Zwarte Zee 1:90 schroeven en motor

Discussie in 'Werkschepen' gestart door JP-7007, 4 okt 2022.

1. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen week in het bezit gekomen van een Billing Boats Zwarte Zee IV in 1:90.
    Nu zit er een kunststof schroef onder die ik wil gaan vervangen voor een messing exemplaar.
    Op verschillende webshops kom ik ze wel tegen, echter staat erbij links of rechtsdraaiend. Misschien een rare vraag maar hoe kan ik dat herkennen bij de huidige schroef? Of heeft dit te maken met de draairichting van de motor?

Ik lees ook in diverse topics hier dat er een " langzaamloper "motor in hoort. Er zit nu een vrij gewone motor in (lijkt me ) maar geen idee of deze voldoet voor dit type boot. Het moet natuurlijk geen speedboot worden; Mijn vorige Zwarte Zee had een Decaperm 6v motor met vertragingskast erachter. ( gierende tandwielen :))
    Kan iemand aan de hand van de foto in de bijlage zien of deze voor de Zwarte Zee geschikt is?

Verder is de waterlijn niet helemaal kloppend, is het aan te raden om deze iets te aan te passen of is het mooier om de hele romp opnieuw te verven? (of gewoon zo laten?)

Laatste vraag :)

Weet iemand een leuke led-lichtset om hem mooi te kunnen verlichten? ( kajuit, bak-en stuurboord,mast etc

Heel veel dank voor jullie reacties.

Groeten,
    Jan Pieter

Bijgevoegde bestanden:

2. tonberg

tonberg

Lid geworden:
    11 dec 2004
    dit is een links draaiende,

3. MYANGEL

MYANGEL

Lid geworden:
    6 okt 2009
    Vwb de vraag over de waterlijn kan ik je niet veel vertellen, daar ik alleen de voorkant van t schip kan zien. (Wel loopt de waterlijn naar voren toe omhoog zie ik)

En de draairichting van de kunstof schroef die je nu hebt is rechts! Om de draairichting van de schroef te bepalen word in de grote vaart, binnenvaart en pleziervaart altijd vanaf de achtersteven naar voren gekeken.

Sommige modelbouwwinkels doen dat precies andersom, en dat is verwarrend.
    Het type schroef wat onder deze boot het beste tot zijn recht komt is een 4 blads van het type 147 van raboesch.

4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Jan Pieter, Mooi schip die Zwarte Zee van je en zeker de moeite waard om daar wat energie in te steken. De draairichting van de schroef is niet links, maar rechts. Je kijkt daartoe in de vaarrichting en bij jouw schroef draait die rechtsom om vooruit te komen. Duitsers kijken vanaf de motor en dan is het precies andersom. Als ik de motor bekijk denk ik dat die eigenlijk voor een auto is en misschien teveel toeren draait. Zou het gewoon proberen op 7,2 Volt. Je kunt er altijd nog een andere motor in zetten. In wezen maakt bij een enkelschroever de draairichting niet veel uit. Zelf prefereer ik een rechtse. Als je dan achteruit slaat om te stoppen draait je schip naar stuurboord. De waterlijn zou je het best parallel met de kiel kunnen houden. Schip op een rechte ondergrond zetten. Ook zorgen dat het geen slagzij maakt. Dan met een potlood op een blokje of doosje de waterlijn rondom aftekenen. Daarna aftapen en schilderen. Tape verwijderen eer de verf is opgedroogd. Hoe ga je de verlichting uitvoeren? Zitten er messing lamhuizen bij en hoe groot is de binnendiameter daarvan? Er zijn wel gekleurde ledjes compleet met weerstandjes, maar die moeten wel in de lamphuizen passen. My angel heeft al advies voor de schroef gegeven. Voor een betere aanstroming van water naar de schroef zou je het schroefraam in de achtersteven iets dunner kunnen maken. Succes ermee! Gr. Klaas.

5. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    @MYANGEL @k-k
    Dank voor het advies over de schroeven, daar kom ik wel uit!
    Nu heb ik net de motor getest en die blijkt dus kapot te zijn. Heb hem eruit en het is een traxxas motortje die er denk ik niet in hoort.
    Heb wat gegoogeld over een vervanger, en de meesten zeggen dat de Graupner Speed 500 daarbij goed past; helaas is deze niet meer te verkrijgen.
    Weten jullie ook een opvolger hiervoor? ( ik hou het simpel, dus geen decaperm met vertraging )
    Ik heb zelf wel wat mabuchi / tamiya 540 motoren liggen, maar die komen allemaal uit Tamiya touringcars; die maken denk ik teveel toeren.
    @k-k / klaas,
    wat betreft de romp, ik bedoel eigenlijk als ik hem zou bijwerken op de bestaande lak, dat ik er dan geen kleurverschil of een rand zou ontstaan, want hij is door de vorige eigenaar keurig gelakt. (zie foto)
    Ik vrees dat de messinglamphuizen te klein zijn. ( zijn nu leeg ) ik zal denk ik moeten overstappen op de grotere variant, omdat in die kleintjes geen lampen passen.

Bijgevoegde bestanden:

6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Laatst bewerkt: 4 okt 2022
  7. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    45mm en 7,2 volt

8. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    Ziet er goed uit maar gaat tot 40mm..

9. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Dan zou ik een schroef nemen van 40 mm. Voordeel is dat die wat verder onder water ligt en minder snel lucht trekt. Probeer je plaatjes rechtop te zetten en dan op volledige grootte, zoals hieronder. Gr. Klaas.

IMG_1307.jpg

Laatst bewerkt: 4 okt 2022
  10. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    Klopt, dank. mijn pc liep vast, dacht dat er geen bijlage meegestuurd was..
    Als ik naar een kleinere schroef zou gaan, verlies ik dan geen vermogen / trekkracht ?

11. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Dat valt wel mee met de trekkracht. Hier nog iets qua ledverlichting. Vond nog wat info m.b.t. dit schip. Zoals je ziet gaat het alle kanten op. Een kennis van me vaart met een Zwarte Zee, waarin een vrij zware motor. Het schip is nogal rank en je ziet dit schip door het koppel van de motor bij in en uitschakelen slagzij maken. Vandaar mijn advies voor een minder zware motor met een iets kleinere schroef. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwshopnederland....en-led-s/led-scheepslamp-small-e/#description

https://www.modelbouwforum.nl/threads/zwarte-zee-bb-schroefas-schroef-en-motor.156823/

Laatst bewerkt: 5 okt 2022
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Motoren waar "speed " in de naam staat, draaien veel te veel toeren voor een kwaliteitsschroef.
    Die snertschroeven van Billing Boats hebben een zodanig laag rendement dat hoog toerental wel noodzakelijk is om het schip enigszins van haar plaats te krijgen, maar vermits je een raboeshschroef gaat plaatsen, zou ik naar een motor kijken die torque" (of TRQ) in zijn naam heeft. Raboesch heeft bijvoorbeeld de RM730 die belast 3800 toeren draait.
    Is de Buhler ZONV-03 een optie @k-k ?

13. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De Zonv03 is een vrij zware motor en heeft 12 Volt nodig om een beetje op toeren te komen. Heeft relatief weinig stroom nodig en een accu met een capaciteit van 4 Ah is voldoende. Zit ook in mijn Bugsier 3. Heb zo geen idee of die combinatie qua gewicht te zwaar is. Jan Pieter, hoeveel gewicht kun je nog kwijt? Voor een Zonv03 en 12 Volt 4 Ah Nimh cellen moet je met 1.200 gram rekenen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 6 okt 2022
  14. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    @k-k
    Hoi Klaas, dank nogmaals voor je advies.
    De boot is al redelijk vol met grind. Ik heb trouwens de messing schroeven van 45mm ( raboesch ) binnen maar ze lijken me wat klein, wat denk jij? Ben dan bang dat ze misschien te klein zijn voor de motor. ( is een Krick 700 BB geworden )
    gr, Jan Pieter
    IMG_2120.jpg

15. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Is dat die 45 mm schroef Jan Pieter? Lijkt me groot genoeg. Ander komt hij te dicht bij de roerhak. De Krick motor vraagt wel meer stroom (amp) dan de Bühler en draait voluit ook meer toeren. Let op dat je de inlaatlopeningen voor de koellucht in het kopse eind van de motor niet afdekt. Rustig gas geven, anders zie je de boot slagzij maken. Probeer de aanstroming van het schroefwater te verbeteren door de scherpe randen van het schroefraam wat af te schuinen. Die hoekige rand veroorzaakt wervelingen, die de werking van de schroef nadelig beïnvloeden. Succes verder! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 19 okt 2022
  16. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    @k-k
    Hallo Klaas,

Dat slagzij maken heeft mijn andere ZZ met de motor met vertraging ook idd. Bij mijn Smit Rotterdam had ik dat minder, maar die ligt denk ik ook wat dieper in het water.
    Net de motor geïnstalleerd maar ik twijfel nu of alles goed zit; op het eerste gezicht wel, ( of zijn de inlaatopeningen nu iets teveel afgedekt? ) op het moment dat ik gas geef zit er een kleine slinger in de koppeling. Geef ik meer gas dan is het weg. ( zie mijn video )
    Wat denk jij? gewoon proberen in het water?

IMG_2143.jpg

Gr,
    Jan Pieter

17. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jan Pieter, Je video staat nog privé. Zet hem even openbaar, da kunnen we iets zien. Alvast bedankt. Gr. Klaas.

18. JP-7007

JP-7007

Lid geworden:
    11 okt 2009
    @k-k
    Hoop dat deze wel werkt.

19. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja, Nu werkt je vorige video ook Jan Pieter. Zie dat de uitlijning niet perfect is. Een cardankoppeling kan best wel wat aan, maar alles wat scheef staat geeft trillingen en lawaai.
    Hoor ook wat geratel en zie dat de stelring niet tegen de schroefaskoker zit. Askoker gevuld met uierzalf? Borgmoertje tussen schroef en askoker? Axiaal moet de as goed zijn opgesloten. Dat voorkomt trillingen en komt de afdichting ten goede. En op die manier hoor je weinig (bij)geluiden. Zie een paar moertjes tussen motorsteun en motor. Haal die er tussenuit opdat de motor optimale steun heeft. Zo te zien moet de motor nog iets naar rechts. Is op te lossen door de boutgaatjes wat uit te vijlen en ook het middenstuk om de borst aan de motor ruimte te geven. Eventueel de steun aanpassen voor de koelsleuven. Kost wat moeite, maar dan zie en hoor je ook resultaat. Succes ermee! Gr. Klaas.

Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  20. tonberg

tonberg

Lid geworden:
    11 dec 2004
    als je minde herrie wil,moet in plaats van die koppeling een stukje gasslang nemen

Deel Deze Pagina