Zelfbouw turbine?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door laurens, 6 sep 2006.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Om dat ik toch wel een beetje geinterreseerd ben in het turbine gedoe, heb ik een paar vraagjes:

    Word alles zelf gebouwd?

    Wat gaat het ongeveer kosten om het zelf te bouwen?

    Wat moet je ervoor kunnen? (draaien/frezen... maar wat nog meer?)

    Waar kan ik tekeningen vinden?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Laurens,

    Nee niet alle turbine`s in Nl worden zelf gebouwd er zijn maar een paar mensen die zelfgebouwde turbine`s hebben en er mee vliegen, de rest is gewoon gekocht bij toeleveranciers.

    De kosten liggen rond de 1000 euro om zelf een turbo te maken.

    Kijk eens bij de volgende links :

    http://www.xs4all.nl/~rmt1/ daar kun je van het type turbine, KJ66 tekeningen downloden.

    http://www.plastikturbine.de heeft alle onderdelen voor zelfbouwers.

    http://foto.modelbouwforum.nl/index.php?cat=10851 deze site is van mij.

    http://foto.modelbouwforum.nl/index.php?cat=10188 dit is een site van Gerald Rutten, erg goed werk maakt hij en eigenbouw turbine`s.

    www.digitech-turbines.com deze man heeft ook de nodige spullen of kan ze leveren.

    dalbisser@bluewin.ch deze man maakt schitterende turbinewielen en ook NGV die kosten 420 euro voor de KJ66 en ook ander type turbine`s

    Verder raad ik je aan om eerst hier op het forum, maar eens goed rond te snuffelen, gewoon kijken hoe anderen het hebben gemaakt.

    Het volgende moet je wel kunnen ( of vriendjes hebben natuurlijk), draaien, fresen, lassen ( zilver of tig ), persen enz enz , je moet dus over goudenhanden beschikken.

    Maar als je vragen hebt dan kun je die hier gerust plaatsen, er zijn vast wel mensen hier die je een antwoord willen geven, ik zeer zeker , ik heb geen geheimen, of ik overal antwoord op kan geven weet ik niet, ook ik weet niet alles toch.

    Hopende, je wat verder geholpen te hebben en antwoorden gegeven te hebben op je vragen en kom eens kijken in Rozenburg en dan 24 September, daar zullen jets gaan vliegen is gewoon gaaf hoor

    Veel succes

    Mvg
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Harstikke informatief Jaap!

    Vraagje, is jouw 1000 euro inclusief of exclusief electronica?
     
  6. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    laurens volgens mij is dat ex :p ik heb wel eens gesproken met mensen die jets vliegen... dus sparen maar weer :D
     
  7. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ken er een paar Dennis.

    Ik zoek gewoon een leuk project voor 2007. Zelfbouw turbine of een dikke 15cc heli. Beide leuk, maar ik zoek het leukste uit.
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bij de weg, dit heb ik al als basis in gedachten:

    JetJoe 1200 kit modificeren 500 euro
    Digitech FADEC 250 euro
    Kero start 110 euro

    En dan komt er waarschijnlijk nog redelijk wat leuks bij voordat hij uberhaupt werkt.
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Die heli gaat je meer kosten dan een jet, o ja, ik spreek uit eigen ervaring, in die drie jaar dat ik heli gevlogen heb, heb ik meer geld gestoken in mijn heli dan in mijn eerste turbine jet.

    PS je moet heeeeeel handig zijn wil je zelf een turbine in elkaar fixen.
    En dan nog ben je veel geld kwijt, maar ja dat is nu eenmaal de hobby en de hobby mag geld kosten.

    Grtz Ger.
     
  10. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,


    Laurens is in iedergeval goed bezig met ze`n leven op ze`n 18 de, beter als menigeen van zjn leeftijdsgenoten die en beetje rondhangen met en biertje.

    Ik weet zeker dat hij volgend jaar vliegt met en turbine aan mij zal het niet liggen, ik heb een leuk kontakt met hem op msn, das gaat helemaal goed komen.

    Ga zo door Laurens.

    En je zult spinazie eten ha ha ha GRAPJEEEEEEEEEEEE

    Mvg
     
  11. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik weet het Ger, van het geld wat ik aan mn heli's heb besteed heb ik met gemak een vliegklare jet kunnen kopen. Maar heli's zijn nou eenmaal het mooiste wat er vliegt. Zo'n 15cc heli is meer een vervanging van wat ik nu heb, dus kosten vallen mee. Minder dan de turbinemotor alleen.

    Ik wil mezelf niet als HEEEEEEEEL handig bestempelen maar ik schaam me er ook niet voor (meestal niet dan....)
     
  12. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    combineer beide, en koop je een turbine heli? :D

    ben er zelf ook voor aan het sparen. alleen spijtig dat ik de turbine dan niet zelf kan maken, of ik zou al de mechaniek ook helemaal moeten maken incl tandwielen etc :?
     
  13. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb geen flauw idee wat nou het verschil is tussen een heli turbine en vliegtuig turbine. Alleen dat een heliturbine tandwielen aandrijft, maar dat lijkt me niet het enige.
     
  14. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    de turbine is natuurlijk qua vorm en structuur hetzelfde, behalve dat het niet om stuwkracht gaat, maar qua kracht op de turbine-as. maar ik bedoel dat als je zelf je turbine maakt, je dan ook nog es een volledig mechaniek moet ineen steken, en das ook niet simpel volgens mij
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij een heliturbine zal het turbinewiel anders zijn omdat die zoveel mogelijk vermogen uit de verbrandingsgassen moet halen, voordat ze het gebouw verlaten. Bij een gewone turbine hoeft het turbinewiel alleen maar genoeg vermogen uit de verbrandingsgassen te halen om de compressor aan te drijven (en dat is geloof ik al een fiks percentage).
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het verschil is:

    Thrust turbine (vliegtuig) zo veel mogelijk voortstuwing.

    Gas generator (heli) zo veel mogelijk vermogen aan de as.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoeveel vermogen vreet een compressor, 20-30%?
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Stelregel is, 2/3 van het totale vermogen gaat in de compressor zitten, tenminste is mij nog uitgelegd, toen ik nog op school zat (hoge school zeeland).
    De simpele turbine's waar de modelbouw het mee doet hebben maar zo'n 16 % rendement (komt o.a. door de radiale compressor en de enkele turbine trap)

    Grtz Ger.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    wablief, zo een slecht rendement en dan nog zo duur????? Vandaar dat ze die electromotor met een rendement van ruim 70 procent voorop hebben zitten. 8) :lol:
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    16% is nog gunstig, dit bereik je alleen als je >3 bar in de compressor kan maken en een zo hoog mogelijke verbrandingskamer temperatuur kan krijgen, zo'n 900 tot 1000 graden/C.
    Vandaar die "gecombineerde " aandrijving, heb je toch nog wat rendement :wink:
    Ik heb even zitten rekenen, als ik 1 vlucht maak van 8 minuten ben ik 2,5 a' 3 kilo brandstof kwijt, met deze energie kan ik 1,5 (36 uur) dag mijn caravan warmhouden op 22 graden bij een buiten temperatuur van 10 graden :?

    Grtz Ger.
     

Deel Deze Pagina