zelf rotors maken

• Topicstarter Topicstarter baldasarre
  • Startdatum Startdatum
B

baldasarre

Guest
:roll: Beste mensen,

Ik loop al weken met het idee om zelf rotors te gaan maken voor heli`s.
Prop`s voor vliegtuigen zit ook in de planning.

Ik heb een adres die voor mij een mal kan maken en een adres die kunststof kan spuitgieten, deze mensen willen in hun vrije tijd met mij het experiment aangaan.

Mijn vraag is: heeft er iemand al eens een poging gedaan om bv zelf rotors te maken en wat zijn jullie ervaringen ermee. ?

Hoi hoi,

Zelf props maken, echter dan van hout. Gewoon uitzagen, snijden, schuren, lakken. Ze vliegen allemaal, echter je merkt wel duidelijk verschil, de één doet het gewoon beter dan de ander. De slowflyerprops wil verreweg het beste.
afb19883.jpg

vlnr: 8*xx in aanbouw, 10*8 gewicht 0,8 gram 8O , 10*4,7 gewicht 1,6 gram, 10*7 gewicht 2 gram. (Alle props zijn gelakt)
Ze zijn best stevig, echter een tikje op de grond, en ze breken. Je kan ze dan heel gemakkelijk met een drupje ca weer repareren. De lichtste is een geweldige prop op de Robbe Bucker Jungmeister, i.c.m. een zelfbouwbuitenlopertje.
De 2 grams prop heeft veel gedraaid op een Hacker B20-15L+maxon 4:1, met 8 celletjes 500AR (dit vermogen verwerkte de prop probleemloos).

De reden voor zelfbouw was het uiterlijk (houten prop), moest heel licht zijn, en zeker niet zo duur als een carbon prop. Voor mij een geslaagd projectje.

Succes. Gr.A.

Ziet er wel mooi uit zeg.
Maar denk je dat het ook voor een helirotor te doen is ??

Ik denk dat ik het wel ga proberen.

Wat voor hout heb je gebruikt ??

Hoi hoi,

Balsahout... 8O Echter voor de lichte props het heele lichte en zachte balsa, voor de props die meer op hun donder kregen de wat zwaardere balsa (soms bijna geen balsahout meer te noemen zo zwaar en hard). Maar vooral het laagje dunne lak, die er direct inzuigt, doet veel qua sterkte :wink: .

Ik denk dat voor microheli's balsa wel te gebruiken is, echter lijm dan aan de voorzijde een stripje vuren. Je zit dan wel met je loodstrips... probeer ze de eerste keer uit op een veilige afstand 8O .

Succes, gr. A.

Bladen voor echte heli's kun je niet spuitgieten, worden veel te zwaar of je moet gaan werken met gas-injectie of schuimmiddel. En of je dan ooit de stijfheid (vooral torsie-stijfheid) van GFK (laat staan CFK) bladen kan evenaren is nog maar zwaar de vraag.
En de blaadjes voor de Mini's en Micro's zijn volop te verkrijgen uit het goedkope verre oosten. Voordat je het juiste profiel e.d. goed heb ben je al enkele pogingen verder. En voor een beetje matrijs dat enigzins automatisch loopt ben je zo enkele duizenden Euro's lichter. Voor m'n werk ben ik bezig in de spuitgietmatrijsen, grote nadeel er gaat zoveel vrije-tijd inzitten.

Rick

Ik heb ook al enkele keren kleine rotors uit balsa gemaakt, zorg er wel voor dat je deze gaat lamineren, dit betekend kruisgewijs op mekaar lijmen, bv. 3mm dikke rotor - 3 lagen van 1mm balsa gebruiken. tijdens het lijmen moeten deze tussen 2 mooi vlakke platen worden geklemd zodat de rotors niet gaan kromtrekken.
Het beste is korte brede rotors te maken dan lange dunne, balsa kan niet altijd deze krachten aan (bij hoge toerentallen of onrustig vliegen)..
Zorg ook dat je rond het gat van de rotor (bevestigingsgat) een stukje plastic lijmt, zodat het balsa niet afscheurt door de middelpuntvliegende krachten..

Vriendelijke groeten
Steven 8)

De like90 bladen zijn erg makkelijk na te maken denk ik. De voorlijst (tot het dikste punt) is hard hout, het achterste gedeetle is balsa. Onder vlak en van boven een soort 3 hoek, folie erom en testen maar :)

Ziet er wel mooi uit zeg.
Maar denk je dat het ook voor een helirotor te doen is ??

Ik denk dat ik het wel ga proberen.

Wat voor hout heb je gebruikt ??

Als alternatief voor balsa kan je "potlodenseder / seder" gebruiken, deze houtsoort is vrij licht en toch stevig hout..

Groetjes
Steven 8)

ja, hey zeg :? ik zit nu al jaren in het houtonderwijs en ik wist wel dat je ceder met een c schrijft, ik verschoot ook even dat ik het met een s had geschreven,.. :roll:

Maar het gaat hier wel over rotors he :wink:

wees wel voorzichtig met het maken van rotorbladen
als je bv een heli hebt met een rotordiameter van 160 of zo dan wil je niet weten welke krachten daarop inspelen!!
om al niet te denken wat er gebeurd als een rotorblad het begeeft 8O '
zon blad vliegt met zeer hoge snelheid weg .en word naar mijn mening een dodelijk projectiel.(om nog maar te zwijgen wat er van je heli overblijft) :?
wees dus gewaarschuwd :wink:
groeten Gertjan

Back