ik wil graag een zeilboot (ongeveer 1m hoog) bouwen maar weet er niet zoveel vanaf.
Je kan best eens beginnen met in dit forum de bouwverslagen te lezen. Er worden hier héél veel boten zelf gebouwd, enkele via bestaande bouwtekeningen, sommige via eigen ontwerpen.... je kan daar héél veel van leren maar je moet wel even de moeite doen om alles te lezen.
wat voor servo's kan ik het beste gebruiken?
Een gewone standaard servo voor het roer; voor de zeilen hangt het ervan af hoeveel oppervlak je zeilen zijn (dm²) en is dus zo niet te beantwoorden
wat is goed materiaal voor de zeilen?
Zonder twijfel vliegerdoek, in alle kleuren te krijgen in elke vlieger/kite shop
wat voor materiaal is het meest geschikt voor de romp?
Alles. Hangt gewoon van je budget, wensen en beschikbaar gereedschap af.
Dun triplex bvb voor een simpele knikspant
Spanten + balsa en een glasvezeltje voor bvb rondspanten
Of een mal bouwen en de romp volledig van glasvezel of carbon bouwen
Maar je kan ook aan de slag met ABS (vacuumvorming) of metaal (lassen/solderen) maar dat laatste is door het te hoge gewicht af te raden
h
waar kan ik de mast het beste van maken?
Ook weer: ongeveer alles. Meeste maken heb van rondhout of ronde carbon buis (ook weer verkrijgbaar bij de vlieger/kite shop)
hoeveel ballast gewicht moet ik gebruiken?
Onmogelijk te zeggen zonder te weten hoe groot de boot is, wat de waterverplaatsing is, hoeveel zeiloppervlak,.....
hoe zwaar moet de boot zijn?
Onmogelijk te zeggen zonder details van de romp te kennen.
Maar de algemene regel is: gewicht = waterverplaatsing.
Maw, het gewicht van de boot is gelijk aan het gewicht van het verplaatste water (volume) bij een bepaalde waterlijn.
Dus als het gedeelte van de romp onder de waterlijn een volume heeft van pakweg 2,5 dm³, dan heb je in totaal 2,5 kg nodig om de boot op de waterlijn te krijgen.
En algemene regel: het gewicht zoveel mogelijk zo laag mogelijk, ballast zo diep mogelijk! liever een romp van 500 gram met 2 kg ballast (loodkiel) dan een romp van 1500 gram en slechts 1 kg ballast
(boot zal in beide gevallen in rust op de waterlijn liggen, maar boot 1 zal erg stabiel zijn en boot 2 zal zo platslaan bij een zuchtje wind)
En verder: gewoon lezen lezen lezen op het forum, en als je gekozen hebt welke boot je gaat bouwen, wat de exacte afmetingen etc zijn, kunnen we jou veel gerichter advies geven...