Zelfbouw apogee

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door dentompie, 13 feb 2006.

1. dentompie

dentompie Guest

Hallo,

In de hoop eindelijk eens een goede en leuke SAL/HLG/DLG zwever te bezitten, ben ik beginnen bouwen aan de Apogee:
    http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm

Span: 1 meter
    Vleugel: massief balsa

Als hout gebruik ik een plank van 1cm dik gelijmd aan een plank van 6mm dik (ik vind er geen van 15cm breed). Ik vrees dat het totaal gewicht van de vleugel te zwaar zal zijn aangezien ik geen "superlicht" balsahout gevonden heb zoals in de bouwhandleiding beschreven staat.

Het is de eerste keer dat ik een vleugel maak op zo'n manier dus ik veronderstel dat er wel het één en ander zal mislopen...
    Dit heb ik tot u toe al gedaan:

1. Teken de vorm van de vleugel uit

2. Snij de vorm uit
    3. Schaaf de vleugel zodat de tippen dunner zijn (probeer dit verloop lineair te houden)
    4. Teken de gepast lijn over en begin te schuren!

5. Het resultaat

Nu heb ik natuurlijk een paar problemen:
    De achterste rand (trailing edge) van de vleugel wipt een beetje omhoog. Ik het het al proberen te stomen en met naalden op een plank te laten drogen maar het is niet verbeterd... Iemand tips?
    Ook vrees ik dat het iets te zwaar zal zijn... De ene vleugelhelft weegt nu 34gram. Het totaal gewicht zou echter maar 55 gram mogen zijn. (Door de lichtere elektronica die nu bestaat mag het mss wel ietsje zwaarder zijn). Zou het een oplossing kunnen zijn om cirkels te snijden in de vleugel en deze vleugel dan te bespannen?

Tom

2. Btje

Btje

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Lichter maken kun je inderdaaddoen door hem te bespannen en gaten erin te maken.

Achterlijst maken van een koolstof strip. Dan blijft hij recht.
    Quartel verkoopt goed spul van Maarten van Dijk (DPP).
    Dit zijn kleine kool stripjes die al taps van vorm zijn.

Verder leuk projectje

3. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Een vleugel maken op deze manier is redelijk eenvoudig, maar je moet dan wel een beetje kennis hebben van het hout en kunnen inschatten wat het hout doet als je het bewerkt. Dat omhoog buigen van de achterrand had heel misschien niet gebeurd als je die plank andersom gemonteerd had. Voor de rest gewoon doorgaan zo en bij dit eerste model niet te zeer op het gewicht letten en beschouwen als een leerproject. Bij een volgende vleugel ga je met de brievenweegschaal naar de modelbouwzaak en zoekt de lichte plankjes eruit, maar wel dan steeds op de houtnerf letten en opletten dat het balsa niet te bros is.

Overigens staat er ergens op internet en heel goede handleiding met betrekking tot het uitzoeken en gebruiken van balsahout.

4. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Tom

Gaten maken en dan de gehele vleugel bespannen met oralight is denk ik een goede optie. Door de gehele vleugel te bespannen heb je direkt een mooie gladde en lichte afwerking en kun je tevens de gekromde vleugel rechttrekken.
    Kijk ook eens naar de Kiss http://members.aon.at/wstark/bobo/entry/entry.html of de ander low budgetmodellen zoals de Kiss mini en de Gambler.

5. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Hallo Tom,

Ziet er goed uit.
    Leuk modelletje.
    Het vinden van lichter balsa kan wat lastig zijn.
    Een bouwmaat heeft zelfs bij een modelbouwwinkel een volledige verpakking doorgespit. In zo'n doos zitten misschien wel 200 plankjes.
    Het resultaat, 8 plankjes 12mm met een gewicht van 90 gram.

Is de achterlijst gegolfd of loopt het geheel naar boven of onderen.
    Is de lijst gegolfd moet het idee van Btje werken. heb ik ook gebruikt, zie foto. In plaats van koolstof heb ik vuren gebruikt. Maar koolstof is veel stugger.

Succes met de bouw

Frans

6. dentompie

dentompie Guest

Bedankt voor de nuttige tips!

Ik heb ook alle plankjes in de modelbouwwinkel gewogen... Het lichtste dat ik vond was er eentje van 105gram voor 10mm. Dus een derde zwaarder dan dat van uw bouwmaat! Met zo'n plankje zou de vleugel uitkomen op een kleine 25 gram:het streefgewicht dus!

Ik heb ook gezien op de site van Oralight dat het gewicht 36gram per vierkante meter is. In de veronderstelling dat ik 1/3e vierkante meter nodig heb; komt het dan nog wel voordeliger uit van de bespannen?

7. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Volgens mij zegt Mark Drela, dat je gewoon iets meer moet schuren, om het streef gewicht te halen.....

Je krijgt dan wel een iets dunner profiel, maar een echte "floater" gaat het toch niet (meer) worden met dit gewicht. Wel een model dat nog lekker vliegt met een beetje wind.

8. R. Maas

R. Maas

Lid geworden:
    1 dec 2005
    Leuk projectje Tom,

Na het stomen kun je de vleugel beter iets verder "doorbuigen", waardoor na droging de vleugel weer recht komt.
    Het probleem is alleen: hoe ver moet je doorbuigen, daar kom je alleen achter door het uit te proberen.

Roy

9. dentompie

dentompie Guest

Okee, tijd voor een kleine update!
    Ik was niet zo heel erg tevreden met de eerste vleugelhelft. Ik had een klein foutje gemaakt waardoor het profiel iets afwijkte. Herbeginnen dus! Ook heb ik een achterlijstje van enkele millimeters hard balsa gebruikt.
    Ondertussen zijn de twee vleugelhelften klaar en aan elkaar gezet:

Het gewicht van de vleugel is 70gram :( 14 gram te zwaar dus. Ik hoop dit te compenseren door een lichtere ontvanger en batterijen, maar dan zal ik de neus langer moeten maken, waardoor deze terug zwaarder wordt. Of zou ik er toch gewoon cirkels moeten uitsnijden en bespannen?

Nu wachten op de Avia Skinny buis om verder te werken!

10. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ziet er strak uit. Lijkt het zo of zit er ontzettend veel V-stelling in de vleugel 8O

11. dentompie

dentompie Guest

yup er zit idd heel veel V-stelling in. De bedoeling is om zo heel kleine cirkeltjes te kunnen draaien in kleine thermiekbellen!

12. dentompie

dentompie Guest

De meeste fotos staan ondertussen wel al hier:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37272

Maar toch, om het topic "af te sluiten":

Volledig klaar: romp + electronics: 46 gram
    Vleugel: 66 gram
    + helaas nog een klein 10 gram lood :(

Al gevlogen, maar wegens teveel wind enzo nog niet echt goed :)

Fotos:

13. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    @ DenTompie,

Die 10 gram is wel uit de neus te halen.
    Ik zie dat je de antennedraad naar achteren om de staartboom hebt gewikkeld. Ik weet niet of dat wel zo geweldig is voor de ontvangst, maar dat terzijde.
    I had ook last van een wat achter liggend zwaartepunt.
    Als de antenne naar beneden uit de romp hing geen het al een heel stuk beter.
    Hier komt toch een voordeel van de vol balsa vleugel.
    Als je met een mesje aan de onderzijde een snede maakt van de wortel naar de tip, zeg 1 cm achter de voorlijst, kan je hierin heel gemakkelijk een 0.3 mm koper of stalendraadje duwen. Hieraan soldeer je de antenne draad. Uiteraard moet je de lengte van de antenne gelijk houden. Dus inkorten met de lengte in de vleugel.
    Ik gebruik een ontvanger met een antenne van 50 cm lang. Dus eenvoudig in een helft onder te brengen. Heb je een langere antenne kan je een lus maken.
    Of dit nadelig is voor het bereik, ikweetniet.

Frans

Deel Deze Pagina