Bouw verslag van de Engel type VII/C

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 15 jan 2010.

1. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Dag Allen,

Toen kon ik beginnen met de klemmen die de WTC op hun plek moeten houden,

Hier zie je de achterkant en het bleek dat toen de buis er in zat het toch niet zo vlak en geweldig was als ik eerst dacht [​IMG] maar redelijk snel te herstellen met een grote vlakke fijne vijl en de glasplaat met schuurpapier methode.

Dan kan het werk beginnen met de achterkant en dat is ook een belangrijke want het tech-rek moet straks in 1 lijn staan met de achtersteven incl de starre schroef assen roeren en noem maar op, en dat moet in één keer goed want anders ben je echt wel de sjaak....

Om de achtersteven te kunnen opbouwen moet het tech-rek er eerst in want daar zit je achterspant waar de achtersteven aan gezet moet worden aan vast.

Nu kun je ook goed controleren of de beide spanten goed aansluiten op elkaar. Je ziet ook mooi de O-Ring groef zitten die de WTC afsluit.

Dan komt het dat je de schroefassen monteert met de starre koppelingen zodat je in staat bent de achtersteven goed uit te richten zodat het frame dat de schroefassen en duik roeren ondersteund goed uitkomt.

Toen schoof ik de romp met de schroefassen door de gaten totdat hij aanlag tegen het hoofd spant.

Toen dit op zijn plaats zat schuif je het messing frame over de schroefassen en daarna heb ik de kiel ertussen geschoven en in het gat in de achtersteven geklikt.

Nu is het zaak om alles met elkaar goed uitgelijnd te krijgen.

Toen ik daar mee bezig was bleek dat ik de abs driehoeken die de achtersteven steun moeten geven vergeten was te monteren en er komt heel veel kracht op de achtersteven te staan dus dit heb ik eerst maar even gedaan voordat ik de boel met een foute handeling afbreek cq sloop:schrik:

Lijkt al wat maar nog niet ok,

Ik heb de beide einden met de glasplaat en schuurpapier methode zo goed mogelijk vlak gemaakt.

Toen alles goed leek kan je gaan nadenken over het lijmen van de achtersteven .

Het is wel handig om de schroefassen van een vlak kantje te voorzien nu je er nog bij kan, dus VOORDAT je de boel vast lijmt.

En als je toch bezig bent doe dan de schroef assen dan ook gelijk maar.

Volgende keer het samen lijmen van de rompen,

Jan,

p.m vindt dit leuk.
  2. Johan Kuijpers

Johan Kuijpers

Lid geworden:
    8 feb 2021
    Prachtig verslag en kijk uit naar het vervolg.
    Ooit eens een epoxy romp en dek (ongeveer 2 mtr.) op een modelbouwbeurs in Duitsland gekocht (romp was uit 1 deel) helaas door omstandigheden de romp kwijtgeraakt.
    Toch als ik dit moois zie kriebeld het alweer en nu heb ik er alle ruimte en tijd voor.
    Nogmaals ik blijf dit verslag volgen.

3. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Dag Johan,

Dank je voor deze reactie, alleen ik heb dit model niet meer in mijn bezit en is nu overgenomen door een andere mede duikboot bouwer die ik ken, die het ongetwijfeld tot een werkend model gaat maken.
    Daar was het namelijk niet ver meer vanaf.
    Of er een vervolg komt op dit verslag zal echter wat mij betreft niet meer gebeuren, tenzij de nieuwe eigenaar dit draadje gaat aanvullen, maar dat ligt aan hem, van mij mag dat natuurlijk.

Mvg,

Jan,.

Johan Kuijpers vindt dit leuk.
  4. Johan Kuijpers

Johan Kuijpers

Lid geworden:
    8 feb 2021
    Bedankt voor je reactie Jan.
    We houden het in de gaten want dit blijft voor mij het mooste model.

5. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Dat is het ook, maar al die vloedgaten dat heeft mij letterlijk een elle boog ontsteking opgeleverd door de constante zelfde beweging maken weken en weken achterelkaar,
    Maar een pracht model, echter het vaarwater waar ik regelmatig heen kon is door de gemeente compleet onbruikbaar gemaakt en het huidige zwembad bied ook de mogelijkheden niet meer om daar heen te kunnen en dan is gauw de lol eraf op een gegeven moment, en staat zon model ineens jaren stil op de werkbank. Ik bouw nu weer model vliegtuigen en dan op 1/3 WW1 kisten dus ik ben weer terug bij mijn oude liefde modelvliegen.

Mijn andere onderzeeërs de Lafajete en mijn Gato class de Flying Fish 229 heb ik nog,
    Waarvan alleen de Lafajette nog vaarklaar is, de Gato is gereed op alle accus na, die waren alle overleden en als ik dat weer eens oppak gaan daar Lipo cellen in.

6. Johan Kuijpers

Johan Kuijpers

Lid geworden:
    8 feb 2021
    Zelf heb ik al aardig wat marineschepen (varend) gebouwd in het verleden maar wil nu een ongeveer 2 mtr. lange U VIIC (statisch model) bouwen en volledig in hout.
    Helaas liggen de tekeningen van de spanten niet voor het oprapen.

7. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hmm en die heb ik ook niet liggen, anders was er wel wat te regelen,

8. Johan Kuijpers

Johan Kuijpers

Lid geworden:
    8 feb 2021
    Geeft niet geduld is een schone zaak

9. p.m

p.m