Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

  1. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Stuur de koppeling en 'n stukje vd flexas maar op , dan ruim ik de 4,76mm naar 5mm.



    Zilverhard-solderen aan een verenstalen flexas ?

    Grapjas .. je wilde het toch wél heel houden hé ?

    Op deze manier gloei je de flexas uit , daar wordt die bros van ,
    en dat is vragen om 'n rek-breuk.

    Vertinnen van de flexas doe je met 't hete-lucht pistool (of grote soldeerbout).

    Met behulp van tin/zilversoldeer Resist-2 en S-39 voor RVS , beide bij de Gamma afd. soldeerbouten. (althans hier bij mij)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo HendricX,

    Oei, te laat... Ik heb de flex-as al hardgesoldeerd met een brander. Het is wel mooi gelukt, in elk geval om te zien. Maar nu dus kans dat ie bros geworden is...

    Nou ja, ik merk wel of ie breekt en naar de bodem zinkt. In elk geval weet ik dan wel waar het aan lag en doe ik het de volgende keer met een hete-lucht pistool.

    Nog bedankt voor het aanbod voor het ruimen, maar voorlopig is het niet nodig. Ik gebruik eerst gewoon de 5 mm koppeling die ik er bij besteld had (met imbus).

    Groeten,
    Pieter
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo HendricX, anderen,

    Nu heb ik toch wel slecht geslapen vannacht... :(

    Als de flex-as breekt en naar de bodem zinkt, is dat tot daar aan toe. Maar ik neem aan dat dan mijn romp vol water loopt?

    Wat kan ik doen om te voorkomen dat de boot dan zinkt? (Overigens niet alleen vanwege de flex-as, maar ook voor andere ellende: lekkage waterkoeling, scheur in romp bij crash, etc).

    Wat is het beste om te gebruiken als laatste redmiddel? Voorkant van de romp volstoppen met drijvend materiaal, piepschuim of zo? Welk materiaal is het beste hiervoor? Liefst iets dat ik gewoon in de bouwmarkt kan halen.

    Alvast bedankt voor jullie adviezen!
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Gebruik poolnoodle (zo'n schuimbuis voor kinderen in 't zwembad) dat spul is licht en zuigt zich niet vol met water zoals piepschuim dat wel doet. Dus gebruik poolnoodle ;) kan je bij bij de blokker voor een eurie kopen.
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ah, da's een goede tip! Bedankt! Bij de blokker dus. Ik zag het mezelf al afpakken van kinderen in het plaatselijke zwembad, maar dat is dus niet nodig. ;)
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Of de bartsmit haha nee afpakken hoeft niet nee
     
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Action en bart smit hebben die pool nuddles ook ,blokker ben ik ze ,nog niet ,tegen gekomen...
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dan zal t wel de action zijn geweest ;)
     
  9. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Bij de Action zijn ze stukken goedkoper (als ze ze hebben)
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ok, dank voor jullie reacties! Ik ga straks eens even kijken wat er hier in de buurt is.
     
  11. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mijn Lizard Xtreme nadert zijn voltooiing. Nu moet ie ook nog een leuk kleurtje krijgen. Ik ben van plan om de romp gewoon rood te laten, zoals ie nu al is. De raampjes wil ik zwart maken en dan nog ergens een stukje wit, voor de afwisseling.

    Welke verf/lak zou ik kunnen gebruiken? Ik heb totaal geen verstand van verf. Liefst iets dat makkelijk verkrijgbaar is, bouwmarkt of zo. Of kom je er niet met bouwmarkt verf? En qua look and feel is het ook wel leuk als het een beetje lijkt op de lak die nu al op de romp zit. Dus geen metalic-achtige hoogglanslak, dan steekt het zo raar af tegen de wat doffe romp.

    Ben benieuwd naar jullie adviezen!
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    De bodem zou ik mat schuren (nat) met waterproof 600, schuren in de lengterichting.

    De doffe gelcoat kun je poetsen met commandant tot 'ie glimt als een spiegel.
    Was zou ik niet gebruiken, je wilt je kap ook nog kunnen afplakken.

    De dingen die je wilt verven goed ontvetten, licht opruwen en een geschikte verfsoort voor epoxy gebruiken (eventueel een hechtprimer er onder).

    Groeten, Jan.
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Jan,

    Bedankt voor de tips! Aan dat poetsen met commandant zou ik zelf niet gedacht hebben. Ga ik proberen!

    Nu zit ik wel met een ander probleem: bij mijn eerste test of het bootje waterdicht is, bleek er heel veel water via de as naar binnen te stromen. Geen druppels, echt een constante stroom water. Ik heb de as ingevet. In eerste instantie normaal, zoals ik het ook altijd bij mijn Rocket doe. Daarna met grote hoeveelheden, maar het helpt niets. De as is zo lek als een mandje.

    Betekent dit dan toch niet dat men mij de verkeerde teflonbuis heeft gestuurd? Hieronder de foto van buis/teflon/as:

    [​IMG]

    Groeten,
    Pieter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    In aanvulling op de lekkage langs de as (zie vorige post), nog een lek, namelijk bij de houder van de turnfin. Ik heb de moeren inmiddels behoorlijk vast gedraaid, maar het blijft (een beetje) lekken. De roerhouder en strut zijn wel ok. Daar komt geen druppel water door.

    Hoe kan ik zo'n kleine lekkage oplossen? Beetje loctite op de schroeven smeren? En als ik dat doe, krijg ik ze dan ooit nog los, mocht ik dat willen? Ik heb groene loctite en had ergens gelezen dat je die loskrijgt bij verhitting. Of heb je dan zoveel verhitting nodig dat de romp beschadigt?

    Groeten,
    Pieter
     
  15. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    Om de as buis een stukje silicone slang doen dat over de messing buis past tot aan je flex as.
    Op de flex as mag de slang net niet klemmen.

    Bij de turnfin houden een klein beetje silicone kit smeren en dan de houder opnieuw monteren.
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Jaimy,

    Bedankt voor je reactie. Dat met die siliconekit ga ik proberen.

    Je andere tip gaat bij mij helaas niet werken, althans niet zonder heel veel moeite. De messingbuis steekt namelijk maar een paar mm voorbij de steun. Daar krijg ik geen buisje meer omheen.

    Ik bedacht zelf nog wel de volgende oplossing: een stukje krimpkous om de flex-as:

    [​IMG]

    De kous heb ik goed verhit en zit vast om de flex-as. Het past nu heel mooi in de teflon buis en draait soepel. Ik wil niet de hele as met krimpkous omhullen, maar slechts een klein stukje.

    Maar ik kan wel allerlei rampen bedenken: krimpkous wordt door wrijving toch te heet -> gaat stuk -> loopt vast in de teflon buis -> nog meer ellende.

    Wat denken jullie, heeft dat kans van slagen? Eerst heel kort varen, daarna as eruit en controleren en telkens de vaartijd wat opvoeren? Of is dit een gegarandeerd recept voor ellende?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    De krimpkous zal door de warmteontwikkeling van het draaien week worden en de boel óf laten vastlopen, óf gewoon verdwijnen, waardoor je weer lekkage hebt...

    Lekkende hardware zoals een turnfin monteer ik als alternatief voor siliconenkit met een stukje zelfklevend mosrubber op de fin (waar die tegen de romp komt), door het aandraaien dicht het mosrubber de boel af.

    Afhankelijk van hoe goed ik er bij kan, zit het rubber aan de buitenzijde achter de steun, of binnen in de romp tegen het contra plaatje aan.

    Groeten, Jan.
     
  18. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou, net de eerste vaart gemaakt en die eindigde in een lichte teleurstelling :(

    Na zo'n 50 meter: alleen nog maar gezoem van de motor, maar varen deed ie niet meer. Van alle mogelijke oorzaken, was het gelukkig de minst erge: de flex-as zat los in de koppeling. Hij stak er nog wel in, maar draaide niet meer mee.

    Wellicht is deze koppeling toch niet zo geschikt? ->

    [​IMG]

    Of zou het hiermee wel moeten kunnen? Nu moet ik zeggen dat ik geen vlak stukje geslepen heb op (het vertinde deel van) de flex-as. Kan dit het probleem oplossen? (Dan kan ik namelijk morgen weer varen :D). Of kan ik beter een klemkoppeling bestellen? (is paar dagen niet varen :()

    Er is ook goed nieuws: na 15 minuten doelloos op het water gedreven te hebben, was er geen druppel water binnengekomen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    Bij dit soort koppelingen moet je altijd een vlak stukje onder de stelschroef hebben en de stelschroef zekeren met een drup nagellak, of loctite op de (vooraf ontvette) schroefdraad.

    Ik doe, vóór ik de stelschroef er in draai, een drup in het gat, dan weet ik zeker dat ik het zeskant van de stelschroef niet per ongeluk dichtsmeer...

    Maak de vlakke kant niet groter dan waar de stelschroef aangrijpt, mocht je een knelkoppeling kopen, dan heeft die nog voldoende ronde flexas om grip te houden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2013
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Jan,

    Bedankt voor de tips! De knelkoppeling heb ik alvast besteld, dan is ie vast onderweg. Zal wel een week of 2 duren.

    Intussen ga ik het proberen met een stukje vlak maken. Wat betreft loctite: ik heb alleen de groene, maar dat is geloof ik permanente? Nagellak is wel ruim voorhanden in een huis met drie vrouwen :D

    Groeten,
    Pieter
     

Deel Deze Pagina