Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    De tekening van de motor nog bijgewerkt , nu met O.S.carburator van een .40 , enkel de elektronische ontsteking moet er nog opkomen , ga ik nog even over nadenken op welke manier ik dat ga aanpakken
    02.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  2. harald123

    harald123

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Testelt (België)
    Erg mooi! Hier neem ik een abbo'tje op!

    Gr Harald
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tweede blauwe horizontale lint -> discussietools -> abonneren op deze discussie.
     
  4. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Jef,

    Ik lees ook met veel plezier en bewondering je verslag. Ook de vorige heb ik met plezier gevolgd.
    In basis is het een benzine motor dacht ik maar heb je er ook al eens aan gedacht om hem op methanol te laten draaien.
    Ik bedacht me dat omdat de genoemde carburateur natuurlijk voor methanol bedoeld is. Ik vraag me af of een dergelijk carburateur ook op benzine goed werkt. Ik heb begrepen dat bij benzine het mengsel (lucht/benzine) veel nauwkeuriger moet zijn dan bij methanol.

    Jan
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Hi Jan ,
    Daar heb ik al aan gedacht om de motor op methanol te laten lopen , voor zover ik er al over gelezen heb zou de motor ook koeler blijven en de afstelling zou minder kritisch zijn , zoals jij al aanhaalt , dan op benzine omdat je een bredere marge hebt waarbij het methanol/lucht mengsel ontbrand , wel zou de ontsteking iets vroeger moeten staan. Voor de carburateur maakt het volgens mij niet uit of je benzine danwel methanol gebruikt.
    Alle ervaringen van medeforumleden omtrend deze kwestie zijn altijd van harte welkom.
    Groeten Jef
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,
    Vanavond het carter grotendeels kunnen afwerken op de uitsparingen voor de drijfstang na.

    Eerst in het midden gat geboord
    047.JPG

    Nu kan het kotteren beginnen
    048.JPG

    Bij de bovenste kamer heb ik de kotterkop telkens 1/10 mm groter gezet tot op de juiste diameter om zo een zo vlak mogelijke bodem te krijgen
    049.JPG

    Voorkant nog op de juiste diameter draaien
    050.JPG

    Ik ben best tevreden over mijn werk vandaag:D
    052.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Bronzen lagerbus gedraaid en met loctite in het carter geperst en daarna nog eens met de ruimer erdoor

    056.JPG

    057.JPG

    Wordt vervolgd , Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    De plannen van de Falcon zijn toegekomen , daar kunnen we nu ook aan beginnen :D

    F001.JPG

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom Loctite en persen Jef, i.p.v. aluminium verhitten en bronzen bus bevriezen? Bedrijfstemperatuur van motor te hoog voor tweede methode? Of iets met uitzettingscoëfficiënten?
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Ron , omdat dit slechts een lichte perspassing(1/100) warm ik het carter niet op , de loctite is gewoon een extra zekerheid maar is in principe niet echt nodig. En als het stuk koud is hanteert het ook makkelijker dan wanneer het opgewarmd is. Bij de cilinderbus in de koelmantel ga ik de warm/koud methode wel toepassen voor een betere warmteoverdracht tussen cilinder en koelribben. Hier nog een foto van de passingstabel die ik (al vele jaren) gebruik , misschien slecht te lezen maar als er iemand ze graag heeft stuur dan een pb en maak ik er een pdf van.
    Groeten Jef
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hm, interessante passingstabel.
    Mag ik weten uit welk tabellenboekje deze komt?
    Of is het een enkel plaatje wat door een praktijkman(vrouw) is samengesteld.
    Zelf werk ik met het tabellen boek van A.C.Bruinshoofd.

    Het gaat mij niet om de getalletjes maar om de aanvullende tekst.

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    @Johannes ,
    De tabel werd (word?) gebruikt in een machinefabriek waar ik vroeger als lasser gewerkt heb , of het uit een boek komt weet ik niet , ik denk eigenlijk dat het opgesteld is op de tekenafdeling indertijd in de fabriek zelf , elke draaier/frezer had zo'n A4tje aan zijn machine hangen.
    Is de tekst leesbaar anders zet ik hem hier op het forum.
    Groeten Jef
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Jef, ik had al zo'n vermoeden, maar nu weet ik het zeker.
    De tekst is voor mij leesbaar en daarom werd ik nieuwsgierig en wou weten wie dit opgesteld heeft.
    Lekker praktijkgericht daar hou ik van! :D

    Voor mij hoef je de tekst niet openbaar te maken.
    Misschien zijn er nog andere geïnteresseerde hobby verspaners die deze tekst graag willen hebben.

    Prachtig project, heerlijk om de zien dat nog steeds modelbouwers zijn die de uitdaging aangaan om een complex project met eigen handen te realiseren. :thumbsup: :thumbsup:

    Heel veel plezier met het bouwen!

    Johannes
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,

    Ik ben aan de cilinder begonnen , toch de buiten(koel)mantel , daarin komt nog een stalen bus
    059.JPG

    Groefjes steken , altijd spannend met zo'n dun beiteltje:)
    061.JPG

    Binnenkant uitgedraaid en bovenin een kamertje voor een viton O-ring die dienst doet als koppakking
    063.JPG

    Begonnen aan het vierkant frezen van de onderkant cilinder
    065.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    798
    Knap werk Jef !!
    Die flens aan het carter laten staan om hem op te spannen is goed gevonden.
    Is de carter uitgeklokt op het midden van de verdeeltafel aan de hand van het centerpuntje en dan geboord of hebt ge eerste de boring op de draaibank gemaakt en daar op uitgeklokt?
    Klein opmerkingske , loctite werkt niet bij een perspassing , ge schraapt alles weg tenzij er groeven in gedraaid of gefreest zijn. Maar ik denk nooit dat die bus loskomt.

    Dirk
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Eerst op de draaibank geboord en geruimd , daarna een hulpstuk gemaakt dat in het gat in het midden van de draaitafel en in de boring van het carter past zo had ik vanzelf het center van de draaitafel en dan mijn stuk evenwijdig aan de dwarsslede gezet en maat genomen om het beginpunt van de frees te bepalen.
    Het klopt wat je zegt over de loctite , maar kwaad kan het ook niet hé

    Groeten Jef
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Weer wat verder met de cilinder

    Vierkant gefreesd , alleen nog te lang
    066.JPG

    Aan het inkorten , een beetje overlengte blijft eraan tot de stalen cilinderbus gemonteerd is en word dan samen op de juiste maat gedraaid
    067.JPG

    Zo moet het worden , dus nog enkele uurtjes frezen voor de boeg
    068.JPG

    En hier komt hij op dus
    069.JPG

    Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Jef.

    Het is mij al meermaals overkomen dat ik een verkoudheid oploop als ik je draadje bekijk.
    De dokter heeft mij de raad gegeven om voortaan maar mijn pet op mijn hoofd te houden en deze niet meer af te nemen als ik je foto's bekijk.
    :thumbsup:

    Johan.
     

Deel Deze Pagina