Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

1. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
  2. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    @jos, die motorcalculator gebruik ik al jaren en je kan daar ook een custom motor ingeven. Bij hobbycitty staan de motor gegevens erbij die je nodig hebt.

De uitgaande as van de vertraging is 6 mm, de motoras kan van 3,17 tot 5 mm zijn. Ik wil kijken wat hij doet met een 15x13 prop. Volgens die online motorcalculator doet hij dan iets van 170 ampere op 4s lipo. rendement van ongeveer 90%????

@Gerben, dat pinion heb ik al, dat was duurder dan die vertraging met bortselmotor die ik kocht.​

3. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Gerben, Gert-Jan,
    Hum... Ik heb nog een Simprop MaxDrive 540BB liggen met een Maxon 143972 gear (vermoedelijk een ceramic) 1:4.4
    Is met deze planeet een goede 'budget' aandrijving op te zetten? Richting 1,5/2 kw?
    Uit de MaxDrive komt niet zo heel veel vermogen, max iets van 150W.
    Ik zou motor en reductie kunnen losbouwen? Denk wel dat ik een nieuw ronsel moet aanschaffen, die zijn amper te trekken... laat staan dat de oude past.
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  4. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Bas,

Maximale motoras is 3.17mm... De budget KB motoren hebben een as van 5mm.
    Daarnaast geen idee wat deze gear zou kunnen verdragen, mocht je toch een geschikte motor vinden met 3.17mm as...

Frank, zo van het zicht heeft die regelaar er wel wat van weg. Of het dezelfde is, cq hetzelfde presteert... 35 euro is geen geld in ieder geval.

Groet,
    Gerben

5. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Op die plaatjes zie ik 14 AWG draden aan de motor kant. Heeft de GX200 dat ook?!

Is wel een beetje aan de dunne kant voor 200A.

6. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Vandaag 3 testjes gedaan met de nieuwe budget motor.
    Setup:
    KB36-60-08L (3000kv)
    Robbe Planeta 3.7:1 (metal)
    GX200 regelaar
    15x14

Eerste test, om de stroom beperkt te houden een oudere 30C 4S 3000mAh accu,halfvol.
    Resultaat een beetje als te verwachten, hoewel de spanning nog iets verder dipte dan ik gedacht had:

155A 1850W, leuk begin. Dipjes naar 12V geven aan dat de accu er in deze toestand al aardig moeite mee heeft. Blijkbaar een soort soft-start ingeprogrammeerd, je ziet een soort initieel piekje bij het opstarten. Laat ik erin zitten om de gear een beetje te sparen.

2e test met een halfgeladen 40C accu, ongeveer zelfde resultaat, dat viel me wederom tegen.
    Voor test 3 de accu volgeladen (3000mAh 40C 4S Flightmaxxx) en een beetje voorverwarmd. Voelde en klonk een stuk beter, dat blijkt ook wel uit de log:

Vermogen is ongeveer wat ik voor ogen had, 2600W uit 50euro aan aandrijving, 100euro inclusief regelaar. Na deze test was de motor opgewarmd van 24graden naar 34 graden, geen bron tot zorg. Helaas vergeten de aandrijving te wegen.
    Als er tijd is zal ik zaterdagmiddag een testvlucht doen. Zo eerst maar eens de kist uitwegen en kijken of het lood nou kan vervallen.

Groet,
    Gerben

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Mmmm, halfvolle accu's ben ik niet zo een fan van.

Wat dacht je van 5S Lipo en een RFM 15x16 ?! ;)

Blij dat het werkte zoals verwacht.

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Jos,

En meer spanning en een grotere prop, lijkt me slecht idee. De opwarming geeft aan dat er nog enige ruimte is, maar dat volgende stappen met beleid plaats moeten vinden. En de grens van de Planeta zal ook ergens liggen. De planeten zijn niet gelagerd...

Halfvolle accu is niet geweldig voor de accu, maar in de testfase een handig instrument voor een eerste voorzichtige meting. Dat is nu gelukt.
    Wellicht een 15x16 smal ofzo als de temperaturen na een volle set rakken meevallen.

Doel qua lichter maken is gelukt, Hawialomita weegt nu exact 1700gram, daar ben ik wel tevreden mee. Op de staart zat 37gram, nu 8gram lood, goed genoeg.
    Nog even de vleugel gebalanceerd, de reparatie van de destijds afgebroken tip bracht een onbelans van 5gram met zich mee tussen links en rechts.
    Eigenlijk moet de romp-vleugel passing verbeterd worden, voor de testvlucht plak ik de gleuf wel af met tape. Vliegt het goed, dan komt dat wel goed.

Groet,
    Gerben

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Geen lagers op de planeten?! Zal wel niet heel lang mee gaan dan.

Succes ermee.

Jos

10. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    ff een vraagje tussendoor.

Waarom vliegen ze in duitsland niet of nauwelijks met Neu motoren en cc regelaars?
    Ook op Rc network.de word er nooit overgesproken.

Gr Frank

11. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Omdat je waarschijnlijk bij de Duitse merken snellere service hebt.

12. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Duitsers willen kwaliteit en goede service....
    En ze zijn niet zo krenterig dat ze alles goedkoop willen, liever iets meer uitgeven voor een goed setje.

GJ

13. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Gj,

Daar zit wel wat in, maar als je leest dat er ook vraag naar budget aandrijvingen zijn
    blijf ik t een beetje raar vinden. vooral met de regelaars.
    Ze gebruiken van alles uit Duitsland; Schultze, Kontronik Fai, Yge 150 Fai, Hacker enz maar iemand die een CC 180 gebruikt heb ik nog niet gevonden. Zijn deze dan zo inferieur aan de duitse regelaars?
    Het zelfde met "onze geliefde Himodel" schijnt ze ook niet te interesseren.

Gr Frank

Gr Frank

14. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    cc180 is op zich prima. Luc vliegt er ook mee.

15. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je moest eens weten hoeveel mailtjes ik al ontvangen heb over de Himodel regelaar.
    Maar er zijn 2 soorten duitsers:
    Degenen die gewoon topspul kopen (Plet, Hacker, Schulze etc) en de mensen die het goedkoopste van het goedkoopste proberen.
    CC is niet inferieur, het is gewoon amerikaans, hele simpele techniek en slecht afgewerkt, net als de auto's.

Proudly build in the USA.

GJ

16. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Wel grappig GJ,

Dat ze veel vragen stellen over de Himodel, maar ik denk dat als ze er mee gaan vliegen t een beetje stil houden ( hoop niet dat ze zich ervoor schamen) maar je hebt gelijk dat van die 2 typen Duitsers. Maar er zijn er ook een hoop die echt niet t geld hebben voor setjes
    van € 800,- plus.

Gr Frank

17. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Net nog effe 3 vluchtjes gemaakt voor ik twee weken geen model meer zie.

De setup onveranderd, 6S en groote Banana prop op de 3000KV china motor.

Na 26 seconde looptijd en een snelle landing meet ik 60-63 graden op de motor. Dat waren dan 11 klim vluchten en ~ 1500 W.min.

Prima motortje. :)

18. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Inmiddels hier ook een Robbe planetgear binnen met metalen huis en 5 mm in en 5mm uit ik heb een 150Amp regelaar liggen, die ook op de bekende 3000kv motor gaat, wat zou een passend Aeronout klapprop kunnen zijn ik zie bij Staufenbiel genoeg soorten staan maar welke ??? om onder die 150Amp te blijfen en het eerst eens rustig aan te proberen, ik heb een 3000mha 4S 40C die eraan moet
    21 - Aeronaut | Klappluftschrauben | Zubehör | Staufenbiel

gr Andre

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Andre, ik zou geen aeronaut gebruiken.
    Tot 1000-1500 watt werkt dat nog wel maar ik ben bang dat ze daarboven uit elkaar spatten.
    RFM blijft dan wel heel.

GJ

20. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    't is niet omdat ze er niet over spreken...
    De mannen van de vliegende vleugels vliegen met niks anders dan Neu en CC. En die staan aan de leiding in F5F....

Laatst bewerkt: 12 aug 2010

Deel Deze Pagina