Zenoah 26 cc startprobleem

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 21 jun 2012.

1. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi,
    heb in anderen discussies al over geschreven, dat mijn
    Benzine Trainer niet goed start,
    nu dus doet hij niks meer
    -nieuwe bougie
    -nieuw topje
    -nieuwe benzinfilter
    De bougie werkt, maar niet zo als het volgens mij moet.
    Als de motor naar 100 x trekken toch start, loopt hij heel snell en gaat uit.
    De motor heeft compressie.
    De motor is 3 uren ingelopen met 1:25 benzine
    Dan 2 uren 1:35
    De Rest tot nu (25 uren) met 1:40
    De laatsten 10 uren geen startproblem,
    choken trekken loopt, 10 tot 20 min vliegen en het zelfde.
    Gisteren 25 min gevlogen 5 min pause en einde.
    Als ik de bougie befijk, denk ik dat ik water getenkt heb, maar dat spul brand wel,

ik weet het niet meer, en omdat de motor uit de heli halen en uit elkar halen veel werk is, hier nog een poging voor een oplossing.

Zit van de carburator ook na gegaan (geen verkeerte lucht).

Sorry voor schrijffouten, heb haast en geen wordenboek.
    Bedankt.
    Schakelar voor onsteking onterbreken kan het zijn?

2. Bock

Bock Guest

Zou het in de brandstof toevoer zoeken. Ontsteking kan alleen maar goed staan, en hij vonkt. Carburateurtje eens goed nakijken of hij vastzit etc.

3. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    heb de carburator weggebouwt om afdichtingen te controlleeren en weer erop gezet, in derdaad heb ik eens met een spuit (ik werk im medisch berijk) benzine ingedan en hij sloeg kort aan om darna weer te versaupen.

4. Bock

Bock Guest

Carburateur ook uit elkaar gehaald? Zitten kleine menbranen in dus doe voorzichtig. Misschien wat overbodig maar staat je tank beluchting open? Kan ook iets simpels zijn hé..

5. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    tank beluchting is open,
    de heli is gisteren nog 25 min gevlogen, en dan niks meer,

zo veer ben ik, dat misschien de H naald met 1,75 open iets te veel staat,
    die L naald was tot 1 week geleden op 1,125 en is nu 1,0
    heb de Heli op zijn kop gedraait (bougie eruit en naar beneden en gestart, kwam geen benzine).

Carburator uit elkar, wat moet ik da doen, weet je een side? of zo

6. Bock

Bock Guest

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    heb ook een you tube filmpje gevonden,
    wat en klus,
    n' doktorswerk na 20 uren looptijd, dat kan het toch niet zijn ??

8. Bock

Bock Guest

Je zou de H en de L naald weer in de originele stand kunnen zetten. En vanuit daar je motor opnieuw instellen. Meende dat het 1 1/2 slag was, dus beide helemaal in draaien en daarna 1 1/2 slag open draaien. Als hij dan aanslaat alles weer netjes instellen totdat hij weer lekker loopt. Wil dit niet dan wordt het sleutelen vrees ik. En jah ook na 20 uur kan er iets stuk gaan blijft mechanisch... succes ieg!

9. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    :rolleyes:Blijkt een leuke idee te zijn,
    laatste chance morgen,

en dank je voor meewerken,
    moet nu eerst slapen (morgen 7 uur beginnen),
    Uwe

10. Tino Tweak

Tino Tweak

Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Waar je ook mee moet uitkijken bij deze motortjes is de kunstof isolator die tussen de carb en 't blokje zit. Als je deze te hard aanzet gaat hij vervormen en zuigt ie valse lucht aan. Alluminium exemplaren zijn ook te koop.

De bobine is iets te verstellen. wel weinig maar de luchtspleet moet niet te groot zijn tussen de weekijzeren kern en de fan.
    Je zegt dat de vonk niet helemaal goed is? Wat voor kleur is hij dan?
    Hoe ziet de bougie eruit (kool of geen kool)? Nat, dan is 't vaak ontsteking.

Staat je throttlecurve goed? Als hij heel stijl staat heb je kans dat bij een kleine stick verandering een hele grote uitslag van de gasservo plaatsvind.
    Gevolg is dat je hem al bijna niet gestart krijgt laat staan dat hij fatsoenlijk loopt?

Stook je gewoon benzine met smeerolie of aspen etc?

Gr.Tino

11. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Aan de omschrijving te lezen vermoed ik dat er 2 dingen zijn.

1) Zuigerveertje versleten (40 liter is behoorlijk)
    2) Valse lucht > Isolator, pakkingen.

Mocht je in staat zijn om naar Rhoon (Rotterdam) te komen met je motor, zal ik hem geheel nakijken voor je.

PS: 1:40 is veels te schraal aan olie. 1:20 / 1:25 geeft een langere levensduur van de motor.

Mvg,

John.

12. Tino Tweak

Tino Tweak

Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Hangt ook van de kwaliteit smeerolie af. Ik gebruik Total 2takt racing, een volsyntheet met 1:40. Zelf geeft total 1:50 op.
    Ik heb die van mij, een 26cc nu sinds 2011.
    De vorige eigenaar had hem in 2005 gekocht en in 2007 omgebouwd van 23 naar 26cc om iets meer power te hebben voor zijn zware huey. Voor de rest is er niks aan gedaan en 't loopt nog steeds super!

Gr.Tino

13. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Correct,

echter zijn de zuigerveren van een Zenoah van dien slechte kwaliteit dat deze zeer snel slijten. Ze zijn zo zacht dat ze buigbaar zijn. Ik gebruik al jaren motul tt 800 voor mijn motoren en smeer zelf 1:16 omdat ik er 22k aan toeren uit haal.

Maar 1:40 is naar mijn weten / ervaring met Zenoah's te laag.

Mvg,

John.

14. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee....

een Zenoah moet 1:25 hebben als hij als kettingzaag o.id (of in een modelauto) gebruikt word. Dan wisselen toerental en belasitng en brandstoftoevoer continue sterk, en heb je dat vette mengsel nodig.
    In boten is dat helemaal extreem: een aantal seconden 22K toeren, en dan weer even rustig aan om de bocht te pakken.

In heli gebruik draait de motor lange tijd (10-20 minuten) een constant, niet idioot hoog toerental (plm 10K), en dan kan hij gerust 1:40 hebben. Sterker nog, dan lopen ze verreweg het mooist. Met Stihlmix is 1:50 zelfs probleemloos mogelijk.

Ik vlieg nu sinds 2006 met dat mengsel, en de zuigerveren zien er prima uit, cylinderwand ook, ze lopen goed, starten goed, kortom, niks aan de hand.

Ga je 1:25 smeren in een heli, dan gaat een Zenoah bokkerig lopen.

Jij bent met boten bezig, en dan word het een héél ander verhaal (ik heb ooit eens in het botenforum eigenwijs beweerd dat 1:16 véél te vet was... :D)

In een heli 1:40 blijven smeren.

Het is ook geen slijtage, lijkt me stug: ik denk dat mijn motoren het dubbele hebben gedraaid en zónder luchtfilter, op 1:40. Veren zijn nog prima.

@ Uwe: heb je wel een brandstoffilter of een Viltklunk in je brandstof toevoer gemonteerd? want de Zenoah's schijnen behoorlijk gevoelig te zijn voor vuildeeltjes, en ook luchtbellen in de brandstof schijnt dramatische effecten te hebben (heb er zelf geen ervaring mee, probeer het angstvallig te voorkomen)

Groet, Bert

15. Tino Tweak

Tino Tweak

Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Ja dat kun je al wel zien als je zo'n carb voorziet van nieuwe membraampjes, filtertje naald etc. Wat een gepriel.
    En die luchtbellen.....nog geen last van gehad met de trainer, maar wel met de G20. Deze heeft de Zenoah ZG20 Titan 20cc motor. Toch wel eens schrikken als ineens 't toerental effe inzakt. Maar dat is gelukkig alleen in 't begin tijdens de eerste paar minuten dus daar hou je dan rekening mee.
    Op dit carburateurtje zit geen doorpomp balgje.
    Deze heeft trouwens ook 1:40

Gr.Tino

16. Cesar

Cesar

Lid geworden:
    3 jan 2005
    Als de carb er af is geweest let dan bij montage heel goed op het kleine gaatje in de pakking, monteer de pakkingen op de juiste manier zodat je dit kleine gaatje niet afsluit, het is voor de puls om de membraam pomp te bedienen.

Als je dit afsluit loopt de motor even op de benzine die in de carb zit bij het choken daarna slaat hij dan af omdat de pomp niet werkt.

-Ruud-

17. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    heel veel informatie, bedankt allemaal !!:D
    vor vragen, ik sluit ma de ontsteeking uit, als hij vonkt met rood-geele kleur is het misschien ook van een natte bougie,
    Benzinefilter nieuw (= 0,0 l)
    ik tip ma toch op de isolator, die ik zal vervangen
    @Cesar:
    zal kijken voor dat kleine gaatje,
    die symptomen zijn echt zo, als hij anslaat, loopt hij veel te snel en gaat meteen weer uit.
    Ben verder aan het zoeken en moet ook nog kijken voor een isolator,
    dus het duurt nog iets,
    jullie horen het wel, bedankt, Uwe:eek:

18. Cesar

Cesar

Lid geworden:
    3 jan 2005
    Ik heb het idee dat je het daar moet zoeken, het oplopen van hetr toerental en het daarna afslaan wijzen daar op........

-Ruud-

19. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    niet starten

de walbro carbarateur is voor zien van een filter gaasje.
    Heb je die al schoon gemaakt.gr Gerrit jan

20. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    De carb is op de werktafel en ik ga hem morgen uit elkar halen,
    vond ook 'n leuk filmpje op you tube, hoe het allemaal uit ziet,
    ik denk, dat
    -de naald bleef hangen op (vol-)gas en toen ik throttle terug draaite is alleen de luchtklep dicht gegaan en de motor versopen of
    -wat je zeggt, een klein filtertje dicht zit en je moet heel veel gas geven en de sensible motor kreeg bij een hoog ingestellte H-naald (1,75) te veel benzine en versaupt ook.

Dank jullie voor die veelen tips, morgen gaat dat ding ''onder het mes''
    ik ga berichten wat verder gebuurt.

Deel Deze Pagina