zwarte zee BB schroefas schroef en motor

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pietertje, 27 feb 2012.

  1. pietertje

    pietertje

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Wormerveer
    Beste allemaal,

    Ik heb net een zwarte zee van billing boats aangeschaft. Nu lees ik op meerdere fora dat de schroefas, schroef en roeras niet goed zijn, maar lees niet over een alternatief. Wil graag goed beginnen maar voor een knappe prijs dus....

    Wat zijn goede vervangers? wat voor schroefas (specs) schroef (specs Links of rechts, grootte, type ) en wat voor roeras mogelijkheden heb ik?

    daarnaast, wat is een geschikte motor
    Ook nog wat voor accu is gangbaar? kom op oude fora vaak lood tegen, maar kan nimh ook?

    een hoop vragen maar in dit soort modellen ben ik een newbie. Hopenlijk kan iemand mij met deze basis op weg helpen!
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Welkom. Even een paar tips, welke versie van de Zwarte Zee heb je? De houten, of de wat grotere met kunststof romp? En heb je al gezocht op dit forumgedeelte en dan met name in de bouwverslagen? De Zwarte Zee komt met enige regelmaat hier voorbij, en ik kan me niet voorstellen dat er in geen enkel bouwverslag een motor met daarbij gekozen schroef wordt genoemd...
     
  3. pietertje

    pietertje

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Wormerveer
    het is de plastic versie. Motor wordt oa een igarashi, robbe 755/40, graupner 600/24 of graupner 500E genoemd, maar deze verschillen nogal.

    over de rest kan ik niet veel vinden helaas, alleen discussie 3 of 4 blads schroef...

    Vragen blijven dus.
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb voor mijn (houten) zwarte Zeeën een Graupner as genomen (bij C**rad vandaan) van 26 resp. 31 cm lang. M4 schroefdraad, 4mm dia (6mm askoker).
    Daarbij een 45mm 4-blads plastic schroef, ook van Graupner en bij dezelfde grootgrutter vandaan, evenals de Igarashi motor voor één van de twee. De andere komt op een Decaperm waar de vertraging van af gehaald is.

    Een eerste testje leek vrij aardig goed te komen qua kracht.

    De originele schroef bij mijn ZZ's was 40mm 4-blads, 45mm paste bij mij nog redelijk.

    E.e.a. is ook afhankelijk wat je er mee wil, en van persoonlijke voorkeuren he!
    Als je alleen wil spelevaren is het al snel goed met de motorisering.
    Als je er ook een stuk mee wil gaan slepen heb je gewoon wat meer vermogen nodig, dus een zwaardere motor en evt. grotere schroef.
     
  5. henkie89

    henkie89

    Lid geworden:
    6 dec 2010
    Berichten:
    131
    Locatie:
    ijsselmuiden
    ik heb de megeleverde as erin zitten geen lekages een speed 720bb torque
    en een raboesch 50 of 55 mm 4 bladschroef en dat gaat heel goed
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Salland
    En m.b.t. de accu's:
    een loodaccu heeft als voordeel dat 'ie zwaar is (hoef je monder ballast te laden) en dat hij duidelik aangeeft als "het sap er een beetje uit is", oftewel dat hij leeg begint te raken.
    Een Lipo is lekker licht, maar gaat onherroepelijk stuk als je hem te ver ontlaadt. NC en NIMH hebben dat gevaar wat minder, maar voor een werkschip kies ik in principe lood. Ook goedkoper trouwens, en je kan met een goedkopere lader toe.

    Zorg er wel voor dat de accu zo laag mogelijk ligt. De ZZ staat erop bekend dat het een schip is met hoog zwaartepunt.
     
  7. pietertje

    pietertje

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Wormerveer
    toch wel fijn deze discussie, het lijkt dat niks het beste is, en de schroef varieerd in dit topic al van 45 tot 55 mm. Links of rechts maakt denk ik niets uit bij 1 schroef voor een boot?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Salland
    Pieter:
    Iedereen bouwt naar gelang eigen ervaring, budget en materiaal.
    Je wilt "een knappe prijs"? Sommige mensen vatten dat op als "the sky is the limit", anderen als "het mag vooral niets kosten".
    Als je scherp leest zie je al twee keer de tekst staan: "Ik heb op mijn...."
    Dat is wat ik bedoel met "ervaring". Aan jou de taak om uit de suggesties diegene te halen die met jouw ervaring en budget het best bij je past.

    Er IS geen "schooloplossing" voor te bouwen schepen.
    De een werkt het liefst met kunststof, de ander met hout.
    De een zweert bij een Speed-motor, de ander bij een 755/40, de derde bij de motor van een aanjager uit een Bentley.
    De een vindt een Billing-boat-as en een plastic driebladsschroef goed genoeg, de ander wil persé een Raboesch-as met een Raboesch vierblads-schroef.
    Kan allemaal.
    De vraag is meestal: waar leg je de grens qua kosten? En dat weet jij alleen.

    Het voordeel van een forum is:
    Je krijgt veel verschillende adviezen.
    Het nadeel van een forum is:
    Je krijgt veel verschillende adviezen.

    Succes.
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Check. Aan de bouwer de schone taak om door al die adviezen heen zijn of haar eigen weg te vinden ;)

    MBT links of rechts draaiend: Dit heeft in zoverre invloed dat bij achteruit varen de boot altijd een kant op trekt door het schroefeffect (wielwerking). Aan jou de keuze welke kant je wil dat je boot uit zwalkt bij achteruitvaren.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2012
  10. pietertje

    pietertje

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Wormerveer
    allemaal alvast bedankt voor de adviezen, had in eerste instantie niet gedacht dat er zoveel mogelijk was, daarom had ik dit draadje ook geopend, omdat ik er op internet niet uitkwam. Blijkbaar gewoon veel mogelijkheden, wat alleen maar goed is!

    ik ga voor een graupner as, raboesch 45 of 50mm 4blads, 755/40 motor robbe, graupner speed profi 40R regelaar, en waarschijnlijk 12V 3AH (7AH?) lood accu, heb hier geen ervaring mee, dus op zoek naar alles over loodaccu's!
    Mochten er hier nog adviezen komen, alles is welkom!
     
  11. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    Zwarte Zee schaal 1:86

    Hallo ...,
    Er zijn hier nu twee verhalen over het model van de ZZ VI
    Het oude houten BB model is schaal 1:100 -78cm
    In het echt is de Zwarte Zee bijna 78 meter lang.

    Het nieuwe nu alleen nog verkrijgbare BB model is ca. schaal 1:86 - 90cm, een wat grotere schaal.
    Daarom hoort een 4 bladsschroef van rond 45 mm bij de schaal van 1:100 en een vierbladsschoef van rond 50 mm bij schaal 1:86

    Hier geldt wat Roel ook al schrijft, je moet het zelf weten of je er een nog grotere schoef onder wilt plaatsen, alleen is het dan niet meer conform het originele schip.
    De 3Ah accu is een te kleine capaciteit, je kunt er ook 2x 6V 12Ah in leggen en deze in serie zetten. Dan heb je 12V 12Ah. het bijkomende voordeel is dat je het gewicht een beetje kunt verdelen over de lengte van je model.
    Succes Paul
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Uhm, niet helemaal waar.
    De schroef die origineel bij de houten Zwarte Zee zat, is 40mm. Maar daar past een 45mm ook nog net onder.
    Wat de originele- en maximaal te steken schroeven zijn bij de grotere kunststof versie weet ik niet.
     
  13. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    Hoi,
    Ik had het over de echte 1:1 afmetingen van de schroef, die bij het echte schip 4,5 mtr was.
    Omgerekend in schaal 1:100 is dat 45mm en in schaal 1:86 wordt dat ca. 52/55mm 4 blads voor de kunststof versie.


    Uhm, niet helemaal waar.
    De schroef die origineel bij de houten Zwarte Zee zat, is 40mm. Maar daar past een 45mm ook nog net onder.
    Wat de originele- en maximaal te steken schroeven zijn bij de grotere kunststof versie weet ik niet.[/QUOTE]
     
  14. henkie89

    henkie89

    Lid geworden:
    6 dec 2010
    Berichten:
    131
    Locatie:
    ijsselmuiden
    ik denkj dat dat allemaal te zwaar wordt ik heb er een 6v 12 ah accu in en achter klein beetje lood en hij is eigelijk net iets te zwaar
     

Deel Deze Pagina