zelf bouwen van een micro vliegtuigje....

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door mi hoen, 26 jun 2003.

1. mi hoen

mi hoen Guest

hallo,

ik ben nieuw op dit forum dus ben totaal een n00b, ik ben een tijdje geleden begonnen met het ontwerpen van zo'n micro ding.

ik heb het voor alkaar gekregen om de theorie die ik had bedacht om doormiddelvan een 5cm R/C autotje de ontvanger en de electro motor te gebruiken om het vliegtuigje te laten vliegen/bewegen uitgewerkt.

ik had allemaal tekeningen op schaal gemaakt, maar dat blijkt achteraf allemaal fout geweest te zijn omdat ik hem een wingspan van 28cm had gegeven :wink:, wat een beetje te weinig is voor een 50 grams vliegtuigje. ik hoop echter om een ondwerp te vinden vn ongeveer 40 cm qua vleugel breette.

wat heb ik nodig:

een electro motor niet zwaarder dan 10 gram,
    een lipo accu (eventueel 2) en lader,
    een bestaabde bouwtekening om op schaal na te bouwen,
    tips over het bewerken en uitzoekken van geschikt balsa,
    en natuurlijk jullie hulp!

ik begrijp enorm goed dat deze micro niet geschikt is voor echt recreatie vliegen omdat het geen gebruik maakt van servo's maar van kleine motortjes en electro machneetjes, wat inhouwd dat stuuren van lings naar rechts ''schokkend'' gaat, de boven en beneden flappen (vertel me hoe ze heten :oops: ) worden aangedreven door het originele motortje van de micro auto, doormiddel van een grooter tandwiel op de flap en het plaatsen van een weerstandje kan ik de op en neer flappen dus wat nouwkeurigger bestuuren.

het doel van mijn project is het vliegtuigeje minimaal 5 minuten te laten vliegen, dus inclusief het stroomgebruik van de ''servo's''.

ik probeer dit project zo low-budget mogelijk te maken sinds het een practische opdracht is voor school (leerjaar 2003-2004 examen vmbo TL) we moeten dit met z'n 2en doen en krijgen voor het totaal verslag dat we ook moetten maken een beoordeling.

ok, even op een rijtje

*welke lopo's zijn het best geschikt, die van 145ma of van 580ma, er zit namelijk een groot verschil in gewicht in deze schaal en ik moet het uiteindelijk toch 5 minuten volhouden......

* ik zoek een goedkoop, krachtig, +/- 3v electro motortje met prop, maar welke?

* is het uberhaubt wel verstandig om balsa hout te gebruiken, kan piepschuim ook? (balsa en piepschuim?)

*ik wil een soort van delta model bouwen, eentje zonder een ''achter vleugel''

ik hop dat er een aantal mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn project. haast is niet nodig (wel welkom) sinds ik de tijd heb tot mei 2004
    ik hoop ook dat jullie mij kunnen helpen, zonder jullie zal ik weer naar de quartel moetten waar ik niet graag kom :roll: :wink:.

met vriendelijke groet,

Klaas Hoen.

2. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
  3. mi hoen

mi hoen Guest

alvast bedankt, ik heb de links nog niet bekeken maar dat ga ik dus zeker wel doen!

nog even iets wat ik in de openings post ben vergeten; ik weet dat er al meerdere onderwerpen over het zelf bouwen van een micro plane, maar ik hb expres zelf een nieuw topic aangemaakt zodat ik al mijn vragen kan stellen in 1 topic en niet over 10 verschillende waar ik uiteindelijk de weg niet meer weet zodat ik dan als nog een topic start :wink:

klaas

4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik had ook zo'n idee :) Ik zag voor 4,50 euro een micro vrij vlucht met net zo'n accutje als die 5cm auto, die ik ook heb. Die magneten moeten dan richting roer aansturen en de motor van de plane kan je meteen aansluiten op de print (gas is dan omhoog als je de motor iets omhoog regelt, motor uit is zweven (niets indrukken duh :), achteruit is magneet voor roer omhoog (opvangen bij landen).

dit zou moeten werken in theorie maar om dit in de praktijk te laten vliegen........ suc6 :)

5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Enige tijd geleden heb ik iets gelezen van iemand die de besturing van zo'n micro autootje gebruikt heeft om een indoor modelletje te vliegen. Er was één behoorlijk groot probleem mee. Je moet er achteraan blijven lopen want de reikwijdte van de zender is bijna nul!
    Ook is de aandrijfmotor niet sterk genoeg om een vliegtuigje aan te drijven. Je moet de elektronica iets ombouwen en een sterkere motor gebruiken om er mee te kunnen vliegen.
    Het gebruikte materiaal was depron en dunne koolstof staafjes. Je moet ook heel goed aan het gewicht denken, als je een halve gram kan sparen dan moet je het doen. Hoe lichter hoe beter.
    Maak geen al te "lastig" model, een delta vliegt lastiger dan een "gewoon" model en heeft over het algemeen meer snelheid nodig om in de lucht te blijven.
    Kijk eens rond op de diverse sites van indoor vliegers daar kan je een enorme verscheidenheid aan modellen vinden, daar zit vast wat voor jou bij.
    Succes!

6. Patrick Wegener van het Klaustrophobia team te Braunschweig (http://www.unisport.tu-bs.de/~modellflug/klaustrophobia/klaust.htm) is hier sinds eind vorig jaar ook mee aan het experimenteren. Begin dit jaar heb ik hem met een eerste vliegtuigje hiermee zien vliegen, het werkt echt! Sindsdien heeft hij er nog aan gewerkt, op hun home-page kun je zijn model zien. Het systeem heeft inderdaad beperkingen maar het is dus zeker niet onmogelijk.

Groet,
    Paul van Alphen.

Deel Deze Pagina