Ik wil zelf een lader gaan bouwen... ik heb zelf al een keer een reflex-lader gebouwd met een ics1700 maar die laad (nog) niet snel genoeg, ik wil nu een lader gaan bouwen die tot 3 a 4 Ampere kan laden en er moet natuurlijk ook een ontlaadfunctie opzitten. heeft iemand nog leuke schema's lggen ???
Ik neem aan dat je zelfbouw doet als hobby project. Lijkt mij anders veel moeite om wat geld te besparen. Zelfbouw gebeurt bijna niet meer. Complete schema's vind je daarom weinig. Idee-en combineren kan wel. Vragen: Moet het op 12V werken (autoaccu), of kan het ook 220V? En hoevel cellen? Als het op 12V moet en meer dan 7 cellen, dan heb je een omvormer nodig. Niet onmogelijk, maar wel een stuk lastiger. Die 1700 chip is eigenlijk alleen een afslag mechanisme. Aantal cellen en stroom hebben hier eigenlijk niets mee te maken. Wat voor schema gebruik je nu? grote kans dat je het kan aanpassen. Aantal cellen: Met een paar onderdelen (spanningsdeler) pas je het schema aan voor elk aantal cellen. Stroom: De stroombron is een los gedeelte in het schema. dat kan je dus naar wens aanpassen, of een andere stroombron (omvormer, of gestabiliseerde voeding) gebruiken, of een idee stelen van een andere lader. Een andere manier is een temperatuur afslag gebruiken. Je hebt dan alleen een stroombron nodig. Ontlader: Bij computer laders is een ontlader vaak ingebouwd omdat je veel van de functies (display, CPU, koelplaat, aansluitingen etc..) kan hergebruiken en maar weinig extra onderdelen hoeft toe te voegen voor een ontlaad functie. Mischien kan je uit datasheets nog idee-en halen. ICS1700 http://www.galaxypower.com/organization/ics1700a.PDF Vooromvormer: http://www.it.lth.se/datablad/Analog/voltage/tl497.pdf
mee eens, maar hij doet het perfect. je kan met deze methode ook perfect "half dode" accu's opwaaderen. idd, ik ben trouwens nog wel op zoek naar een schakeling... t'liefst regelbaar 500mA tot 4 Ampere die ken ik ja, dat gaat altijd een keer mis t'is niet goed voor je accu ik zat er aan te denken om een capaciteitsmeter te intergreren, zoek ik ook nog een schema voor... die had ik al, maar bedankt voor de link [/quote] da's een interesante!, ik zag in de conrad ook een lader staan die kon vanuit een auto-accu 12 cellen laden met 4 Ampere, als ik die schakeling kan krijgen/vinden zal het helemaal compleet worden 8)