GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Voor klaar....

    IMG_20220601_094348.jpg




    Achter klaar....

    IMG_20220601_094549.jpg





    En dan de wei in...want we willen graag weten hoe het vliegt...


    IMG_20220613_100637.jpg





    IMG_20220613_100644.jpg





    Heerlijk zoals de Super Tigre ff op temperatuur moet komen...en dan..dan gaat die als een speer...
    Dutch Old Warden, 2022:




    Soms gaat die zo hoog dat je de camera rechtop moet houden anders hou je hem niet in beeld...:D:D

    Eifelpokal, Zulpich Duitsland, 2024:

     
    Bruno van Hoek en HansH vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Dixie jij ook??


    Enkele jaren geleden kregen we ( PH-SAM) de nalatenschap van Jan Bakker uit Groningen met daar in minstens een 12 tal Dixielanders.

    Die zijn allemaal goed terecht gekomen en enkele Sammers vliegen er al lekker mee. Aangezien ik meer een bouwer dan een RTF fer ben..ik kreeg de bouwdoos van de sixties en...er kan bekleed gaan worden en alles wat er straks aan boord moet gaan komen gaat passen..

    Heerlijk model wat je in enkele weken af hebt...

    20240906_140445.jpg




    2,5 diesel...de Autoknips timer zit al aan boord..1 servo voor DT en richting..2S 350 voor de "stroom" en een 6A ESC die er 5 volt van maakt voor de RX en het servo..

    20240906_140455.jpg




    En dat alles gaat prima achter 2 luikjes komen..

    20240906_140503.jpg



    Hier nog een leuke uiteenzetting hoe je de Dixie moet trimmen...

    https://www.supercoolprops.com/articles/dixielander.php


    En uh...kunnen we met zijn allen dit eerdaags ook zoals deze Engelse groep..maar wij hebben zeker 12 tot 14 Dixies in de Lage Landen...

    dixie3.jpg
     
    janhein vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.500
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja best jammer dat al die modellen uit het zicht verdwenen zijn.
    Een Dixielander dag had best grappig kunnen zijn.
     
    janhein vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Wat niet is kan nog komen...

    en...in de reeks Hollands Glorie komt er binnenkort een reportage over....de foto's van die persoon ( nog volop in de running en vliegend) en zijn prachtige zuigerkisten stromen nu binnen..Er komt zoveel oud materiaal boven tafel dat dit echt niet in 1 post gaat passen..nou ja..ruimte zat hier onder..
     
    SvdBrug vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.500
    Locatie:
    Dordrecht
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Hollands Glorie

    In de reeks Hollands Glorie gaan we de schijnwerpers richten op....

    Bert Huijben, toen en nu.

    Deel 1. De aanleiding.


    Enkele jaren geleden heb ik verwoede pogingen gedaan wat zuigervliegers van de periode dat ik ook wedstrijden op het Roosendaalse Veld bij Arnhem vloog..(sixties en seventies) te vinden..Helaas..tot voor een week geleden nog geen succes maar.....

    Op de internationale VV wedstrijd in Zulpich Duitsland zag ik een voor mij onbekende jongeling lopen...dus ff handje gegeven..Barry Hui...en nog wat..bijna 50 jaar jong en geïnteresseerd in wat daar in Zulpich gebeurde..Naast hem een iets oudere jongeling..dus ook maar een hand gegeven..Uh..hoe heet je?? Bert Huijben???

    Wat er toen allemaal gebeurde....we hebben het wedstrijd toneel verlaten en zijn naar mij camping plekje gelopen.. Bert straalde helemaal (en ik ook)..hij vrat de kisten bijna op.

    20240831_124030.jpg


    Nadat we enigszins waren bijgekomen kon het natuurlijk niet uitblijven..zullen we ze laten vliegen?? Ja..maar eerst ff allemaal met een kist in de handen op de foto..

    Van l naar r...ikke ..Bert in het midden en zijn zoon Barry (die hem het reisje naar Zulpich incl overnachting voor zijn verjaardag had aangeboden) aan de rechterkant..

    20240831_103908.jpg


    Ff later waren we volop aan het vliegen...eerst maar eens een demo met de Django met diesel..en toen een demo met de E- Dream Weaver. Bert was door het dolle heen...

    Dus..welke mode stuur jij Bert..oh..ik ook ...hier heb je de zender..zo gaat de motor aan en het moet die kant op...nou..dat liet hij zich geen 2 keer zeggen en alsof hij al die tijd sedert toen niet anders gedaan had smeet hij de kist naar hoger sferen...




    Het is een wonder dat ik kist en zender terug heb gekregen want Bert kon er geen genoeg van krijgen. Natuurlijk hebben we telefoon nummers en adressen uitgewisseld en een vervolg bezoek (bij hem) gepland.

    In de volgende afleveringen gaan we samen met Bert terug in de tijd...
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Het WK van ... 1971 (180 is Max).


    In de fifties en sixties was het voor de zelfbouwer....en er waren nog geen RTF kisten op de markt ...nog wel bij te benen met de constructies. Geheel balsa en vuren...en was het in de fifties nog wel te doen met een snelle diesel zoals een Oliver Tiger... en in de sixties met een Super Tigre G15...De seventies was het decennium van de grote veranderingen en professionalisering.

    Er waaide een nieuwe wind ( hoewel VV vliegers daar een hekel aan hebben...wind) en de Italiaanse Rossi15 motor kwam op de markt. Een beest van een motor voor die dagen en met 10 seconden motorloog ging het sky high...(en die kreet gaan we later nog eens terug zien).


    Rossi R15 Normale-1.jpg


    In de semi prof film "180 is Max" volgen we de Canadese vlieger Dave Sugden bij de voorbereidingen en op het WK in Zweden, Goteborg. Het is by far het meest volledige film verslag ooit gemaakt van een WK Vrije Vlucht en de F1C klasse staat centraal in deze prachtige film.





    Dave Sugden plaatste zich als 7e met deze kist:

    Dave Sugden.jpg


    En de wereldkampioen van dat jaar werd Rolf Hagel met een typerende kist voor de tijd..de Tripple fin..met een span van maar liefst 1850 mm.

    hagel.jpg



    71-world-Champion.jpg




    Kijken we verder in de uitslagen lijst dan zien we daar op plek 28 als enige Nederlander in dat jaar onze Bert Hujben.. Ahhh..hij was zo goed op weg met een serie maxen maar miste 19 seconden in de 5e ronde..Tja..dat is balen...Met welke kist Bert vloog en hoe hij dat WK beleefd heeft.....we zullen er ongetwijfeld later achter gaan komen.




    FAI World Championship 1971 in class F1C
    Held at Goteborg, Sweden from June 30 to July 6
    Flight times are given in each of the 7 rounds in seconds. Competitors in the flyoff have total time shown and each flyoff round time preceded by + .

    Individual results


    1 R Hagel SWE 1260 + 240 + 300 + 328
    2 T Koster DEN 1260 + 240 + 300 + 321
    3 Onoufriecko USSR 1260 + 240 + 300 + 289
    4 E Verbitsky USSR 1260 + 240 + 300 + 287
    5 J Foley CAN 1260 + 240 + 300 + 284
    6 H Friis SWE 1260 + 240 + 300 + 262
    7 P Sugden CAN 1260 + 240 + 300 + 239
    8 H Mildner BRD 1260 + 240 + 300 + 16
    9 B Roots (Proxy P Stewart) NZL 1260 + 240 + 285
    10 A Meczner HUN 1260 + 240 + 96
    11 M Jean FRA 1260 + 240 + 10
    12 I Goranov BUL 1260 + 240 + 0
    12 S Agner DEN 1260 + 240 + 0
    14 U Nygren SWE 1260 + 234
    15 M Pavlov YUG 1260 + 220
    16 R Guilloteau FRA 1260 + 212
    17 P Maurer SUI 1260 + 207
    18 F Csizmarik HUN 1260 + 205
    19 B Fiegel ITA 1260 + 0
    20 P Lagan NZL 180 180 180 179 180 180 180 1259
    21 U Gogorcena ESP 180 175 180 180 180 180 180 1255
    22 F Baumann BRD 180 180 180 180 180 172 180 1252
    23 K Engelhardt DDR 180 180 180 180 180 180 169 1249
    23 P Stoilov BUL 180 180 180 180 180 169 180 1249
    25 V Hajek CS 180 180 180 166 180 180 180 1246
    26 G Barbarella ITA 180 180 180 163 180 180 180 1243
    26 Y Waltonen FIN 180 170 179 180 180 174 180 1243
    28 H Huyben NED 180 180 180 180 161 180 180 1241
    29 J P Taylor USA 180 180 180 180 180 157 180 1237
    30 H Keinrath AUT 180 155 180 180 180 180 180 1235
    30 R Monks GBR 155 180 180 180 180 180 180 1235
    32 M J Benthin DDR 158 180 180 177 176 180 180 1231
    33 P Buskell GBR 167 180 175 180 160 180 180 1222
    33 Grehin USSR 180 180 147 175 180 180 180 1222
    35 P Jorgensson DEN 164 178 180 180 161 178 180 1221
    36 O Velunsek YUG 180 180 140 180 180 180 180 1220
    37 J Sedlak CS 139 180 180 180 180 180 180 1219
    38 C S Averill USA 135 180 180 180 180 180 180 1215
    39 F Harwagner AUT 180 180 180 173 148 164 180 1205
    40 R Bailey GBR 180 180 180 180 110 180 180 1190
    41 E Brambock AUT 180 180 170 180 109 170 180 1169
    42 G Simon HUN 180 122 180 130 180 180 180 1152
    43 S Savini ITA 180 180 180 66 180 180 180 1146
    44 A Denkin BUL 180 180 162 74 180 180 180 1136
    45 B Krycer CS 50 180 180 180 180 180 180 1130
    46 T C Kerr USA 180 180 180 180 180 180 41 1121
    47 M Doule IRL 180 180 180 118 99 172 180 1109
    48 A Weber BRD 0 180 180 180 180 180 180 1080
    49 A Landeau FRA 180 42 180 180 123 180 180 1065
    50 J B Brooks CAN 166 180 140 87 180 174 136 1063
    51 I Fuijo (P) JPN 180 54 153 176 120 180 180 1043
    52 P Emilian-Cringo ROM 180 164 180 180 7 180 140 1031
    53 M Blanco Hoa CUB 120 125 180 180 124 106 180 1015
    54 D Varda YUG 180 180 180 9 180 180 94 1003
    55 J Johnson (Proxy F Chilton) NZL 115 180 141 119 180 180 77 992
    56 O Torgersen NOR 152 154 122 180 161 90 119 978
    57 J Ferron Diaz CUB 96 141 180 119 180 159 101 976
    58 S Haapalainen FIN 130 141 180 133 96 102 42 824
    59 R Del Castillo CUB 103 126 57 79 164 120 115 764
    60 M Pyykko FIN 135 180 113 128 0 0 0 556
    61 F Jackson IRL 180 180 83 5 0 0 0 448
    62 D Ducklaus DDR 180 175 0 0 0 0 0 355
     
    Raymond-v-M en HansH vinden dit leuk.
  8. Barry Huijben

    Barry Huijben

    Lid geworden:
    2 sep 2024
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oosterhout
    Na al wat jaren ‘meelezen’ op het forum, nu toch een account aangemaakt na het weekend vorige week in Zulpich. En al meteen met een foto in het topic van Henk, samen met Henk en mijn vader Bert. Wat was dat een leuke ontmoeting!
    Prachtige film inderdaad van het WK in ‘71. Leuk ook om Peter Maurer in de lijst te zien staan op plaats 17, hij was er vorige week in Zulpich ook bij en vloog met zijn 78 jaar nog prima met zijn 1:4 vertraagde motor met grote drieblads prop. Mooi om te zien! Hier een foto van zijn lancering. Groeten, Barry Huijben IMG_7021.jpeg
     
    janhein, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...mooie kerel die Peter..ben al jaren met hem aan het klessebessen op de wedstrijden en via de mail. Dit is nu de 3e keer dat ik met de oldie zuigerkisten daar wat klooi en Peter was er niet bij weg te slaan.
    J.l. vrijdag..de F1B/C dag daar hadden we een druilerige ochtend en Peter zat bij mij onder de luifel..en wat doe je dan als oude knarren..kletsen over de goede oude tijd.

    Hij zei..met zijn heerlijke Zwitsers/Duits accent..Henk..al die moderne Kohle Blödsinn .dat kan ik niet meer selber bouwen..ik moet alles kaufen..

    Peter zit in de bloemenhandel en komt volgende week naar Nederland..en fff langs..niet met lege haden..heeft niets meer uit die goede oude tijd maar wel nog wat 7x3,5 glasprops..onontbeerlijk op de Rossies...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Oh..shit...wat heb ik nu weer verkeerd gedaan??

    Op de j.l. DOW werd ik door Frans Bal (hoofd van onze Grafische Afdeling) ten overstaande van de grote schare DOW deelnemers naar voren geroepen..

    Oeps...van geen kwaad bewust maar ja..wa's er loos??

    Frans was er kort maar duidelijk over..

    Ik kreeg pardoes de POWERRRRR PROMOTIE PRIJS opgespeld.

    Frans..en het hele PH-SAM bestuur..bedankt voor deze prachtige erkenning. Hij heeft een ere plaatsje gekregen en waar beter dan tussen (een deel van) de collectie zuigermotor modellen...

    20240916_102224.jpg

    20240916_102245.jpg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    De Albatros 66 "Geschichte".

    Deel 1: de speurtocht
    Deel 2: de restauratie
    Deel 3: de juiste motor
    Deel 4: vliegen met de Albatros 66


    Deel 3: De juiste motor.


    Toen wij vorig jaar de 3 stuks Albatros 66 kisten van Helmar Clement ontvingen (bouwjaar 1966) zaten er mid seventies Rossi motoren op.. Heel begrijpelijk want Helmar had zijn kisten een aantal malen geupdate.(is dat goed Oost...Duits??)..

    Mij drang naar perfectie kon het niet laten..er moest net als toen de kist nieuw was weer een MVVS TRS op..dus zoeken. Al snel vond ik een aanbieding in Tsjechië echter...mijn Tjechs is niet meer wat het geweest is dus...Peter V ingeschakeld.. Het werd een lastig verhaal..de verkoper wou alleen 10 motoren tegelijk verkopen dus de droom leek over.

    Maar..Peter zou Peter niet zijn en...duikelde in zijn voorraad een zeer mooi op en startte gelijk met de fine tuning..nieuwe drijfstang er in..ook maar gelijk een nieuwe zuiger en op de j.l. DOW mocht ik het beest in ontvangst nemen.


    Ondertussen zit hij op de geheel gereviseerde kist... Wat een prachtige motor!!!...

    20240917_121545.jpg




    De timer gestuurde motorstop gaat via een veer belaste beugel die de toevoerslang afknijpt...een eenvoudig touwtje zorgt er voor de de slang niet kan ontsnappen aan de beugel..ach ja..waarom moeilijk doen wanneer het ook gemakkelijk kan..

    20240917_121533.jpg





    Peter..heel veel dank voor deze beauty en zodra het Zuigerkisten weertje gaat worden dan mag hij mee naar OHA!!
     
    JaapDMC, janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Henk kun je met "aktualisiert" leven?
     
    Énke Blériot en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    DE GROETEN uit ..De DDR


    De trouwe lezer heeft het al eens hier gezien...sedert enige tijd ben ik regelmatig in contact met 2 "Ossies" tw Helmar Clement en Lothar Hahn. Beide zijn zeer actief geweest in de sixties en seventies met F1C..oftewel Römisch I (Reumisch Eins) zoals ze dat daar noemden.

    Die kontakten hebben er toe geleid dat er een hele horde oude kisten deze kant op zijn gekomen en een aantal er van zitten bij diverse Sammers.

    Wat hier (bij Raymond en mij) is gebleven is de hierboven genoemde Albatros 66 (3 stuks), de wat modernere Albatros 14 (van 2014) beide van Helmar Clement...en nog 3 stuks van Lothar Hahn tw zijn nr 7..9 en 10.

    Beide vliegvrienden zijn woonachtig in het uiterste oosten van de voormalige DDR in het Ersgebirge (tegen de Tsjechische grens) en verkeren nog in goede gezondheid.


    We gaan de komende maanden eens kijken naar de aanpak van deze kisten...want er moet nog wel het eea gebeuren.

    Van Helmar zijn geen foto's ontvangen maar van Lothar wel.. en in het DDR magazine Modelbau Heute stond hij met enige regelmaat na weer eens een dikke overwinning...(o.a. meervoudig DDR Meister)...


    008.jpg




    Alle kisten zijn overgenomen nadat ik dit soort foto's ontving..ach ja..je weet dat een F1C kist het zwaar te verduren heeft en er zullen wel wat addertjes onder het gras zitten..maar who cares..ik bedoel das ist mir scheissegal..

    Hier de nr 7..

    20230803_082046.jpg



    De nr 9...

    20230803_080755.jpg



    En de nr 10.....

    1000003817.jpg
     
    Raymond-v-M en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.500
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei dat zijn wel beauty's hoor.

    Zijn er nou ook nog veel profiel wijzigingen in geweest.
    Bijv dat je elk jaar een nieuwe geupdate kist moest hebben om in de top mee te kunnen komen.

    En dan ja die motoren ben er nog niet uit.
    Een motor met stroomlijm kap of helemaal open en bloot. weet niet kan niet kiezen wat ik het mooiste vind
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Ja..de profielen zijn van dragend..( in de fifties) naar onderkant vlak gegaan in de seventies en recenter. Heden ten dage zijn het LDA profielen dus buikje aan onderzijde.

    Tja..een open (oude) motor is het mooist..maar een stroomlijnkap op de nieuwere is wel vet gaaf..straalt snelheid uit..en..sedert enkele jaren is men weer bij half tot helemaal open..( zoals bij de Nr14)..
     
    janhein vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.500
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig hoe de rook achter de cilinder blijft hangen.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.184
    Locatie:
    Gouda
    In de tijd dat ik als aerodynamicus bij Volvo Car BV in Helmond de windtunnel onderzoeken deed tbv de in Nederland ontworpen en geproduceerde Volvo's gebruikte ik dit fenomeen vaak.
    Door met de rook machine vanuit het zog rook te injecteren blijft dat in het zog en kan je perfect het loslaatpunt/lijn zien.
    Het gebruik van rook zoals je vaak op pers plaatjes ziet wordt zelden in de praktijk gebruikt.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    DE GROETEN UIT..

    In de rubriek de groeten uit......Zwitserland.


    Op de j.l. editie van de Eifelpokal was Peter Maurer niet weg te slaan bij mijn Vintage F1C modellen...en hij wist te vertellen dat hij uit de seventies periode nog een kleine kleinigheid had liggen..nee..geen modellen meer die waren allemaal opgestookt..maar..mogelijk zou er nog een 7x3,5 glasprop kunnen liggen...onontbeerlijk op een seventies Rossi.

    Tring...pakje...ach wat aardig van Peter..ik zal hem een bedank mailtje sturen..

    Peter in actie met een 1965-1970 model en zowaar 2 props en een seventies Seelig timer...Ben er hééél blij mee!!!

    20240921_165507.jpg
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    De groeten uit...

    Denemarken.


    Ole Vestergard die naast me stond op de camping op de Eifelpokal is op onderzoek uit gegaan wat er met de kisten en spullen van Thomas Koster is gebeurt..Thomas is de wereldkampioen F1C van 1977.

    2 jaar geleden..enige tijd nadat Thomas een zware stroke heeft gehad is de werkplaats helemaal leeg geruimd..Alle spullen ....muv de motoren die naar een Deense verzamelaar zijn gegaan....zijn verbrand.


    Tja..zo gaat het vaker...de nabestaanden weten niet wat te doen met vintage spullen en dan gaat het verloren..heel jammer.




    Model_Builder_1977_11_page-0001.jpg
     

Deel Deze Pagina