 en dan afnemen met amonia). Voor een heel mooi resultaat kan je beter meerdere dunne laagjes doen dan 1 dikke. Als het grote vlakken zijn rol ik ze altijd met de roller. Dan lijkt het net gespoten namelijk. Groeten, Jan
Ronald, Glans of mat is altijd een persoonlijke keuze. Ik heb echter zelden tot nooit een zeesleper in hoogglans van een werf zien komen. Zelf kies ik altijd voor zijdeglans, vind ik realistiser. Bij komend voordeel is dat je in zijdeglans de onevenheden minder ziet. (is geen excuus om minder te schuren). Kies voor de romp altijd een hele goede kwaliteit, want mn. de romp heeft in de vaar praktijk een stootje te verduren. De Witte Zee in 1:50 spuiten met Humberol wordt een kostbare aangelegenheid denk ik. Als het een polyesther romp is kan je heel goed met DD lak aan de gang. Is ook op basis van polyesther, 2 componenten, en zeer kras vast. Hopend dat je hier wat aan hebt, Adam Louwen
2-componentenlak is (zeker voor een sleper) een goede keus. Krasvester dan Humbrol. Voor de kleurstelling 2 opmerkingen: 1 Houd rekening met het 'schaal-effect': als je Ral-nummers 1 op 1 overneemt op een model, dan zijn de kleuren overdreven. Maak de kleuren een tikje fletser dan het origineel (een deel wit erdoorheen). Anders spat je model van kleur uit elkaar, het is veel te fel allemaal. 2 Geen glansverf gebruiken. Zijdeglans is goed als je een oppervlak wilt simuleren wat op het origineel hoogglans is. Ook dit heeft te maken met datzelfde 'schaaleffect'als hierboven beschreven. Roel