Zelfbouw dlg project

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door David Wielemaker, 6 dec 2005.

  1. Ik vrees dat ik aangestoken ben met het dlg virus, na het zien van wat foto's filmpjes en verslagen MOET ik gewoon ook zo'n ding hebben :p
    Kopen is te duur en zelfbouw een uitdaging dus die beslissing was snel gemaakt....
    Hier komt dus een bouwverslag zodat jullie commentaar kunnen leveren op mijn newbie gekluns :wink:
    Na wat zoeken kwam ik de Supergee tegen.
    Vorige week even een schuimsnijder in elkaar geknutselt en een poging gedaan tot snijden, dat viel niet mee..... (ik werkte tot nu toe vooral met depron). Maargoed het is uiteindelijk toch gelukt de grove delen zijn nu uitgesneden:
    [​IMG]
    Zoals te zien op de foto is mijn romp nogal anders dan het originele ontwerp, deze gaat ook de rolroerservo's bevatten en sluit (als het goed gaat) direct aan op de vleugel.
    De staart is gemaakt van 6mm depron en het hoogteroer is versterkt met 2x 1mm koolstof staafje (dit ga ik misschien ook nog doen met het richtingsroer).
    Ik wil de vleugels en romp bekleden met epoxy en kevlarmat van ergens rond de 35 gram/m² (of zou ik iets anders moeten gebruiken, roept u maar)

    To be continued....
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er aardig uit! Wil ook al een tijd zoiets doen, (ook supergee) Heb de staartvlakken al gemaakt, maar verder licht het nog wat stil.

    Ga je voor kevlar? Weet je al waar je dat gaat kopen? Mij leek het wat prijzig, vandaar dat ik heel dun glasvezel klaar heb liggen.
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ik heb in totaal 3 van die supergee's in elkaar geknutseld waarvan de eerste echt veeeeel te zwaar was. De andere twee kwamen aardig in de goede richting en heb ik redelijk veel van geleerd. Bouwverslagen staan nog in dit forum.

    De allergrootste tip die er is is dat je goed op het gewicht moet letten. Vooral achter het zwaartepunt echt geen druppel teveel lijm gebruiken. Aansturen van hoogte en richting NIET met 0.8 staal. Echt loodzwaar dat spul. Elk grammetje teveel achter bij de staart moet met 5 gram lood in de neus gecompenseerd worden. Je hoeft geen grammetjesfreak te zijn maar een beetje opletten hoe je iets gaat maken en plakken levert snel een gram of 50 winst op.

    Frans en Hans zijn ook bezig met een zelfbouw/ontwerp DLG. Ben erg benieuwd naar hun vorderingen.
    In Japan wordt ook heel wat afgeknutseld op DLG gebied. Een uit de kluiten gewassen Chuckie deed het verassend goed zag ik op een filmpje. Werner Stark vliegt ook alweer wat jaartjes met zij Kiss modellen. Erg simpel qua opbouw en toch een goed vliegend model.
    link naar bouwtekening en info is te vinden op www.f3k.nl

    succes met de bouw
     
  4. R&G verkoopt kevlar en epoxy, Hoby-in zou hier leverancier van moeten zijn (staat op de site van R&G) maar zegt in een mailtje het niet te hebben....
    Er is ook nog een nederlands bedrijf composite models, daar maar eens naar mailen en anders direct bij R&G bestellen (wel veel verzendkosten :( ).
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
  6. Boxed

    Boxed

    Lid geworden:
    3 aug 2004
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Groningen
    Die foto ziet er best goed uit David. Waar is die staartboom van gemaakt eigenlijk, die zou ik wel stijf maken want anders tolt je model als je hem tipslingert.

    Ik heb zelf in een hengel winkel het stijfste hengeldeel(met koolstof) gekocht en dat bleek goed te werken.
     
  7. De staart is een een zeer sterke 6mm koolstofvezel buis.
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Die koolstofbuis (vliegerstok) lijkt sterk maar buigt toch teveel door bij een stevige worp en is erg zwaar.
    Als je toevallig nog een carbon hengeldeel hebt liggen zou ik die gebruiken en anders gewoon die vliegerstok nemen hoor. Ik wil je niet ontmoedigen. Bij het vliegen van je eerste model zul je al snel hebben van "Bij de volgende ga ik dit en dat anders doen" Mijn eerste modellen zijn altijd van die proefballonnetjes. Als ik het idee heb dat er echt veel meer in zit ga ik voor het tweede model met beter materiaal.
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mijn 1e is de quickflickII, die vloog best lekker tot er een hond op me vleugel stond te stampen...
    Bij die had ik een koolstof vliegstokkie van 8!mm gebruikt. Beetje te zwaar voor zo'n licht vliegtuig, maar zeker wel sterk genoeg!

    Voor mijn volgende heb ik een skyshark gekocht. Die zijn ook taps toelopend en behoorlijk sterk en extreeeeeeem licht :D (hoop sterk genoeg)
     
  10. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Sietse,

    Wat is het gewicht en diameter van deze skyshark?
    Waar gekocht tegen welke prijs?
     
  11. Mijn staartboom is nu 82cm (moet dus nog ingekort worden) en weegt 19gram.... eerst maar gewoon deze proberen en als het tegenvalt kan ik altijd nog iets anders kopen, deze bijvoorbeeld (dlg long allegro boom).
    En over de accu:
    Ik wil soieso lipo, en dacht aan etech 450 (2s) deze weegt 25 gram. De etech 250 (14 gram?) is ook nog een optie maar dan moet ik waarschijnlijk toch nog lood in de neus stoppen en met 450 kan ik langer vliegen....
     
  12. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Vroeger (jaar of 10 geleden alweer) heb ik veel vliegers gebouwd en gevlogen. Er waren toen ook gewikkelde vliegerstokken. Hierbij waren de stokken kruislings schuin gewikkeld met koolstof, inplaats van de lineair gevormde koolstofstokken. Deze waren zeker stijver.
    Onlangs nog in vliegerwinkels geweest, maar ik zie ze daar niet meer. Volgens mij kwamen die gewikkelde stokken uit een fabriek in Dronten ofzo.

    Groet,
    Bas
     
  13. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    mike woodhouse uit engeland verkoopt staartbomen voor F1A (vrijevlucht) deze zijn stijf genoegd voor een dlg.

    De epoxy die je moet hebben bij hobby-in is de LF2 (heeft meen ik een naams verandering ondergaan maar ze snapen wat je bedoeld met lf2)

    Kevlar en kool kun je bij emc-vega in duitsland bestellen
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn toekomstige staartboom heb ik dus van vliegerop, ze staan alleen niet op de site.

    Tis een Skyshark Response Airfram 15.
    Taps toelopend van 8 naar 5 mm (buitendiameter)
    Lengte is 82,5 cm en hij weegt ongeveer 15 gram. (niet zo nouwkeurige weegschaal).

    Op die manier is de Skyshark ook gewikkeld. Zorgt voor een betere buigstijfheid.
    Oh ja, Hij koste dacht ik iets van 7 euro ofzo.
     
  15. Kevlar en epoxy gevonden: :p
    Hoi David,

    Als kevlar heb ik A36 met een gewicht van 36 gram/m2 en is geweven met A22 garen in een 7x7 strengen per 1cm2 dit kost per meter €23,00

    voor epoxy hars heb ik L285 een luchtvaarttoegelatenhars en twee verharders H285 met 60 min potlife en 24 uur uitharding,en H287 met 120 min ptolife en 36 uitharding.
    dit kost voor:
    1,75 kg set L285/H287 € 32,00
    0,875kg set L285/H287 € 19,00
    1,75KG set L285/H285 € 30,00
    0,875KG set L285/H285 € 18,00

    groeten ruud
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ruud Zandvliet?? 8)
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.877
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een enkele vliegerstok is een beetje zwaberig. De tapse stok is erg mooi maar nog slapper dan de rechte variant. Een oplossing is om twee 3P stokken naast elkaar te plaatsen. Natuurlijk over de gehele lengte verlijmen met secondenlijm. Echt het is verbazingwekkend hoe stijf deze combinatie wordt. Tja een stok weegt 14 gram, twee dus 28 gram. (een echte DLG stok weegt vaak rond de 24 gram) Dat is wel wat veel maar je kan een beetje gewicht winnen als je net na het hoogteroer een van de twee stokken inkort. Op de doorlopende stok kan je dan het richtingsroer monteren.

    O ja, Kevlar is een geweldig materiaal. Maar niet geweldig voor je schaar. het spul is wel enigzins te snijden. knippen gaat met een speciale schaar (duuuuuuuuuuur) of met een schaar met vlak geslepen snijkanten. Normaal heeft een schaar op het snijvlak een hoek kleiner dan 90 graden. Deze hoek moet je op 90 graden slijpen, en dan schijn je kevlar te kunnen knippen.

    Het is mooi om te zien dat DLG-en een beetje begint aan te slaan.

    Dus, Doe mee met DLG,


    groeten Frans
     
  18. peytr

    peytr Guest

    Nou......een goeie blijft wel rond de 15. Een 24 grams boom zou bij mij een andere bestemming krijgen, echt. Met een 24 grams boom zou ik de loodvoorraad maar al vast uitbreiden; De Supergee is getekend voor een 13 grams boom..........en dan licht het zwaartepunt dus goed. 11 gram meer in de boom vraagt om ongeveer 33 gram ballast om de boel weer op zijn plek te krijgen, bij de verhoudingen van de Supergee, vooropgesteld dat het je lukt om een stabilo van 5 gram te bouwen..........

    @ David:

    De 6 mm vliegerstok kun je wel gebruiken, mits het een Excel is. Er zijn wat andere merken RCFs op de markt, die minder stijf zijn. Ik bouwde een Supergee derivaat (lijkt er wat op, maar is het niet) en daar ging ook zo'n RCF 6 in. Het werkt, al is het niet super. Joost (elders op dit forum) bouwde ook al eens een Supergee met een RCF 6. Bij het werpen zul je wel last hebben van zwabberen, maar dat stabiliseert direct uit. Het kost je wel een aantal meters werphoogte, maar breken zal ie niet. Bij een goede werptechniek valt de doorbuiging nog wel mee hoor.

    Overigens heeft de niet wedstrijdvlieger wat dit betreft een gemakkelijk leven. Op een goede thermiekdag pak je regelmatig op geringe hoogte op en hoef je je dus geen bult te slingeren. Is er weinig thermiek dat ga je wat anders doen of gebruik je desnoods een elastiekje en pak je op 50 meter weer lekker een belletje.

    Ik begrijp dat je je kistje een beetje low tech wilt houden (zou ik in ieder geval doen met een eerste poging). Voor de cellen zou ik dan ook gewoon voor de 350 GP Nimhs gaan. Die wegen minder dan 30 gram met zijn vieren en die heb je zoiezo nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Ze zijn lekker klein en je kunt ze dus eenvoudiger voorin krijgen dan die Lipos. Mijn kistje weegt 260 gram, en daar zitten ze ook in, naast (te zware) GWS Picos. El cheapo all the way.......
     
  19. De vliegerstok is een 'Exel Extreme', dit was de sterkste in de vliegerwinkel.
    Het zwaartepunt is onder andere een reden waarom ik heb besloten om de rolroerservo's in de romp te plaatsen ipv in de vleugel (hierdoor zitten ze verder naar voren).
    Ik was niet van plan om 'low-tech' te gaan, als ik het doe doe ik het liever goed (met kevlar en lipo's dus). En met die lipo's kan ik weer langer vliegen :wink:

    Dit zijn trouwens de vorderingen:
    Het rompje is een beetje rondgeschuurd, doorgesneden en er zit een plankje in voor de servo's (rolroerservo's zitter er in)
    [​IMG]

    De vleugeldelen zijn aan elkaar geplakt, aan de boven en onderkant zit er een 1mm koolstof staafje in als ligger. Doordat deze redelijk ver uit elkaar liggen is het zeer sterk, alleen in het midden waar de stokjes aan elkaar zitten met een stukje houten ligger is het niet echt sterk dus daar komt wat extra kevlar overheen.
    Er zitten nog wel wat hapjes in de vleugel dit moet ik nog bijwerken.
    [​IMG]
     
  20. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi David,

    Ziet er goed uit,net contact gehad met m,n leverancier het kevlar is onderweg dus deze week weer ruim voorradig.

    groeten ruud
     

Deel Deze Pagina