Vandaag kort op het veld geweest ivm moederdagbezoek, maar had wel de camera bij mij, dus even wat fotootjes geschoten. Later zal ik eens proberen of ik wat vliegfilmpjes kan/mag maken. Dit zijn ze nog niet allemaal die er bij ons vliegen, maar wel 'de laatste opleveringen'. Bijzondere van al deze heli's is dat ze relatief licht gebouwd zijn en gewoon goed vliegen en er ook echt mee gevlogen wordt. We beginnen met de Ferrari: Goed te zien is dat ik een slechte fotograaf ben, want als je zo kijkt, denk je dat dit niet zo'n grote heli is.. nou.. zie hier hoe ie zich verhoudt als er mensen bij staan.. Dan een 'oude bekende'.. een EC 135. Was vroeger turbine-uitgevoerd met vierbladskop, maar ook vanwege het gemak heeft de eigenaar 'm omgebouwd naar electro met tweebladskop. De turbineuitvoering heeft overigens ook z'n vlieguren wel gemaakt en zeker niet alleen gehoverd. Die turbine moest natuurlijk weer ergens anders in, en dat is dit monster geworden: Wel leuk koppie he? De piloten en passagiers zitten comfortabel op stoelen met echte kussens: Dit ding lijkt groot en zwaar.. groot is ie wel, zwaar niet. Ik hoorde de eigenaar trots vertellen dat ie al bij 4 graden pitch hoverde.. Ze worden overigens allemaal gevlogen 'as is' zonder verdere stabilisatiemeuk behalve natuurlijk een tailgyro.
Zeer fraaie exemplaren! Bij de een-na-laatste foto lijkt de staartrotor wel heel dicht op de staartboom te zitten, of is dit optisch bedrog? Gr, Roy
Optisch bedrog inderdaad.. ik had niet zoveel tijd en wat gehaast foto's gemaakt terwijl het ding tussen de auto's weggemoffeld stond.. dat zal ik de volgende keer corrigeren, want die heli verdiend betere foto's
Over jou machienes gesproken: de Bell Cobra. De Cobra klopt niet. Ik zie daar 2 6-loops Gatling type wapens in de turret zitten. Dat zou in werkelijkheid niet kunnen, als je die vuurt dan gaat de helicopter achteruit vliegen en kan je tevens na een salvo alle aanwezige schroeven aandraaien. Een cobra heeft in de turret één 3-loops Gatling type 20mm kanon of (zeldzaam) 2 enkelloops .50 Browning type machinegeweren.