Na enkele winkels afgelopen te hebben wordt ik altijd maar in de wacht gezet. ik wil voor mijn boot veel dingen later werken. Vroeger werkte ik met een terra top of met de promars maar deze bestaan niet meer. eerst wordt er verteld voor een carson 14 kanaals zender te gebruiken maar als ik dan vertel wat ik wil laten werken wordt er gezegd dat deze niet goed is. En iedere keer krijg ik een zender aangeboden en dan wordt deze terug afgekeurd Kunnen jullie mij soms helpen met de keuze voor een goede zender groetjes budy
Denk dat je eerst moet bedenken wat je precies wil besturen: met hoeveel servo's en met hoeveel schakelfuncties. Daarna komt pas de vraag "welke zender".
vooruit en achteruit links en rechts boegschroef lichten aan en uit ( radar, navigatielichten,) A frame naar voor en naar achter winch voor A frame op en af kraan draaien en op/af en nog zo vele andere dingen
Had die laatste regel maar weggelaten. Nu weet je nog niet hoeveel dingen je wilt besturen. Precies schreef Baggeraar er nog bij. Als je het zelf niet weet, hoe kun je het dan aan ons vragen? Dit klinkt negatief natuurlijk, maar desondanks is het positief bedoeld. En lees eens wat bouwverslagen door. En verdiep je eens in wat zenders en hun eigenschappen. En zoek uit op welke zenders je schakelmodules kunt zetten. Zoeken op RC encoders en decoders wil ook wel helpen. Sommige schakelmodules werken niet in combinatie met een 2.4 Ghz zender/ontvanger. Kijk daarvoor eens in de specifieke onderwerpen op het Forum of bij FAQ's. Al doende bouw je je kennis op en kun je bepalen wat je precies wilt en wat gerichter vragen stellen. Succes ermee verder. Gr. Klaas.
Hallo Budy, Ik ben zeer te spreken over de Taranis X9E http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=143 Zeker om het feit, dat er weinig vliegtuig en helikopter mixers instaan ! Verder kun je de knuppels makkelijk voor andere toepassingen gebruiken. Verder is die goed uit te breiden, met vermoedelijk voldoende taken voor jouw model. Edit: lees ook dit topic: http://www.modelbouwforum.nl/thread...erkschepen-multifunctie-uitbreidingen.150864/
Of een robbe Futaba fc16 boat en truck. Uit te breiden met multimodules van robbe zelf of die van wetronic en er zwerft ergens een verslagje rond van een multimodule op basis van een arduino nano als ik me niet vergis. Anders eens kijken bij cti switches (rcpoint.nl) dan kun je op een kanaal vier functies schakelen. En die dingen zijn meen ik ook met mogelijkheden om motortjes aan te sturen.
Ik zou eerst de boot afmaken en dan is mogelijk de markt weer verder met ontwikkelen. De afgelopen tijd is een zender met Arduino tot een bruikbare schakelzender uitgegroeid. Misschien lukt het ook om meerdere proportionele kanalen te verzorgen.(servozender)
Hey Budy , ik denk dat voor jouw toepassing de Futaba F14 al een heel goede stap in de richting is . Hij heeft acht kanalen en is uit te breiden met multiswitch module's . Al is Robbe er mee gestopt , Futaba zal verder worden verdeelt door Ripmax en deze gaan de multiswitchen ook terug uitbrengen . Binnenkort zouden ze zelfs de F14 op de 2,4GHz uitbrengen waarbij de multiswitchen probleemloos zouden werken . Eens even informeren in de modelbouwzaak hierover misschien . Groetjes Ronny
Ik ken een scheepsmodelbouwer die erg enthousiast is over de Taranis. Hij heeft 'm uitgebreid met een (ik geloof) Arduino 12-kanaals schakelmodule. Als je dan nog schakelfuncties tekort komt, dan weet ik het niet meer. Er staat een verslag over die module in het blad "De Modelbouwer". Zelf heb ik een FF7, uitgebreid met een Arduino 6-kanaals schakelmodule. Maar zelfs zonder die module kan ik met deze (7-kanaals) zender een model als de PARROT (VSP-sleper) prima besturen en alle functies bedienen. Je moet alleen enigszins creatief zijn.
Hey Budy, ik wil me niet te veel mengen in alle discussies hier, maar ik heb hetzelfde probleem gehad een jaar of 2 geleden. Ik wou een functie boot met veel toeters en bellen uiteindelijk ben ik uitgekomen bij 27 Prop kanalen en 32 switch mogelijkheden. Ik ben vanuit een F14 Robbe (Ripmax) gestart en met een jeti naar 2,4Ghz gegaan de meeste modules komen van bij Wetronic, deze zijn bijna naar de hand aan te passen. Daarnaast zijn ze helemaal niet duur ten opzichte van allerhande andere oplossingen. Maar ik moet toch ook zeggen dat al die multiprop uitbereidingen eigenlijk wel heel basic zijn, eindpunten, snelheden en eventuele sequenties zijn eigenlijk allemaal zelf te doen na de ontvanger, het gaat allemaal wel maar zo wordt het toch ook duur (vertrager 12€ eindpuntregelaar 22€ en dit per kanaal) Als ik mij hier mag uitspreken vind ik dat er op dit ogenblik eigenlijk geen enkele zender is die op een makkelijke manier is uit te bereiden naar meer dan 16ch met functionaliteit anno 2016, of het wordt gewoon onbetaalbaar. Ik hoop echt dat er iets "makkelijk" en failsave op de markt komt in niet te verre toekomst want ik zou ook wel zo een allround zender willen met ongelimiteerde opties, want zoals ik al zei mijn F14(27) doet wat hij moet maar is bijna niet te gebruiken voor een ander model... Ik vrees dat Harm gelijk (weeral ;-) werk het model eerst af stel alles in met servotesters en indien er iets uitkomt kan je nog zien wat je doet. In het slechtste geval ga je zoals ik naar de F14 (mocht je info hierover willen kijk maar even op het Gry Maritha verslag). Allesziend veel geluk met eender welke zender ik volg dit draadje alleszins!!!
Lees de signalen uit de ontvanger in een PIC en laat die pas de servo's aansturen, heel groot picje kost iets van €2,85, printje en wat stekkers ook maar weinig. Momenteel druk bezig met een print te maken voor de baggermolen-machinist. (ook met/voor een F14-40 MHz) En ik zal mijn zender maar niet hier laten zien. Blijft wel over: die "dure" prop modules.
Nog even terugkomend op de Taranis X9E... @Puffin en ik hebben beiden de Taranis X9E in gebruik en zijn er zeer over te spreken. Ook hebben we beide de Arduino MultiSwitch ingebouwd: http://www.modelbouwers.nl/arduino/downloads/ Met deze zender zijn er in totaal 32 onafhankelijke proportionele kanalen aan te maken. (er kunnen twee zend modules tegelijkertijd functioneren) Verder kun je de knuppels voor meer doeleinden gebruiken, wat tegelijk een hoop inbouw scheelt. (je kunt met twee handen toch niet alles tegelijk bedienen ) Met een zes-standen draaischakelaar, kan ik eenvoudig wisselen tussen diverse situaties. In het eerder aangehaalde topic, heb ik een eigen PPM-encoder laten zien. Hierdoor kan ik eenvoudig 8 (of zelfs meer) extra ingangen creëren. Dit ga ik o.a. gebruiken om mijn zender-pult middels een stereo-jack kabel aan te sluiten. (middels de Trainer-Port aansluiting) (die Graupner MC-19 zender, word natuurlijk door de X9E vervangen) Een andere optie die ik nog moet gaan testen, is de S-port functie van de FrSky zenders/ontvangers. Deze geven de mogelijkheid, om bijvoorbeeld een seriële verbinding te maken. Als dit goed en betrouwbaar werkt, dan zijn de opties tot uitbreiden zeer breed te stellen. Zeker als je bekend bent met een Arduino, of andere microprocessors. Hiermee hoop ik o.a. ook mijn terugkoppeling, van mijn Thrusters te kunnen zien. Deze monitoring zal middels een https://www.itead.cc/display/nextion.html gaan plaatsvinden. Met dit scherm zijn er ook nog vele andere (touchscreen based) opties aan te maken en dus prima bruikbaar voor onze hobby. Maar goed, dit deel is nog in testfase... Al met al genoeg opties tot uitbreiden.
Uhh? Ik had begrepen en zo lees ik ook in dat artikel, dat het GEEN prop kanalen zijn, maar enkel schakel- (multiSWITCH) kanalen. Lees ik er over heen/ begrijp ik iets verkeerd?
Betreft de Arduino multiswitch heb je gelijk, deze heeft alleen maar 14 schakel kanalen. (uitbreidbaar tot maximaal 28 per servo kanaal!) Betreft de zender, Deze heeft zonder enige encoders/decoders, 32 proportionele kanalen tot zijn beschikking. Uiteraard zal er wel wat extra hardware nodig zijn, om een aantal zaken ook onafhankelijk te kunnen maken. Daar de zender niet over zoveel analoge ingangen beschikt!
Ik hoop dat er ooit een duidelijke uitleg komt en dat iemand zo'n zender ook daadwerkelijk met prop kanalen werkend heeft. Op een (vast wel bekende) site staat inderdaad 16 kanalen (6 pot en 8 schakelaars) = bij mij pas 14? (waarvan die 8 switches niet benoemd zijn als servo kanalen, kunnen dus ook switch kanalen zijn) Verder 2 potmeterslots en 8 switches for extension = bij mij 10, plus de eerdere 14 is dat 24 en geen 32. Verder zag ik alleen maar een ontvanger met 6 kanalen die er bij zou passen. (EDIT: zou werken via S.BUS, dus wellicht wel voor 16 kanalen, blijft de vraag staan over die andere 16 kanalen) Jammer dat men totaal niet stilstaat bij de kwaliteit van uitleg die ze op de site plaatsen. Voorlopig nog maar mijn F14 met 5 propmodules gaan gebruiken.
De zender beschikt zelf over maximaal 10 analoge kanalen (inclusief de sticks) F1, F2, F4, F5, RS en LS zijn de losse analoge inputs, de rest zijn allemaal Switch inputs: Via de Trainerport zijn er zeker nog 8 extra aan te maken en als het goed is, zelfs meer. Volgens de OpenTX software die in de Taranis zit, kan ik tot Trainer-input 16 selecteren ! Dit moet ik nog eens uitvoerig gaan testen met mijn PPM-encoder. Deze stuurt nu 10 kanalen via de PPM puls uit en ik zal dit eens opvoeren tot 16. Als dit prima en stabiel werkt, dan zijn er in totaal 26 proportionele servo uitgangen te creëren. De standaard meegeleverde ontvanger heeft zelf inderdaad maar 6 servo uitgangen. Middels de Sbus beschik je over de totale 16 servo uitgangen. Hiervoor dien je wel een extra Sbus -> PWM convertor aan te sluiten. http://www.banggood.com/DIY-SBUS-To-PWMPPM-Decoder-16CH-For-Futaba-Orange-Frsky-p-987248.html Met twee ontvangers en twee van die Sbus -> PWM convertor, beschik je totaal over 32 kanalen. Verder ben ik het met je eens, de beschrijvingen en uitleg van deze zender/software, is vrij beperkt te noemen vanuit de makers zelf. Veelal is er gelukkig wel te vinden via andere forums. Hoeveel proportionele kanalen heb je voor jouw setup exact nodig ?
Nog geen idee, omdat ik nu ook al kanalen mix/ combineer in de PIC en dus steeds minder harde kanalen nodig heb. Toen ik de zender kocht, wist ik van het bestaan van PICjes nog niets, laat staan van de mogelijkheden. Verslag is verder te volgen in http://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol.102294/ Want ik heb al genoeg verwarring geschopt in dit draadje.
Hahaha, wat heet verwarring ? Het geeft nu wel een beeld, van wat er met de zender mogelijk is. (en met PICjes spelen blijft leuk, ik gebruik ze ook veelvoudig)
Beste Budy Zelf gebruik ik nog steeds de Terra-Top. Deze zender zou met de uitbreidingsmodules van Marten, mogelijk een goede en goedkope oplossing kunnen zijn. Mijn zender (Terra-Toppas PCMS-FM) pas geleden ter controle naar Corrien gehad en deze is nog steeds in Top conditie. Kwam vandaag wel een vreemde optie tegen op het net. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1642193&page=2 Mogelijk zou een Becker zender ook iets kunnen zijn. http://www.becker-fm.de/shop/product/1280/Sender+8+Prop-+64+Schaltkanäle?gID=11 Hoewel het Type welke Marten voorstelt (Taranis X9E) er erg goed uitziet, maar als ik het het soms zo lees op het forum met programmeren van dit type zenders niet altijd even duidelijk is v/d gemiddeld gebruiker. En nog al eens wat vragen oproep aan mede Forum collega's. Maar is een mooie techniek. Succes Peter.
bedankt iedereen, maar dit schakelen en printplaatjes dit gaat even men petje te boven. vroeger als ik met de terra of met de promars werkte was er alleen maar de onvanger, zender, multiswits,decoder, en servos, en nog de snelheids regelaar ( laten werken met een servo, stangetje, en dit over een winding )en nu na 16 jaar geen modelbouw gedaan te hebben start ik weer met men oude hobby dus in al deze jaren zijn de zenders verbeterd en worden er andere dingen gebruik hier zal ik nog veel moeten leren zeker op zenders denk dat ik eerst men bootje ga bouwen en dan zien we wel bedankt budy