Zelf graafmachine maken

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door motormuis, 4 mei 2010.

1. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hallo graaf machinisten
    Loop eigelijk al lang met het plan rond , om een graaf machine te maken ,maar daar ik helemaal niets weet van deze materie ,had ik het volgende bedacht .
    Wil een Bruder Liebherr 922 kopen ,en deze geheel slopen ,en in metaal nabouwen .
    Maar hoe kom ik aan onderdelen ? ,waar is wat te koop ? zoals
    Hydraulica ,rupsen draaikrans enz.
    Wil hem niet als 2 druppels water op het origineel laten lijken ,maar ook wat van mij zelf
    er bij doen .
    Heb oa gezien dat op de giek van het model 1 cilinder zit ,daar wil ik er 2 hebben ,dat
    staat beter ,Porumd beter
    Nogmaals het moet geen kloon worden van het origineel ,wil zelf iets maken ,iets wat niemand
    heeft ,
    En hierbij hoop ik op jullie hulp ,want ik weet de weg nog niet

mvg motormuis

2. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Arie 32
    Kun jij mij vertellen waar je het een en ander heb gekocht van je graafmachine ?
    ik wil nl het zelfde als jij ,enkel iets anders

mvg Motormuis

4. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Hallo Motormuis,
    Welkom op dit forum en blij te horen dat er weer een graafmachine bouwer opgestaan is.

Ik ben zelf nog maar 2 jaar bezig en ben bezig met een caterpillar 330 (1:14).Dit is niet geheel schaal,wel wat maatvoering betreft maar niet alle details zijn aanwezig.Zo vind ik het belangrijk er iets van mezelf in te verwerken.Dat maakt het ook leuk.
    Wel moet ik zeggen dat nu ik er langer mee bezig ben ik er ook serieuzer in word.
    Ik kan mezelf niet meten aan een top bouwer zoals Stefanf bijvoorbeeld maar ik wil in de toekomst wel meer de richting op zoals hij bezig is.Met name de kracht van het hydrauliek spreekt me aan.Ook is het leuk om op den duur wat veranderingen toe te passen en alles meer ''echt'' te laten lijken.
    Als je wat weten wilt gewoon vragen en alvast veel bouwplezier toegewenst!

Groet Arie

5. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hallo Motormuis,

Dat zijn grootse plannen, daar ben je wel even zoet mee,

Ik weet niet wat hij mag gaan kosten, hoe handig je bent en of en zoja welke machines je thuis hebt. Hoe meer je zelf kan maken des te goedkoper, maar een 1500Euro aan materiaal en onderdelen ben je al gauw kwijt. Als het een beetje meezit kan je straks bij Stef aan o.a. hydrauliek komen.

Arie, Motormuis is al vanaf 2005 lid, dus langer dan jij en ik, dus hij kan ons beter welkom heten :D Nog bedankt voor het compliment van mijn kraan.

6. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hallo mede kraanbouwers
    Hartelijk dank voor dit welkom ,,ben inderdaad al langer lid ,maar niet in deze tak van de
    hobby .
    Loop al langer rond met het idee om zo,n graafding te bezitten kijk altijd mij ogen uit als
    ik ze zie werken op beurzen enz.
    Heb een paar maanden geleden een shovel gekocht ,en toen was natuurlijk het hek van de dam
    En nu wil ik dus een graafmachine gaan maken ,en dat ik daar wel even mee zoet ben
    dat weet ik ook ,maar dat is niet erg ,want ik werk niet meer dus ik heb tijd zat
    Nou ja tijd zat ,ben ook nog bezig om een zeesleper te bouwen dus als het zover is moet ik de tijd een beetje verdelen
    En dat het wat kost daar ben ik ook van overtuigd ,maar als ik op de site,van Wedico
    en degelijke kijk, zie je al gauw dat zoiets rond de 6000 euro kost .en daar zakt je broek van af.
    Heb vanmorgen een Bruder graafmachine besteld ,en deze wil ik helemaal slopen ,en in metaal nabouwen .
    Heb ook Stef benaderd voor een onderwagen ,want die kan ik niet zelf maken ,de rest zal wel meevallen (of niet )
    We zullen wel zien hoe een koe een haas vangt

mvg motormuis

7. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Je mag er alléén aan beginnen als je hier een VOLWAARDIG bouwverslag plaatst ;);)

mvg
    Maarten

8. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Ik denk dat dat wel lukken gaat.Veel bouwplezier toegewenst en dit topic wordt gevolgd!
    Behalve die onderwagen zou ik Stef ook even aan de mouw trekken voor wat hydrauliekcomponenten.

Groetjes Arie

9. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Ik hoop jullie niet teleur te stellen

mvg motormuis

10. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Nog Eigelijk niets te melden als dat ik een Bruder graafmachine heb besteld ,om hem als hij binnen is te ontleden .
    Heb ook een Onderwagen van een graafmachine besteld ,maar deze is niet klaar ,Word de volgende maand in productie genomen ,dus we moeten nog even afwachten ,is eigelijk niet zo erg

Want het ene moment weet je nog van niets en het andere moment komt er een stortvloed van informatie over je heen ,en deze materie is ook vreemd voor mij
    Maar dat komt wel goed ,Dus even verder niets

mvg motormuis

11. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Waar heb je de onderwagen besteld en wat was de prijs (mag via pb)?

Vriendelijk bedankt

mvg
    Maarten

12. Chineesefood

Chineesefood

Lid geworden:
    10 aug 2009
  13. fabi

fabi

Lid geworden:
    23 mrt 2007
  14. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Deckers
    Cineesefood heeft het antwoord al gegeven ,daar vind je alles wat je weten wil .
    En het is Hollands
    mvg Motormuis

15. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    niet uit belgië dus ;););) (neen, hoor, geen probleem:))

jammer alleen dat ik niet over zo'n budget beschik :D

mvg
    Maarten

16. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Vanmiddag mijn bestelde Bruder graafmachine ontvangen ,is zo te zien nog een heel ding

Moet me even beraden hoe ik dit uitekaar ga halen ,heb al wel gezien dat het netjes
    in een kist past om te vervoeren ,is eigelijk zonde om te slopen ,maar ja als je dan bedenkt
    dat als ik dit werkend heb, waarschijnlijk naast me,n schoenen zal gaan lopen .of ik heb de hele bende in de hoek gelazerd ,maar dat zal wel meevallen ,maar ik moet toch bekennen ,ik heb zoiets nog nooit gemaakt ,maar 1 keer moet toch de eerste zijn

mvg motormuis

17. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Als je dit klaar hebt ga je zeker naast je schoenen lopen want dan heb je wel wat bereikt.En dat is wel iets om trots op te zijn.
    Ga je de bruder alleen gebruiken als voorbeeld of gebruik je de bovenwagen ook?
    Uitelkaar halen valt wel mee hoor,voorzichtig wat peuteren en pulken en dan ligt ie zo uitelkaar.

Grt Arie

18. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Arie
    ik dacht de boven wagen te kunnen gebruiken ,want die ziet er toch wel goed uit ,weet enkel niet of alles wat er in moet later er ook in past,jij had het er al over dat hij wat aan de kleine kant was ivm de onderwagen ,kan hem natuurlijk net als jij vergroten maar hem dan niet verklo.... hoop ik .
    want het is met modelbouw in de regel zo ,je moet alles eerst 3x maken voordat je het goede heb
    En als ik hem dan naar de sterren heb geholpen maak ik wel een nieuwe van printplaat
    heb hele auto,s gemaakt van printplaat dus dat moet dan ook wel lukken
    Maar ik wil eerst met de giek beginnen ,dan kan ik later als ik de onderwagen heb de grote van de bovenwagen bepalen
    mvg motormuis

19. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Arie
    De steel en de giek die je overgemaakt heb ,waren die te klein ? dit vraag ik omdat ik niet de zelfde fout wil maken als jij .

mvg Motormuis

20. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Hallo,

De giek en steel heb ik opnieuw gemaakt omdat ik besloten had de bovenwagen van metaal te maken en deze te vergroten.Toen bleek dat de originele delen iets te klein waren.Op zich had het wel gekund maar de vergroting was puur persoonlijke smaak.

Als je de bovenwagen van bruder gebruikt kun je ook de bruder giek en steel afmetingen gebruiken hoor.

Deel Deze Pagina