Dubbeldekker Lazy Ace

Mij lijkt het grootste voordeel van zijde met spanlak dat je de zijde structuur blijft zien, net als bij een full-scale toestel.
Bij extra kleurllagen gaat die structuur wel verloren (zie ik ook bij kleurlak op Solartex doek)
Belangrijk is dat de afwerk lak wat flexibel blijft zodat er geen barsten ontstaan in de lak na enige jaren.
Om die reden is besparen op de verfkosten zeker af te raden.
Ik heb ooit een gebruikte Tiger Moth gekocht waarvan de verf niet een waterbestendig was!!!!!!

Spuitplamuur is niet alleen zwaar maar zal ook snel gaan barsten.
Is zeker af te raden.
Persoonlijk gebruik ik verf die bedoeld is voor polyester boten, deze 2K PU lak is brandstof bestendig, krasvast en blijft een beetje flexibel.
Ik gebruik geen grondverf, dat is ook extra gewicht en niet nodig.
Vroeger kon je ook spanlak met kleuren krijgen (dope) , maar ik weet niet waar dat nog te koop is.
Persoonlijk wil een test gaan doen met zelf toevoegen van pigment pasta aan spanlak om zo zelf kleurlak te maken.

Succes Willem
 
Spuitplamuur wat ik heb gebruikt is voor polyester boten bedoeld zit nu 1 laag op en alles is flexibel. Motgen schuren en nog 1 laagje dan gaan we proberen te kleuren met airbrush
 
Patrick,

Na het spannen maak ik de bekleding luchtdicht met 1 laag trae-lex en dan daaroverheen aflakken (geen grondverf of spuitplamuur oid).
Ja het is idd veel meer werk en als je het licht wilt houden zou ik met spuitbuslak aan de gang gaan, met gewone lak is het idd niet de lichtste manier van bespannen.
Ik gebruik het vooral omdat ik deze manier van bespannen gewoon leuk vind om te doen en omdat de authentieke linnen-structuur mooi zichtbaar blijft. De lichtste bespanning is volgens mij Oralight.

Rob.
 
Maar als je hem helemaal glad wilt, kan je dan wel spuitplamuur gebruiken of is een paar lagen spanlak genoeg. En dan zonder grondverf aflakken of ....
 
Inmiddels heeft de mijne vandaag haar eerste vlucht gehad :)
En gelukkig ging alles naar wens :yes:

Eerst een plaatje vooraf (voor de zekerheid ;))

DSC_3909.JPG


Official bad hairday :D
DSC_3943.JPG


En dan moet ie he, er stond nog een redelijk windje
Het moest helaas zonder motorkap, deze ging bijna los door de propwind
Magneetjes zijn niet sterk genoeg, maar een mooi riempje maken o.i.d.

DSC_3962.JPG


Nauwelijks trim nodig, vliegt al snel weer vertrouwd

a.JPG


b.JPG


Jammer van de kap

DSC_3979.JPG


En dan de landing

c.JPG


Ben er heel blij mee, hij vliegt lekker en de Laser pruttelt mooi :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Nog eens even jouw artikel doorgelezen. Nogmaals mooi gedaan! Kleine vraag. Ik zag dat je ook pro hinge glue gebruikt voor de scharnieren. Ik kon op de foto's nergens zien dat je borgjes had gebruikt. Is de scharnieren lijm sterk genoeg zonder borgjes? Ik vraag dit omdat ik een Fourstar 60 aan het bouwen ben en aan het scharnieren ben daar en ik daar dezelfde lijm voor gebruik en twijfel of ik wel moet borgen. Alleen met de lijm voelt al heel degelijk aan.
 

Bijlagen

  • IMG_20180310_162107.jpg
    IMG_20180310_162107.jpg
    166,4 KB · Weergaven: 343
Laatst bewerkt:
Heel mooi geworden Ralf.
En ik twijfelde er niet aan dat een zo netjes gebouwde Lazy Ace ook goed zou vliegen.
Gefeliciteerd met een mooie kist!
Groetjes Willem
 
Dank voor de leuke reacties mannen! :beer: en ik had inderdaad een prachtige dag.
Ik wilde eigenlijk alleen de motor laten inlopen, maar ja als je er toch eenmaal bent :rolleyes:
Dat wordt een hele mooie Fourstar 60 Aad als ik dat zo zie :thumbsup:
Tot mijn spijt moet ik toegeven dat ik de scharnieren nog niet geborgd heb :oops:
Het zit stevig met de lijm maar zekerheid voor alles en ik prik er ook nog wat stukjes rond in
Vlieg jij ook bij de HLC?

Groeten, Ralf
 
Ik vlieg inderdaad bij de HLC. Ik vlieg daar op het moment veel met een Great planes Escapade 40 met een 30 jaar oude Saito er op.

Nogmaals mooi gemaakt en tot ziens op het veld.

mvrgrt, Aad dB
 
:hammer::D De HLC is groots! ca.160 man grove schatting
Ben net weer terug bij de HLC na en paar jaar GMVC dus ik ken ook niet iedereen ;)
 
Borgen? Alleen maar ruzie mee bij groot onderhoud, gaat er meer stuk dan je lief is. Goed verlijmen met hinge glue. Scharnieren hebben perforaties en die laten niet snel meer los bij brandstofmodellen. Mits je zorgvuldig werkt!
Overigens gebruik ik penscharnieren en die zijn niet te borgen. Nooit heeft zich een vlak gelost. Gaat ook niet gebeuren.
Om die pennen los te krijgen moet je ze zorgvuldig uitstoken.
ARF... waar je het niet zelf verlijmd hebt... kan er een speld doorheen. Vertrouw die echter voor geen meter meer, waar je de scharnieren niet los bij geleverd krijgt.
Speld? Drop CA op de kop... die is dan ooit te lossen met soldeerbout...
Met tandenstoker door de folie... hmmm... trekt het vet lekker langs...

Maar wat doe je met een ARF waarbij een CA scharnier maar 2 mm in de lijst zit verlijmd en de andere helft mijlen ver in het hout... net meegemaakt...
Kan je alles overdoen... was toch kromme bende... dan help een latente satéstok niet... valse veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
De Lazy Ace afgelopen maanden gebouwd als Corona project. Met dank aan Ralf en allen die bijgedragen hebben aan dit bouwverslag. Hier heb ik toch nog wel veel profijt van gehad. Sinds 1978 heb ik de tekeningen van de Lazy Ace op zolder liggen. Besteld naar aanleiding van de bouwbeschrijving in RCModeler Magazine van november 1977 met het plan deze ooit te bouwen, wat er nooit van gekomen is. Door de Corona maatregelen in Duitsland, ik ben lid van de Modellbaugruppe Bocholt, staat de vliegerij bij ons al maanden op een zeer laag pitje en zat ik eraan te denken om een model te bouwen. Bij opruimwerkzaamheden op zolder kwam ik de tekeningen van de LA weer tegen en de rest is geschiedenis. Zie foto’s.
Het zwaartepunt uitgevogeld met de Vanessa CG tool. Moest toch nog ca 400 gram lood voorin de romp aanbrengen. Het vlieggewicht ligt op ca 5300 gram. Met de ingebouwde vintage OS FS 91 Surpas met 14x7 propje zou dat geen probleem mogen zijn en dat was het ook niet. De Maiden verliep vlekkeloos. Prima start, klein beetje trimmen en zie, een perfect vliegend model en een lust voor het oog. Nogmaals met dank aan dit draadje. Nu alleen de prop nog in een passend rood kleurtje spuiten.
Mvrgr Jan
 

Bijlagen

  • Image1620838787.096985.jpg
    Image1620838787.096985.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 184
Back
Top