Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooie vorderingen.
    foto's bestuderen blijft een must als je aan de details aan het bouwen bent.

2. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je Marc, ja dat is het zeker zoek nu telkens op de telefoon wat dingen ok om te bekijken, maar zal komend weekend de laptop op de hobby kamer zetten kan ik even wat makkelijker details bekijken.

3. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Hoi Freek,

Enkele jaren geleden deze foto gemaakt van de Smit Finland.

Helaas stonden de deuren open, maar de positie van de knevels is er wel op terug te zien.

Zet hem op, en maak er een mooi Smit bootje van, je bent al goed op weg.

Jan

4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dit zijn wel mooie duidelijke foto's jan, je kunt inderdaad de positie goed zien. Bedank en ik doe mijn best

5. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Freek,

Sorry dat ik je wat betreft de knevels verkeerd heb voorgelicht. Aangezien ik zelf geen nautische ervaring heb neem ik (stom) dingen aan die in geval van de SN op de bouwtekening stonden. Nu ik dit weet heb ik ook weer een klusje aan mijn Happy Hunter en de Smit Lloyd 14:mad:'.
    Gelukkig zijn er collega bouwers die dit dan weer rechtzetten. Van mij ook bedankt Jan en k-k.

6. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Maakt niet uit sjoerd, kan gebeuren. Zonde dat je dan iets moet veranderen aan de hunter.

7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Deurknevels

Hallo Macrabbit,
    Zelf kom ik van de binnenvaart en daar hadden we wel de constructie met twee knevels tegenover de scharnieren. Aan de binnenkant van de deur zat een stangenstelsel waardoor je met één kruk (binnen en buiten) beide knevels bediende. Er zat relatief zacht rubber pakking in en bij de knevels kon je met vulringen op het scharnierpunt de boel wat strakker zetten. De moer ervoor kon je met een splitpen op 6 posities borgen. Wat jij dus stelde herkende ik wel. Groeten, Klaas.

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    moderne uitvoering.

In staal heb je ze ook.

9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Morgen wat schanieren maken voor op de deuren, ik denk dat ik ze van een stukje messing draad ga maken wat ik af knip op de juiste lengte en tegen de deuren aanplak. Kwam in een hoekje nog een stuk messing draad tegen van de juiste dikte voor de reling dus kan nog een stukje maken.

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ik zat net wat rond te kijken op Internet en kwam een hoop foto's tegen van de Smit Denemarken, zaten mooie details foto's bij maar kun je die ook gebruiken voor de nederland of de denemarken heel veel anders?

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Voor zover ik me herinner waren de zusterschepen niet allemaal op dezelfde werf gebouwd en kunnen er door beschikbaarheid van materialen en interpretatie van het bouwbestek kleine verschillen optreden. Soms blijken in het ontwerp wat minder handige dingen te zitten en daar komen ook veranderingen uit voort. Ook het inzetten voor een bepaald karwei vraagt soms om verbouwingen.
    Dacht dat op de Smit Frankrijk aan BB een hydraulische kraan is gezet. De verschillen zijn het best bekend bij mensen, die in de bemanningspool voor die schepen hebben gezeten. Zoek op het Binnenvaartforum maar even op mijn naam en Smit Finland. Daar gaf een bemanningslid nog uitleg over wat kleine verschillen o.a. een paar loosgaten achter in de verschansing. Daar bleef door verschil in trim water op het achterdek staan. Mijn boot heb ik ondanks afwijkingen van de echte Smit Finland genoemd.
    Dat kwam beter uit met de ruimte op de verschansing en ik heb iets met Finland. Per PB heb ik je een plaatje geprobeerd te sturen van de tewaterlating van de Smit Nederland. Mocht je die niet hebben gehad, stuur dan per PB even je e-mailadres. Met vr. gr. Klaas.

12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oké, dan zal ik daar straks eens op kijken. Ik had even snel zitten te kijken op de foto's en viel me bijvoorbeeld op dat de sleeplier op de denemarken zwart is en op de nederland wit dat was het eerste wat me op viel. Heb trouwens de foto's op tug spotters gevonden, als je dan op smit Denemarken klikt dan kun je kiezen voor rondleiding aan boord. Dan krijg je een hoop foto's te zien. Ja heb de foto gezien bedankt, meende ook dat ik er op gereageerd had maar dat is dus niet helemaal goed gegaan.

13. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Freek-Johan: doe gewoon wat je zelf het beste en het mooiste vindt, hoe goed ook bedoeld van een ieder.
    Ik houd de grote lijn aan bij mijn bouw van de Smit NL want helemaal exact wordt het toch nooit. Ook het (bij)schilderen van de echte schepen, bij onderhoud, zal ook niet altijd gedaan zijn (= aanname) zoals het ooit bedoeld was en was het wellicht ook de smaak van de schilder die bepaalde welke kleur een onderdeel kreeg.

14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dat is ook wel het beste mauricc03 om te doen

15. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Heel de 1800 pk serie is gebouwd bij scheepswerf de merwede in hardinxveld giessensam
    Gr alex

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    In welke serie hoort de Smit Frankrijk dan thuis Alex? Ik weet niet beter dan dat deze in 1971 bij Jonker & Stans in H I Ambacht is gebouwd. Gr. Klaas.

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Jonker en Stans
    bouwnummer 356 Smit Frankrijk 1981 Sleepboot Smit Internationale, Rotterdam

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Harm, Bedankt voor de correctie. Moet natuurlijk 1981 zijn. Zat er een toets naast.
    Groeten, Klaas.

19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag nog een stukje reling gedaan, moet alleen nog 2 klaphekjes maken dan is het reling werk van de opbouw klaar en kan het in de verf. Tevens draad op de lier gezet en een geleider voor de sleephaak gemaakt. Viel me toevallig op toen ik foto's zat te kijken, maar nog niet echt op andere modellen van de Smit Nederland gezien.

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nog een oude foto van mijn exemplaar. De beting moet nog worden omgedraaid. Heb van een paar aluminium "wangen", een plastic schijfje met een veertje en een touwtje een ontgrendelbare sleephaak gemaakt. Het touwtje aan de onderkant gaat naar een servo in de opbouw. Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina