zender voor graafmachines

hallo

ik ben van het jaar pas in aanraking gekomen met rc en ben hier dan ook mee begonnen maar voor ik dingen gaat aanschaffen wil ik eerst ingelicht worden

welke zender kan je het beste aanschaffen voor graafmachines
en kan je dan meerdere modellen met 1 zender besturen

ik lees allemaal wel oudere berichten hier maar het is nu 2015
dus vandaar deze vraag :D

Robbe/Futaba FC 16 boat&truck.

8 kanaals zender, 40mHz. Voordeel voor truckers, schippers en machinisten van graafmachines:
Er kunnen uitbreidingsmodules in geplaatst worden, waarmee je 2 standaard kanalen "opoffert" om er 2 modules met 8 schakelfuncties voor in de plaats te krijgen.

Robbe/Futaba FC 16 boat&truck.

8 kanaals zender, 40mHz. Voordeel voor truckers, schippers en machinisten van graafmachines:
Er kunnen uitbreidingsmodules in geplaatst worden, waarmee je 2 standaard kanalen "opoffert" om er 2 modules met 8 schakelfuncties voor in de plaats te krijgen.

ik zie veel zenders met schuifjes inplaats van hendels om de rupsen daarmee te laten draaien en werkt het dan nog zoals in real life zonder om te hoeven schakelen van rupsen naar draaikrans?

Met de FC-16 kun je bijvoorbeeld met je linkerknuppel rijden en sturen en met je rechterknuppel je draaikrans en je arm bedienen.
Natuurlijk zul je consessies moeten doen; als je wilt graven met een bak, zul je ook andere bedieningss-elementen van je zender moeten gebruiken...
Het is maar net hoe je je zender programmeert.
Bij een echte rupskraan bedien je ook andere knuppels als je wilt rijden of als je moet graven... Toch?

F-14 met jeti zit je gelijk op 2.4ghz voor evenementen.
En met jeti haal je dezelfde mogelijkheden als de fc-16 zonder jeti.

als je meer functies over je sticks wilt verdelen kun je met zo geheten kanaal switcher modules werken. Met 1 schakelfunctie maak je dan dat er 1-6 servo kanalen omwisselen van functie in je model. Tijdens het graven zal je bijvoorbeeld niet snel gaan rijden.

Heb hier recent een artikel over geschreven:
info-zenders-voor-de-modelbouwer

Laatst bewerkt door een moderator:
Met de FC-16 kun je bijvoorbeeld met je linkerknuppel rijden en sturen en met je rechterknuppel je draaikrans en je arm bedienen.
Natuurlijk zul je consessies moeten doen; als je wilt graven met een bak, zul je ook andere bedieningss-elementen van je zender moeten gebruiken...
Het is maar net hoe je je zender programmeert.
Bij een echte rupskraan bedien je ook andere knuppels als je wilt rijden of als je moet graven... Toch?

ja precies maar ik kan deze zender dan ook zo instellen dat ik met de 2 hendels tussen de joysticks de rupsen kan bedienen?
en als je meer als 1 model hebt moet ik ontvangers hebben en heb al gelezen op internet dat het echt dezelfde moeten zijn als het goed is krijg je 1 ontvanger erbij als jij een zender aanschaf toch?

tenminste 15 jaar geleden toen ik voor men bestuurbare boot een zender nodig had kreeg ik die volgens mij erbij

Als je aan graafmachines wilt beginnen is het sowieso wel handig als je de loterij gewonnen hebt (of op een andere manier flink wat centen opzij hebt gezet)

F-14 met jeti zit je gelijk op 2.4ghz voor evenementen.
En met jeti haal je dezelfde mogelijkheden als de fc-16 zonder jeti.

als je meer functies over je sticks wilt verdelen kun je met zo geheten kanaal switcher modules werken. Met 1 schakelfunctie maak je dan dat er 1-6 servo kanalen omwisselen van functie in je model. Tijdens het graven zal je bijvoorbeeld niet snel gaan rijden.

Heb hier recent een artikel over geschreven:
info-zenders-voor-de-modelbouwer

dat is een goeie uitleg toppie (Y) :)

Als je aan graafmachines wilt beginnen is het sowieso wel handig als je de loterij gewonnen hebt (of op een andere manier flink wat centen opzij hebt gezet)

nou nee hoor weet je wat het is er zijn heel veel mensen die willen voor een kwartje op de eerste rij zitten

ik vind 2000 euro to 3200 euro wel een redelijke prijs als je kijkt wat er allemaal gedaan moet worden en natuurlijk 500 euro goedkoper is altijd beter

als je weinig geld heb zou je een iets kleinere model moeten kopen en dan sparen .....ik hoef ook niet gelijk het grootste van het grootste en het duurste daar doe ik wel voor sparen en natuurlijk veel kennis op gaan doen en zelf de trucks bouwen dat is makkelijker dan een graafmachine

Het wordt tegenwoordig al wat betaalbaarder met nieuwe spelers op de markt:
MAGOM HRC Online shop - Radio control construction models and trucks - Magom HRC

Lex Verkuijl op dit forum heeft al laten zien een heel mooi model te kunnen bouwen met bruder speelgoed en magom hydrauliek.
ombouw-bruder-cat-320-excavator

zijn die catterpillar kraantjes van magom goed te doen? want ergens anders zit er 1300 euro verschil in?

maar het meeste is daar wel out of stock dus weinig keus

Back