Hallo mensen, Ik heb hier een teranus lite waarvan de stics heel gevoelig zijn, is dat in te stellen? Grt peter
Als je bedoeld dat de besturing gevoelig is op de sticks dan moet je eens kijken bij de instelling “Expo” Dat staat voor Exponentieel en daarmee kan je het midden van de sticks minder gevoelig maken
Met D/R bedoelen we Dual Rate, dat is de instelling voor de maximale uitslag van de servo. Weet niet hoe jouw zender werkt maar over het algemeen kan je deze instellingen vinden bij “servo instellingen”
Voor zover mij bekend werkt de Taranis Lite met OpenTX als programmeer systeem. Rates en Expo worden ingesteld zoals hier beschreven wordt:
Hallo Peter, Je zegt er niet bij wat je ermee aanstuurt en hoe dat is uitgevoerd. Als het een servo betreft, waar een stuurstang naar een roer loopt, maakt het enorm veel uit hoe die verbinding mechanisch is gemonteerd. Zit de stuurstang aan de servo en roerzijde op dezelfde afstand van de as, dat reageert het roer hetzelfde als de beweging van de servo. Dit kan al voor heftige reacties van het model op roeruitslag zorgen. Nog erger wordt het, als de stuurstang op de servo op het buitenste gat zit en op het roer vlak bij de as; de uitslagen worden dan nóg groter, met bijbehorende reactie van het model. Draai je het om: op de servo vlak bij de as en bij het roer op het buitenste gat, dan is de reactie van het roer kleiner en trager. Een mechanische vorm van expo. Vóór je met expo aan de slag gaat, zorg eerst dat de mechanische overbrenging correct is. Groeten, Jan.
Hallo jan, dank voor je uitleg. Het gaat hier om een 3d geprinte bobcat, deze word bestuurt met vaar regelaars op de stiks. Op de rechter stick (ele en ail) staat de mast op en neer en de bak op en neer. Dit is zo gevoelig dat als je de bak wil bedienen de mast niet stil blijft staan, van daar dat ik dat anders wil hebben Grt peter
Hebbie daar een plaatje van? Vaartregelaars sturen motoren aan, dus ik ben wel benieuwd hoe je de besturing van de bobcat gereailiseerd hebt... Als het werkt met expo, dan zullen er geen gewone vaartregelaars gebruikt zijn, denk ik. Groeten, Jan.
het zijn vaarregelaars van het merk thor (zeer content mee) gekocht bij rcpoint. en ingesteld in de zender zoals max aangaf hier de besturing grt Peter
Hallo Peter, De Thor regelaars ken ik, die werken goed, ze fluiten alleen in het deelbereik, wat storend if als je een camera met microfoon op je boot hebt... Dus; met expo op de regelaar bewegen de mast en de bak trager? Daar zou ik wel eens een filmpje van willen zien. Groeten, Jan.
niet trager, maar minder gevoelig op de sticks, zodat je minder snel 2 dingen tegelijk bestuurd. Piepende thors? , nu dat je het zegt idd. maar ik stoor me er niet aan
Humm, tx open herkent mijn teranis lite niet, ik moet updaten volgens tx. Maar moet ik dan de ontvanger ook updaten? En hoe doe ik dat? Probleem is dat ik niet weet hoe de weight op + of - moet zetten in het schermpje. Ja um terug laten tellen weet ik te vinden, maar hoe + of - niet.
Ik heb totaal geen kennis van of ervaring met frsky misschien zijn er kenners die dit kunnen beantwoorden. Is het niet mogelijk om een zogenaamde deadband in te programmeren van bijvoorbeeld 10% op de betreffende kanalen. Om er voor te zorgen dat het eerste stukje stick uitslag niets doet.