zelfbouw jet

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Halmar, 31 okt 2003.

  1. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Hoi,

    Ik ben begonnen met het bouwen van een jet voor mijn pt-15. ik wil hem gaan aandrijven met een speed 700.
    ik ga hem bouwen van afvoerlijding koppelstukjes, die hebben een binnendiameter van zo'n 45.5 milimeter en daar past de schroefprechies in.
    de schroef is er eentje met vierkante bladen zodat ze mooi op de buis aansluiten.
    alle tips zijn welkom, zodra ik foto's heb post ik ze wel.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten Halmar
     
  2. Gerjan

    Gerjan Guest

    je bedoelt vast mm in plaats van cm

    groeten Gerjan
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    :lol: :lol: :lol: ..................jep

    Groetejes Halmar
     
  4. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Halmar,

    Leuk project.
    Heb je al een idee waaruit je het "uitlaat-stuk" (deel waar het water de jet verlaat en dat stuurbaar moet zijn) gaat maken? Ik heb regelmatig staan te kijken bij de tuinspullen; de gardena koppelstukken etc. maar daar niets bruikbaars tussen kunnen vinden.

    Uit de foto lijkt het dat je zelf pijpstukken in een hoek aan elkaar plakt. Waarom gebruik je geen bestaande hoekstukken??

    Nog een vraagje: welke schroef gebruik je?? (Merk, type, waar gekocht??)

    Ik ga je project in ieder geval volgen.

    Succes.
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Hoi

    Ik ga een stukje van een vuurpijldop gebruiken voor de nozzle, die vernouwing in de uitlaat zodat het water een wat hogere snelhijd moet krijgen. de stuurbuis word denk ik van 2helften aan het begin zodat hij daar wat breder is er geen water langs spuit, en aan het eindnog een recht stukje (zie tek).
    de bestaande hoekstukken hebben van binnen een vernouwing zodat de buis stevig blijft, maar ik ben bang dat als ik die stukken ga gebruiken het water niet goet doorstroomt en de jet lucht gaat slaan.
    de schroef is een marx 4 blad van een shottle aandrijving. ik heb een keer 2 van die schroeven gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten Halmar
     
  6. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Nou heb ik niet zoveel met boten (carriers uitgezonderd) maar dit project vind ik wel enorm geinig. Ik hou van aandrijfsystemen, helemaal als het in de buurt komt van straalmotoren :D . Hou ons op de op de hoogte.
     
  7. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Ik heb de as er nu ingelijmt en ben bezig met de stator.
    toen de as eenmaal vast zat kon ik het niet laten om nog zonder stator hem even in de gootsteen te houden en er een beetje stroom op te zetten. met 2 volt komt er iets water uit,hij doet het dus. eens kijken wat er gebeurt met 6 volt. Ha da is leuk, de gootsteen is een kwart leger (toen kwam er lucht in de jet) en de halve batkamer nat... en ik wou met 12 cellen gaan varen...

    [​IMG]
    de jet, het begin van de stator en de nozzle

    Groeten Halmar
     
  8. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    eei ziet er echt leuk uit hoor ben benieuwd hoe hij er uit komt te zien als hij af is :lol:

    gr dick
     
  9. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Kan iemand mij uitleggen wat de precieze werkingvan een jet is,onder hoge druk het water verplaatsen snap ik.maar dan........sturen?achteuit?

    en waar zuigt de jet het water weg dat ie 'uitspuugt' ? en wat is de werking van de schroef in de jet?

    veel vragen en ik hoop op nog meer antwoorden!

    Alvast bedankt!
    Arnold
     
  10. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Misschien is er wat over te vinden op intenet.
    In de jaren 60 is er uitgebreid over geschreven in het hobby blad MODEL BOATS. Er is ook een commerciële versie te koop geweest onder de naam HAMILTON JET. Misschien zijn er nog exemplaren van te vinden.

    Vr.Gr. Hans.
     
  11. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
  12. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    de jet is iegelijk een schroef in een buis, en deze is in de boot geplaatst zodat er dus niks onder de boot uitsteekt. dat kan zeer handig zijn voor bijvoorbeeld een reddingboot.
    de straal die achter de boot uitspuit is doormiddel van een beweegbare buis naar links en rechts te draaien en zo kan de boot dus sturen. om achteruit te varen zit er een keerklep op, deze kun je achter de straal draaien waardoor de waterstraal naar voren word gebogen en de boot gaat dan achteruit.
    via een gat in de romp, aan de onderkant kan de jet zijn water aanzuigen.
    de schroef, het water naar achteren stuwen en dus ook wegspuiten. achter de schroef zit een stator, deze zorgt ervoor dat het schroefwater niet gaat ronddraaien en andere gekke dingen gaat doen waardoor hij niet vooruit zal gaan. ook word door de stator het moment weggenomen en zou de boot geen afwijking mogen vertonen bij voor en achteruit varen.

    de jet is inmiddel al ingebouwt en als het een beetje meezit kan hij vandaag proefvaren.

    [​IMG]
    klaar om in te bouwen

    [​IMG]
    weer eens wat anders, een pt met jet

    [​IMG]
    nog duidelijk zijn de plaatsen waar de vorige aandrijving zat

    Groeten Halmar
     
  13. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Hij heeft gevaren, gaat nog best snel :twisted:
    met acht cellen gaat hij aardig, en met 12 heeft hij de snelhijd waar ik tevreden mee ben.

    [​IMG]
    optrekken

    [​IMG]
    en jagen :twisted:

    ik heb op het moment allen wat problemen met oververhitting van de regelaar :(

    Groeten Halmar
     
  14. No1Uno

    No1Uno Guest

    Je bent weer lekker bezig Halmer ;) Ziet er goed uit allemaal 8)

    Dat achteruitvaren snap ik nog niet helemaal, maar dat komt vast wel als ik het een keer in werking zie ;)

    Kuup up the good work ;)

    Marco.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    Mooi werk, Halmar! Had ik niet gedacht met een paar stukkies PVC-pijp. Ik vreesde dat de hoek tussen inlaat en nozzle te abrupt zou zijn, maar zo te zien valt dat mee. :lol: En die regelaar? Ach, desnoods waterkoeling er omheen, of effe sparen voor een zwaardere! Dat zijn de problemen niet!

    Sepciaal voor @Marco: De omkeerfunctie van de jet.
    zoals je ziet komt er een puist water uit die jet. Als je nu achter die waterstraal een klep laat zakken, die het water voor naar voren stuwt, onder de boot, krijg je geen stuwing naar achteren, maar naar voren. Voorwaarde is wel dat de servo die dit doet een redelijk sterke moet zijn.
    Je remt dus met vol gas naar voren!
    Ooit heb ik met de Azimuth Atlantic Challenger (met 2 jets) een grote fout gemaakt: Ik wilde een bocht maken, maar die viel te groot uit. Remmen dus! En wat doe ik: Ik trek het gas dicht! Geen rem! En m'n model vloog met bijna volle vaart de kant op. Gelukkig stond het water bij ons hoog, en vloog het (peperdure en gloednieuwe!!) model het glooiende gras op. :help: Schade: Niks, nada, noppes, niente, rien! Dit dankzij het feit dat er niets onder de boot uitsteekt... enkele hartverklepperingen later de boot maar weer in het water gezet en de accu's verder leeggestookt...

    Roel
     
  16. hilbren

    hilbren Guest

    hey halmar, zo'n project heb ik ook nog ergens liggen, t'is goed dat je het even voor mij uitgetest hebt :wink:

    effe 1 vraagje waar heb jij die schroef vandaan ??

    ik wil die jet gaan gebruiken op m'n zelfbouw speedboot.
    (staat op m'n site, als je interesse hebt)
     
  17. No1Uno

    No1Uno Guest

    Bedankt Roel 8)

    Nou begrijp ik het ook ;) Eigenlijk best simpel, maar inderdaad even opletten bij een noodstopje ;)

    Marco.
     
  18. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    en het links/recht verhaal gaat dus ook via een servo,dus met een 2kanaals zender zou het moeten lukken??

    Arnold
     
  19. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Ik vaar nu met 2 kanalen, en nog zonder achteruit. glijd akeleg lang door als je het gas dicht gooit. met 2 kanalen is achteruit denk ik een beetje lastig, hoe wil je de servo voor de keerklep dan bedienen?

    Roel,
    de regelaar is al watergekoelt :(

    Hilbren,
    Hat ik al een eerder verteld, is een schroef van een MARX shottle aandrijving. geen idee waar je die kunt krijgen...

    Groeten Halmar
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    Schroefje kwam me al bekend voor: Zit o.a. in de schottels onder dat grote oranje/rode werkschip van Graupner (Seabex One)
    Wellicht dat via Graupner aan reserve-schroeven te komen is.

    Twee-kanaals zender lijkt me een beetje lastig; een optie zou zijn om een instelling te maken dat als je het gas vol open hebt en dan de trim erbij zet, de keerklep omlaag komt... Maar of dat goed werkt? Ik heb zo m'n twijfels...

    Roel
     

Deel Deze Pagina