Hoi Allemaal, Het gaat dan eindelijk beginnen; de bouw van mijn Voith Schneider Propellers voor de Schouwenbank. Het heeft even geduurd, maar die tijd heb ik gebruikt voor research :wink:. Het zoeken naar informatie over (model) VSP's was namelijk niet makkelijk, alles wat je tegenkomt zijn de nieuwe VSP's onder de Parat en de oude VSP's onder de Thyssen II (allebei van Graupner). Aan beide heb ik helaas niet zo veel , de nieuwe VSP's van Graupner zijn te klein en de oude zijn nog kleiner, geen optie dus voor mijn Schouwenbank :cry:. Na wat langer zoeken kwam ik het model van een zusterschip van de Schouwenbank tegen, de Breedbank (2e van links). De bouwer van dit model heeft ook zelf twee VSP's gemaakt voor zijn model. De bouw van deze VSP's zijn beschreven in de Lekko en de Hobby Bulletin uit 1985. Maar ook deze zijn helaas veel te klein, deze Breedbank is namelijk in schaal 1:50 gemaakt (het Model staat nu in het Sleepvaartmuseum). Verder zoeken dus, op den duur kwam ik in contact met een modelbouwcollega uit Belgiƫ die de Antwerpen 91 als model gemaakt heeft. Ook dit model is schaal 1:30 dus maar eens verder gaan kijken en gelukkig zijn deze VSP's qua maat zo goed als gelijk aan de units die onder de Schouwenbank moeten komen. Ook heeft hij van alle onderdelen uitgebreide tekeningen gemaakt dus ik kan aan de slag......... Tekening; Jean-Paul Scheff De Parat-kapiteins onder ons zullen wel wat overeenkomten zien, deze VSP is namelijk ontworpen aan de hand van de nieuwe VSP's van Graupner en de VSP die in het boekje; ''Voith-Schneider-Antrieb im Selbstbau" beschreven wordt. Goed dan nu de onderdelen; 1. Propellerhuis 2. Deksel propellerhuis 3. Propellerhuls 4. Rotorring 5. Propellerdeksel 6. Propellerbodem 7. Support stuurring 8. Nokkenschijf 9. Kruisschijf 10. Kruisschijf 11. Propeller lager deksel 12. Propeller shim 13. Stuurarm 14. Propeller lager bodem 15. Vleugel 16. Stuurhendel 17. Tandwiel 18. Kruis 19. Stuurarmpin 20. Kogellager 21. Oliekeerring 22. Gewrichtslager 23. Vleugeldichtring 24. Segerring 25. Bus 26. Inbus 27. Bus Dit is het dan weer even voor nu, eind van de week ga ik wat materiaal bij elkaar zoeken om aan de VSP's te werken. Het grootste gedeelte van de onderdelen zal van Alluminium gemaakt worden, maar de onderdelen die zouden kunnen slijten worden gemaakt van brons. Maar als er onderdelen gemaakt worden zal ik dat uitgebreid hier neer zetten . Kortom, nog even geduld dus........................ :wink: . Groetjes, Danny.
wow, prachtig project! Ik heb een hele tijd geleden al eens uitgezocht hoe die dingen nou werken. Machtig mooi principe ook. Maar om er zelf 1 te bouwen? Dat is toch wel het betere knutselwerk. Hoop dat het lukt! Succes
Veel succes Danny! Ik ga het op de voet volgen... Als m'n Parat-VSP's aan vervanging toe zijn, weet ik nu waar ik terecht kan! :wink:
Ik sluit mij aan bij de vorige spreker euhmm typer :wink: het lijkt me een uitdagend project en ga het ook met belangstelling volgen en het zal iets worden voor het betere draai en frees werk denk ik. Gr Martin
Hoi Allemaal, Bedankt voor de leuke reacties , ik ga straks alvast wat materiaal halen voor de kleinere en makkelijkere onderdeeltjes van de VSP's en dan zien we wel waar het schip strand :wink: . Natuurlijk komt hier dan, per onderdeel, een stukje verslag . Groetjes, Danny.
Danny, hier nog iemand die het met belangstelling gaat volgen. Die VSP uit de Hobby Bulletin heb ik destijds ook met grote belangstelling gevolgd. Toen echter nog geen draaibank. Nu wel. (Een kleine Emco U3) Even over dat gereedschap: Wellicht is het goed om te melden over welk gereedschap je beschikt. Goed daarbij aan te geven is wat noodzakelijk is (ik denk dan aan bv. een draaibank, en daarbij is de draaidiameter dan van belang) en wat wel handig is, maar niet strikt noodzakelijk. (Wellicht weet je dan ook alternatieven?) Ik ga het zoals gezegd volgen en, (wanneer ik over voldoende tijd beschik) ook nog eens nabouwen. Succes, Wim
Hoi Wim, Ik wil dezelfde stijl gebruiken als toen ik bezig was met de aandrijving van de Smitwijs Singapore. Helaas ben ik daar nooit mee verder gegaan vanwege mijn epxoy-allergie dus had het ook geen zin meer om alle onderdelen te maken. Een samenvatting van mijn machinepark :wink: zal ik er binnenkort even opzetten. Groetjes, Danny.
@wimg Ik heb met belangstelling gekeken naar de behoefte aan[ v s p] Beste wim: hou er rekening mee als dat / dat niet zomaar effe gemaakt is hoor. :!: Je moet als ik zo iets zou moeten of willen doen eerst eens een paar hulpstukken maken. Daarbij denk ik aan uit afval stukken kunststof een plaat waar de 5 gaten op de goede plek zitten waar straks de lepels moeten zitten . Van een stuk rond een as draaien die straks dienst doed als center huis ,zo dat het huis straks dan ook echt gecentreerd is. Je moet ook over een frais beschikken voor de gleuven waar straks alles langs moet glijden om de lepels van stand te doen veranderen. En zo zijn er meer zaken met wat inzicht en wat hulpstukken kom je al een heel eind Maar ik kreeg het idee als dat je daar een beetje erg lichtvaardig over denk gr van Frederik
Frederik, Dank voor je meedenken. Ik denk er juist NIET lichtvaardig over. Heb (lang geleden :wink: ) MTS Wtb gedaan, dus ik weet wat verspanen is, zowel draaien als frezen. Verdelen van de cirkel over 5 delen is geen probleem. Heb ooit eens een verdeelapparaat voor bij mijn Emco'tje gemaakt. Was mijn eigen ontwerpje. Tekeningen daarvan zijn nog eens in "De Modelbouwer" geplaatst. Het ontwerp van Gilbert spreekt mij ook aan, omdat daar inderdaad iets vereenvoudigd is. Om te kijken of het ontwerp van Danny door mij haalbaar is, heb ik gevraagd naar de noodzakelijke en wenselijke gereedschappen. Eventueel zou ik in de toekomst eens moeten kijken naar een freeskolommetje bij (of naast) mijn draaibank. Succes Danny, we blijven je volgen, Wim
@Wim Als je toch wat wilt zou ik een andere Draaibank kopen. Je kan er alleen maar zachte metalen mee bewerken voor staal is hij te licht. Ik heb er wel een Freeskolom bij en als ik zwaarder werk heb dan ga ik naar een vriend die heeft een zwaardere. Zal ook eens achter O ringen aan gaan voor mijn Draaibankje was 26 jaar geleden heel wat. Even met een touwtje de maten opnemen. Veel succes Danny zal je vorderingen volgen.
Ik weet het Jan, Een U3 is inderdaad een licht machinetje. Ik draai echter (nu) heel weinig, zodat het niet lonend is een andere machine te kopen. Heb er nu ook niet te veel plaats voor. Wellicht in de toekomst, wanneer het schip met geld is binnengelopen. :wink: Wim