Hallo forum gebruikers. De vraag is eigenlijk heel erg makkelijk. Hoever is het zendbereik van de futaba fx-18? Ik heb daarbij de R137F ontvanger. Dit omdat ik zelf een quad copter wil bouwen. Het is erg lastig als het bereik opeens kwijt is. Ik had al een zoek poging gewaagd maar kon niets vinden, wel raar.
Hallo Lithium. Het bereik van zo'n FX18 is verder dan jij kunt kijken. Daar zal het dus niet aan liggen. Grieten Arie
Bedankt voor je snelle reactie! Verder dan ik kan kijken, hahah. Dat kan ik me best voorstellen. Ik wil graag een kleine ccd camera op de copter zetten zodat ik mee kan kijken met de vlucht. Hiervoor is het natuurlijk wel weer handig om te weten hoever het bereik is. Zijn daar gegevens van?
Ja, das andere koek. Je kunt het vragen bij de electrionica. Die zullen wel wat van zenders weten of beter nog: hier. FPV (First person view) - Modelbouwforum.nl Daar vliegen ze allemaal met een camera. Succes! Ik quadro ook maar nog zonder fpv.
Dat zou inderdaad wel n goed plekje zijn. Daar had ik nog niet overna gedacht. Denk niet dat het handig is om daar een nieuw topic aan te maken. Misschien dat een mod mijn topic wel zou willen verplaatsen?
Onder absoluut ideale omstandigheden is een afstand van 5km haalbaar. Dat is echter wel op het randje. Wanneer je binnen 1,5 tot 2km blijft zal dat zo goed als nooit een probleem opleveren. Let wel op dat de omstandigheden ook dan nog zo goed mogelijk moeten zijn. Geen nat weer. Het liefst geen andere zenders op de zelfde frequentie band in de buurt. Vrij "zicht" tussen de zender en ontvanger. De zender en ontvanger antenne helemaal uitgestrekt. Goede ontstoring van de elektroaandrijving als je die gebruikt. Nog één advies: Blijf met je model altijd binnen zicht bereik en houdt je aan de regels met betrekking tot modelvliegen zoals die in de Regeling Modelvliegen staan.
Het gebruik van te sterke video zend apparatuur aan boord van je FPV toestel, kan het bereik meer dan halveren.
Hier in Nijmegen vliegt iemand FPV met de FX-18. Prima zender. Zelfs met de oudere ontvanger komt hij lekker ver. Hoe ver? Ver genoeg voor wat basic FPV vliegen. Wil je verder dan het e.a. experimenteren. Het hangt af van veel factoren.. Wil je een headtracker gaan gebruiken dna kun je beter opzoek naar iets anders.
Test van zendvermogen en bereik Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl -> RC Techniek en elektronica -> Zendvermogen testen & -> Bereik v/d ontvanger testen
Volledig mee eens, hou hier aub. wel degelijk rekening mee. Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality