Zelfbouw Mini Mono

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 8 jul 2024.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Ha mede-forummers, dit is mijn laatste projectje, een 50cm mini mono, gebaseerd op het Wildthing ontwerp van John Finch.

    [​IMG]

    Het is een simpel te bouwen bootje, ook voor beginners. Ook voor een redelijk budget; voor minder dan €250,- compleet met zender, lipo en lader, of ca €175,- als je al een zender en lader hebt.
    Mocht je er 1 willen bouwen, hier kan je mijn (A1 formaat) tekening downloaden: https://drive.google.com/file/d/18h5v1BeNiVeqVx38g8DY5kYUVbUtM2Ao/view?usp=drivesdk

    De ribben kan je van 2.5-3mm triplex maken. Voor de beplating heb ik 1mm dik berkentriplex gebruikt. De aandrijving is een setje, compleet met strut, 4mm flexas, buiten-as en teflon voering.

    [​IMG]

    Voor nu heb ik een Roxxy 28mm 2600kV inrunner gemonteerd. Met een €25 watergekoeld 50A regelaartje en een houten lipo-houder, begint het erop te lijken:

    [​IMG]

    Een roertje met water-pickup, aangestuurd door een mini servo. Bij elkaar ca €12 met de roerstang en rubber balg. De turnfins en trimtabs heb ik zelf gemaakt:

    [​IMG]

    Het rompje heb ik vanbinnen en buiten in de lamineerepoxy gelakt. Normaal zou ik er een weefseltje overheen doen, maar ik wilde het een beginners-bouw houden, dus ik heb die stap overgeslagen. Nou ja.. alleen het hardschuim cockpitje heb ik wel gelamineerd . Een houten vorm zou ook kunnen, als er maar iets een bobbel op komt, voor de motor met waterkoeling.
    Vaarklaar, met 3S 3000mAh lipo, komt de mini mono op 873gram uit. Dat moet goed vooruit komen!

    [​IMG]

    En varen maar! De eerste vaart met een 32mm messing propje gaat al lekker. Wat vaart dit leuk! Volgas door de bocht en ook de snelheid valt niet tegen met 48km/u.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2e run monteer ik een 36mm propje. Daarmee gaan de bochten nog beter en is de topsnelheid 53km/u.

    Afgelopen weekend hebben mijn zoontjes van 11 en 9 hem ook aan de tand gevoeld. Wat een lol! Dit keer halen we 55km/u met de 36mm prop. Ik had hier en daar even een stress momentje, of de boot wel heel zou blijven , maar het sturen gaat ze goed af.

    Nadat de jongens uitgespeeld waren, heb ik een run gemaakt met een 4S lipo. Dan gaat het ineens serieus hard! Op de kant zie ik op de gps een topsnelheid van 80km/u .

    [​IMG]

    Video van afgelopen weekend:


    Mocht je hier nog lezen en geïnteresseerd zijn in de video-bouwserie, zie dan hier:

    Ik er ook een video bouw-serie van gemaakt. Zie hier deel 1:
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2024
    Unusual RC, mac, tone en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.827
    Locatie:
    Sneek
    Netjes!
    Op 4S zou je nog wat groter kunnen proppen want de toeren en snelheid lopen op een gegeven moment niet meer op...

    Groeten, Jan.

    (P.S.: Een taser is uitstekend geschikt om linkerbochten af te leren, zal alleen wel weer niet mogen.)
     
    cadcam en Dirk Jan vinden dit leuk.
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de tip, Jan! Ik ga binnenkort nog eens testen met deze setup. Daarna zet ik er een Rocket 2948 3450kV motor in, op 3S. Dat komt bijna precies op hetzelfde toerental uit als de huidige 2600kV motor op 4S. Die motor heeft vermoed ik wat meer power (ik heb er ook een op mijn Cozy F1 Tunnel). Daarna eens kijken of er nog een groter propje achter kan.

    Samen met mijn zoons varen is zeker een hoop lol en herinneringen maken. Ze zijn niet zo besmet met het virus als ik, maar als pa zegt dat hij een bootje voor ze heeft gemaakt, willen ze die zeker wel testen

    Een taser, haha. Laten we dat maar niet doen. Ik zie het al voor me. Een lipo eraan gekoppeld en gaan

    Gisteren weer gevaren. Mijn oudste zoon op 3S en ik op 4S. Dit keer op een ronde plas, waar we mooi rondes konden varen. Op 4S is dat spectaculair, met een topsnelheid van 73km/u.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    cadcam, M.l.v.Doesburg en wvr vinden dit leuk.
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Filmpje van mijn post hierboven:

     
    Tino, Carbohans, Dim L en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb zoveel schik met dit bootje, dat ik nu een carbon versie aan het bouwen ben.
    De carbon plaat heb ik van 2x 200gr/m2 weefsel gemaakt, met 45 graden verschil in de weefsel richting. Op een vlakke ondergrond tussen 2 platen geklemd met lijmklemmen. Dat geeft een 0.3mm carbon plaat als resultaat. Nog behoorlijk flexibel, maar dat komt goed.

    Om de vorm erin te krijgen, heb ik de spanten wel gebruikt. Deze heb ik ingevet, zodat ze niet zouden hechten met het plaatwerk.
    De spiegel is wel van hout, zodat ik er inserts in kan persen, voor het monteren van de hardware.

    [​IMG]

    De aluminium profielen zorgen voor een rechte bodem.

    [​IMG]

    De spanten kwamen makkelijk los. Hier en daar zaten ze toch vastgepikt. De plaatdelen heb ik met secondelijm aan elkaar gelijmd.

    De delingen tussen het plaatwerk heb ik nog een strookje weefsel gegeven. Het geheel is super sterk en tot nu toe slechts 88 gram.

    [​IMG]

    Het dek heb ik van 3 lagen carbon gemaakt. Dat had achteraf niet gehoeven, maar hij is al gelamineerd. De hardware is ook al besteld. Een Rocket 2948 3450kV met een ZTW 60A regelaar. In eerste instantie op 3S. Als het op het water blijft, ga ik 4S proberen. Ik gok dat hij dan over de 100km/u moet kunnen halen.

    Vanavond met de houten versie 84km/u gehaald met een 2600kV inrunner op 4S en een 36mm propje.

    [​IMG]

    Op oude 3S packs voer hij 57km/u. Mijn zoontje weet daar goed mee te sturen.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben weer wat verder met de carbon Mini Mono. De neus is gevuld met PUR schuim en ik heb de motorsteun gemaakt van 2mm carbon plaat.
    De volgende stap is het dek erop lijmen.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Unusual RC, mac, Dim L en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. cadcam

    cadcam

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    49
    Locatie:
    brakel
    ziet er weer super uit
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Het dek zit op de carbon Mini Mono. De lipo-houder heb ik gemaakt van 2x 200gr carbonweefsel. Eenmaal in de romp gelijmd, is dat mooi stevig.
    Deze Mini Mono krijgt een 60A ZTW regelaar. Iets groter bemeten dan de houten versie (50A), zodat ik iets grotere propjes kan proberen.

    [​IMG]

    2 broertjes naast elkaar:
    [​IMG]

    Gisteren weer gevaren met de houten variant. Samen met mijn zoontjes, die ook steeds beter gaan sturen.



    Op nieuwe CNHL 3000mAh 70C 3S lipo's hebben we er weer 1 km/u bij gesnoept. We zitten nu op 58km/u.

    [​IMG]

    De berillium 436 prop heeft zijn beste tijd gehad. Die was de vorige keer verbogen. Ik heb hem weer terug gebogen, maar hij is er niet beter van geworden.
     
    HeliKoper, Dim L, Tino en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Enkhuizen
    Leuk hoor ziet er weer super uit.

    groet Jan.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt Jan

    Ik houd de bouw van de carbon versie ook bij met een video bouw-serie:

     
    cadcam vindt dit leuk.
  11. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hi Dirk Jan,

    Wat je ook nog kan doen is het Carbon onder vacuüm zetten, heel je nog wat overtollige hars mee uit.
    Gebruik handschoenen als je met epoxy bezig bent, het blijft chemische rommel.
    Als je pech hebt kan je er eczeem van krijgen waar je niet meer vanaf komt.

    Succes met het bouwen en blijf vooral filmpjes maken, is erg leuk om te zien..:thumbsup:

    Groet Jan.:bye:
     
    cadcam vindt dit leuk.
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Jan, je hebt helemaal gelijk wat betreft de handschoenen. Ik zal er voor mezelf strenger op zijn.
    Vacuum vormen is zeker lichter en ook sterker. Maar de middelen die je daarvoor nodig hebt, krikken de prijs ook aardig op. Denk aan een pomp, vacuumzak materiaal, afdichtingsmateriaal, slangen, ventielen, ademend weefsel, peel ply etc. (Je weet het beter dan ik). Net als met veel mooie technieken, houd de prijs me een beetje tegen. Daarnaast vind ik het ook leuk om te laten zien, dat je zonder duur materiaal ook heel ver kan komen
     
    cadcam en Dim L vinden dit leuk.
  13. cadcam

    cadcam

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    49
    Locatie:
    brakel
    dat valt wel mee met een pomp uit een koelkast kom je al een eind
    en gaatjes folie die ze voor bloemen gebruiken is ook niet duur en werkt ook
    en als je peel ply en vacuum folie heb ik nog wel voor je

    gr Jan
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  14. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    Hi Jan! I use simple vacuum storage bags for clothes which I buy locally from the supermarket. They are very cheap and can be used more than once. I also use a standard vacuum cleaner machine. The results are very good and you can achieve almost the same result as the more expensive gear. See also the respective tutorial video in eazycomposites:

    https://www.easycomposites.co.uk/learning/hand-laminate-vacuum-bag-simple-part

    The breather fabrics are also not expensive:

    Breather
    https://www.easycomposites.eu/breather-fabric

    Peel ply
    https://www.easycomposites.eu/peel-ply

    The vacuum method can also give nice and strong results in simpler cf constructions such as carbon plates.

    I think that is worth trying it in the future:)
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2024
    cadcam en Dirk Jan vinden dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    I will definitely try the house hold vacuum bag method! And from there, maybe upgrade to actual vacuum bagging.

    @Jan Ilmer: bedankt voor het aanbod
    @Dim L: cheaper than I thought for sure! Thanks for the links
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2024
    Dim L en cadcam vinden dit leuk.
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Vandaag heb ik voor het eerst met de Rocket 2948 3450kV motor gevaren. Op 3S kan je volgas de bocht door en vaart de Mini Mono 72km/u

     
    cadcam en lecraM vinden dit leuk.
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    De carbon Mini Mono heeft ondertussen een waterkoeling pickup in de bodem gekregen en ik heb zelf een strut geknutseld van carbon en aluminium. Deze Mini Mono heeft een 4mm flexas i.p.v. een 3.17mm flexas. De grotere propjes zijn vaak met een 4mm gat uitgerust en hier passen ook hogere naaf propjes op.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het volgende klusje wordt het roer. Dan is het nog een keer in de epoxy / lak zetten en dan varen maar.
     
    Dim L, Tamiya1970, mac en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    That is one good looking, light, high performance mini strut which you cannot find in the market! I love it!
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Thanks Dim!

    Ik heb een bouw video gemaakt van het maken van de stinger, de waterkoeling en het maken van het kapje:

     
    Tamiya1970, Dim L, cadcam en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Veenendaal
    Er zit ondertussen ook een zelf geknutseld carbon roer gemonteerd. Deze is 50% lichter dan het Ali roertje van de houten Mini Mono.

    [​IMG]

    De Houten Mini Mono vaart 75+ km/u op 3S met een 436 3-blad propje van TFL. De acceleratie is ook top met die prop.
    De 50A regelaar was te licht in combinatie met de Rocket 2948 3450kV motor. Ik heb nu een 60A variant gemonteerd en dat gaat super.

     
    Tamiya1970, pompebled en cadcam vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina